20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رابطه نامشروع در فضای مجازی چیست و چگونه اثبات می شود؟

رابطه نامشروع در مجازی

راهنمای مطالعه این مطلب

رابطه ی بین زن و مرد تنها در زمانی که علقه زوجیت بین آنها ساری و جاری باشد حلال است. یعنی در تمامی حالات دیگر حرام می باشد. همچنین توسط قانون گذار، جرم تلقی می شود. این روابط به رابطه نامشروع و زنا تقسیم می شوند. مجازات آنها نیز بنا بر حالات تحقق و شرایط، متفاوت است. اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و روابط مجازی، شاهد شکل جدیدی از روابط نامشروع هستیم. یعنی رابطه نامشروع در فضای مجازی . این پدیده به دلیل تازگی سوالات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. در ادامه این مطلب، به سوالاتی اعم از نحوه رسیدگی به شکایت جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی یا سکس چت، دادگاه صالح برای رسیدگی این جرم ، نحوه اخذ پرینت تلفن و سایر مسائل خواهیم پرداخت.

مونا ترابی بهترین وکیل در تهران و متخصص در امور کیفری است که می تواند شما را د رمواجهه با چنین پرونده هایی یاری رساند. جهت رزرو مشاوره حضوری تماس بگیرید: 09121979750

 رابطه نامشروع در فضای مجازی

جرم انگاری رابطه نامشروع در زمانی توسط قانون گذار انجام گرفته است که دسترسی به فضای مجازی برای همگان به راحتی حال حاضر نبوده. به عبارتی تحقق این جرم در این بستر، غیر ممکن به نظر می رسید. اما مجازات جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی چیست؟

پس از مواجهه مکرر با این جرم، نظریه مشورتی از دادگاه ها صادر شد. این نظریه ها اذعان داشت مجازات این جرم همانند جرم رابطه نامشروع می باشد. به عبارتی با خاطیان همچون مرتکبین رابطه نامشروع در عالم واقع رفتار خواهد شد. در ادامه به بررسی مجازات رابطه نامشروع می پردازیم. سپس با توجه به آن، مجازات این جرم را در فضای مجازی بررسی می کنیم.

مجازات رابطه نامشروع

برای عنوان مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی ابتدا به بررسی مجازات رابطه نامشروع در عالم واقعی می پردازیم.

رابطه نامشروع به هرگونه ارتباط خارج از عرف بین زن و مردی است که باهم ازدواج نکرده اند. این جرم به دلیل مشخص نکردن مصادیق از جانب قانون گذار، دایره گسترده ای دارد. رابطه نامشروع از جرایم منافی عفت است. در نتیجه مجازات شلاق برای آن پیش بینی می شود. اما بنا به شرایط و بر حسب علم قاضی مجارات هایی همچون تبعید نیز برای ارتباط نامشروع دیده می شود. رابطه نامشروع مشمول زنا و رابطه نامشروع دون زنا می باشد. در واقع شکایات مربوط به این جرایم می تواند توسط وکیل طلاق انجام پذیرد. چرا که اغلب منجر به جدایی طرفین یا فسخ نکاح می گردد. اگر رابطه نامشروع در فضای مجازی توسط زوجه انجام بگیرد، وکیل طلاق به درخواست زوج، صالح برای رسیدگی است. در صورت بروز این اتفاق بهتر است ابتدا به مشاوره با وکیل خانواده بپردازید.

مطابق ماده 637 قانون تعزیرات،  مجازات رابطه نامشروع عبارت است از “هر گاه زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد. اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود .”

مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی

از بررسی هایی که در قسمت قبل انجام دادیم، نتیجه میگیریم که مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی نود و نه ضربه شلاق می باشد. این جرم که همان سکس چت در اصطلاح عام است، بوسیله ارتباط با اینترنت در پلتفرم های مختلف قابل تحقق است. چون می تواند توسط زوج و زوجه هردو محقق شود. در نتیجه قابل پیگیری توسط وکیل مهریه نیز می باشد.

جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

نحوه رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

نحوه رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی چگونه است؟ در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره آن آمده است که :

«به جرائم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح رسیدگی می شود. تبصره: منظور از جرائم منافی عفت در این قانون، جرایم جنسی حدی، همچنین جرایم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است .»

 با توجه به این ماده در قانون آیین دادرسی کیفری که مرتبط با مجازات تعیین شده ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی است، می فهمیم که رسیدگی به روابط نامشروع فیزیکی از طریق ارائه شکایت به دادسرا نخواهد بود. رسیدگی به این قبیل موارد از همان ابتدا از دادگاه آغاز می شود.

 اما در خصوص رابطه نامشروع در فضای مجازی یا سکس چت که درواقع بدون تماس فیزیکی افراد نامحرم و به صورت مجازی و از راه دور هستند، شکایت در مرحله نخست به دادسرا ارائه می شود. این نوع از رابطه نامشروع، مشمول آنچه در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، نمی شود. این دادخواست می تواند توسط وکیل پایه یک دادگستری یا خود شخص شاکی به دادسرا ارائه شود. در واقع این امر حقوقی نیست.

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

در رابطه نامشروع در عالم واقع و درحالت فیزیکی، می توان با احضار پلیس یا رفتارهای دیگر، ادله لازم برای تحقق این جرم را به دادگاه ارائه داد. اما شرایط اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی ممکن است؟

برای اثبات این جرم، بعد از ثبت شکایت روابط نامشروع توسط وکیل شاکی می بایست کلیه مدارکی که نشان دهنده رابطه نامشروع در فضای مجازی باشند مانند اسکرین شات، پرینت مکالمات، عکس ها و فایل های صوتی ارسال شده و مواردی مانند آن را که می تواند به عنوان دلیل در پیوست شکایت نامه به دادسرا ارائه دهد. چراکه وفق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی، در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است .

شکایت از رابطه نامشروع در فضای مجازی

 اگر شخصی نسبت به روابط همسرش در فضای مجازی و مشکوک باشد. اما هیچ سند و مدرکی مبنی بر متهم کردن او در دست ندارد تا به دادگاه ارائه کند، نمی تواند همسرش را محکوم کند. همچنین نمی تواند برای اثبات محکومیت او از دیگران استفاده کند. چرا که تحقیقات از دیگران در مورد روابط نا مشروع معمولی و رابطه نامشروع در فضای مجازی منع شده است. بر عکس سایر جرایم قانون اجازه تحقیقات و بررسی از دیگرن را در این موارد نمی دهد. مگر این که رابطه نا مشروع به زور و جبر و اکراه یا همان به عنف واقع گردد. در اینصورت پای تجاوز در میان است.

اگر رابطه نامشروع مجازی همسر شما اثبات شده است می توانید مقاله طلاق یکطرفه را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

چطور می توان پرینت تلفن همراه همسرم را بگیرم؟

برای بسیاری سوال است که برای اثبات ارتکاب به جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی همسر خود، می توانند پرینت تلفن همراه وی را بگیرند؟

در ابتدا باید گفت طبق ماده ۵۸۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات که اجرا کننده اصل ۲۵ قانون اساسی نیز محسوب می شود، شنود پنهانی و کنترل مکالمات تلفنی اشخاص در غیر مواردی که قانون اجازه داده است، جرم محسوب می شود. مرتکب به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

در مورد اینکه چطور پرینت تلفن همراه از خط همسر ممکن است، باید گفت اگر خط به نام همسرتان باشد شما به خودی خود نمی توانید پرینت مکالمه را بگیرید. الزاماً باید شکایت رابطه نامشروع نمایید. سپس از طریق دادگاه درخواست پرینت مکالمه را بدهید. پس این درخواست در حین شکایت رابطه نامشروع در فضای مجازی باید به دادگاه یا دادسرا ارائه شود. طبق قانون جرائم رایانه ای اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند. صرفاً پرینت مکالمات شش ماه اخیر آن هم با طرح شکایت و با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می شود.

آیا اخذ پرینت چت شبکه های اجتماعی امکانپذیر است؟

 تمام اپراتورهای خطوط تلفن همراه و شرکت هایی که سرویس مخابراتی و اینترنتی به مردم ارائه می کنند، بر اساس قانون جرائم رایانه ای موظف به حفظ اطلاعات و کلیه موارد استفاده شده توسط کاربران به مدت شش ماه هستند. اما چون چت ها و فایل های ارسالی از طریق برنامه های ارتباطی مانند تلگرام و واتساپ و اینستاگرام دارای سرور های خارجی هستند و تحت نظارت خود ایران نیستند، به دلیل عدم امکان دسترسی به سرور، قابل پیگیری و اثبات در دادگاه نیستند. مگر این که اسکیرین شات عکس و فایل صوتی در این برنامه ها در دسترس شاکی باشد. پس استفاده از این مورد برای اثبات ارتکاب به جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی دشوار است.

 البته قاضی در این گونه جرایم می تواند دستور پیگیری این پیام ها را بدهد. زیرا دادگاه یا دادسرا می‌ تواند براساس شکایت شاکی روابط نامشروع مجازی، کلیه تماس تلفنی و اینترنتی متهم را بررسی نماید .

مجازات جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

نظریه مشورتی قوه قضاییه در خصوص جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

در انتها به چند نظریه مشورتی در باب رابطه نامشروع در فضای مجازی اشاره خواهیم کرد.

  • نظریه مشورتی شماره ۹۷۹/۷_ ۲/۳/۱۳۶۳ اداره حقوقی قوه قضائیه (( مکاتبه عاشقانه جرم نیست.))
  • نظریه مشورتی شماره ۳۰۲۲/۷ بدون تاریخ اداره حقوقی قوه قضائیه (( صرف تنها بودن زن و مردی در یک جا نمی تواند از مصادیق رابطه نامشروع و یا اعمال منافی عفت تلقی شود.))
  • نظریه مشورتی شماره ۳۸۸۰/۷_۱۴/۴/۱۳۸۱ اداره حقوقی قوه قضائیه (( رابطه نامشروع، موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازت اسلامی ( کتاب پنجم) در قانون تعریف نشده فلذا، همانطور که از عنوان آن بر می آید عملی دوجانبه یعنی توافق دو نفر زن و مرد اجنبی (نامحرم) بر نوعی از روابط جنسی ناقص غیر از زنا و امثال آن است. بنابراین، صرف مکالمه تلفنی یا ارتباط اینترنتی، قدم زدن در پارک یا خیابان بدون لمس یکدیگر، مکاتبه نوشتاری یا مجازی و … رابطه نامشروع به معنی یاد شده به شمار نمی آید.))
  • نظریه شماره ۳۴۹۲/۷_ ۸/۶/۱۳۸۸ اداره حقوقی قوه قضائیه (( ارتباط تلفنی از مصادیق رابطه نامشروع دانسته شده و طبق قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد است.))

بررسی جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی را در این نقطه به پایان می رسانیم. جهت رزرو مشاوره سریع و آسان با بهترین وکیل کیفری در تهران، کلیک کنید: 09121979750

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 4 نظر

4 4
رابطه نامشروع در فضای مجازی چیست و چگونه اثبات می شود؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره