20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تامین دلیل چیست؟ وکیل متخصص تامین دلیل

آشنایی با وکیل تامین دلیل

راهنمای مطالعه این مطلب

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در حال حاضر نخواهید اقدام به طرح دعوا کنید. اما ادله شما در حال حاضر موجود باشد. یا بیم از دست رفتن و اتلف آن را داشته باشید. یا ممکن است صرفا احتمال این را دهید که در اینده بابت مسئه ای با طرف مقابلتان به مشکل بخورید. در نتیجه می‌ خواهید ادله‌ تان بدون اطلاع ایشان به طور قانونی تامین و مکتوب شود. به این اقدام تامین دلیل و به وکیلی که به وکالت از شما اقدام به درخواست جهت تامین می کند، وکیل تامین دلیل می گوییم. این وکیل به عنوان بهترین وکیل در تهران و متخصص در این حوزه، وظایفی دارد که موجب سهولت این روند، برای موکلان می شود.

در ادامه به تشریح ویژگی های ایشان و مراحل اخذ وکیل پایه یک دادگستری می پردازیم. با ما همراه باشید.

تامین دلیل چیست؟

واضح و مبرهن است، هر شخصی برای پیشبرد مسیر دعوا و جلسات دادرسی به نفع خودش، به اقامه ادله ی محکمه پسند نیاز دارد. اما گاهی ممکن است که دلایل ما تا جلسه اول دادرسی پابرجا نباشد.یا همانطور که در ابتدا گفتیم، به هر طریقی ممکن است بیم از بین رفتن آن در میان باشد. در واقع به موجب ماده ی 149 قانون آیین دادرسی مدنی ، در مواردی ‌که اشخاص ذی ‌نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان مانند تحقیق محلی و کسب اطلاع از‌ مطلعان و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا‌ متعسر شود، می ‌توانند از دادگاه درخواست تأمین دلیل بنمایند.

در مقوله تامین دلیل نوع حقوقی یا کیفری در اصل پرونده تفاوتی ایجاد نمی کند. بهترین و بی دغدغه ترین روش انجام این کار، اخذ یک وکیل تامین دلیل است. چرا که این وکیل حرفه ای، به قانون آیین دادرسی مدنی احاطه دارد. با دانش خود مانع از بروز اشتباه یا اطاله زمان می شود. این وکیل حتی می تواند بهترین وکیل حقوقی یا بهترین وکیل کیفری در تهران و شهرستانها نیز باشد. چرا که همانطور که گفتیم، این موضوع در هر دو نوع کیفری و حقوقی جای دارد.

نحوه درخواست تامین دلیل

برای درخواست تامین دلیل نکات زیر حتما باید موجود باشند:

  • مشخصات درخواست کننده و طرفین دعوی
  • نیاز به درخواست تامین برای موضوع دعوایی که باید اثبات شود.
  • اوضاع و شرایطی که موجب به درخواست تامین دلیل از سوی فرد شده است.

مراحل قرار تامین دلیل

پس از ارائه دادخواست تامین دلیل مراحلی باید تا صدور حکم طی شوند. این مراحل عبارت اند از:

  • باید محدوده موضوع و ارتباط آن با شورای حل اختلاف بررسی و تعیین شود.
  • باید برگه دادخواست از اوراق شورای حل اختلاف تهیه گردد.
  • دادخواست بر روی یک فرم ویژه به تعداد خواننده ها و یک نسخه اصلی تنظیم گردد.
  • به تعداد خواننده ها هر یک از اوراقی که به آنها استناد می شود فتوکپی تهیه شود.
  • برای گواهی برابری فتوکپی و کپی باید به قسمت تطبیق اسناد شورای حل اختلاف مراجعه کنند.

وکیل تامین دلیل - تامین دلیل چیست؟

زمان درخواست برای تامین دلیل

از چگونگی و چرایی تامین دلیل صحبت کردیم. اما چه زمانی بهترین وقت برای اقامه تامین دلیل توسط وکیل حقوقی یا کیفری می باشد؟ 

مطابق ماده 150 قانون آیین دادرسی مدنی تامین در زمان هایی از قرار زیر قابل انجام می باشد:

  • درخواست می‌ تواند قبل از اقامه دعوا یا در حین رسیدگی باشد. مرجع رسیدگ به این دادخواست در زمان قبل از اقامه دعوای اصلی شورای حل اختلاف می باشد. مرجع رسیدگی به دعوا به طور کلی درقانون مرجع صالح شورای حل اختلاف محلی است که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن قرار دارد. اگر در آن محل شورای اختلاف نبود، رسیدگی با دادگاه محلی است.
  • این درخواست می‌تواند کتبی یا شواهی باشد.
  • درخواست به تعداد خواندگان به اضافه یک نسخه همراه کپی مدارک تقدیم شورا می شود.

مرجع صالح در تامین دلیل

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، درخواست تامین دلیل باید به شورای حل اختلاف تقدیم گردد. نزدیک ترین شورای حل اختلاف در آن حوزه مرجع صالح برای رسیدگی به این درخواست است.

موارد رد درخواست تامین دلیل

شاید برایتان شوال شود که در چه مواردی دادخواست تامین دلیل رد می شود. در این قسمت به بررسی این موارد می پردازیم. این موارد عبارت اند از:

  • عدم مراجعه به مرجع صالح و عدم وجود شرایط لازم برای دادخواست قرار صدور دادخواست رد می شود.
  • درخواست دارای شرایط شکلی مورد نیاز نباشد. مثال: عدم پرداخت هزینه دادرسی یا کارشناس رسمی دادگستری قرار صدور دادخواست رد می شود.
  • عدم شرایط ماده ۱۵۱‌ قانون آیین دادرسی مدنی موجب رد صدور دادخواست می شود.
  • تامین فقط برای دلایل موجود صادر می شود. اگر برای کسب دلیل جدید درخواست شود رد می گردد.

وکیل تامین دلیل - نکات مهمی که یک وکیل تامین دلیل باید بداند چیست؟

بهترین وکیل تامین دلیل در تهران

دعاوی تامین دلیل از جمله دعاوی ای هستند که متاسفانه هرروز به تعداد آنها اضافه می گردد. اگر بخواهیم بگوییم که بهترین وکیل در این موضوع چه کسی است، نیازمند تاملی بسیاریم. اما به طور کلی می توان گفت یک وکیل نه تنها باید تمام ویژگی های عام یک وکیل حرفه ای را دارا باشد، بلکه باید شاهد تفحصات خاص ایشان در قوانین وضع شده بخصوص در مورد املاک باشیم.

ایشان باید از آخرین تغیرات حاکم بر حوزه های حقوقی یا کیفری طلاعات کافی و کاملی داشته باشند. می تواند در دعاوی تامین دلیل مبلغ هنگفتی از دارایی افراد در میان باشد. همین مسئله موجب توجه بیشتر افراد در انتخاب وکیل می باشد. چرا که کوچک ترین اشتباهی م یتواند زیان کلانی به بار آورد. بهترین روش برای انتخاب بهترین وکیل تهران، نگاه کردن سوابق ایشان در پرونده های تامین دلیل است.

وظایف وکیل تامین دلیل

یک وکیل تامین دلیل باید به قوانینی اعم از آیین دادرسی مدنی، قانون مدنی و غیره سیطره داشته باشد. در وکالت هم مانند سایر اصناف ویژگی‌ هایی وجود دارد که با شناختن آنها می‌ توانیم در انتخاب وکیل دقت بیشتری به خرج دهیم. در نتیجه آینده خود را تضمین کنیم. این ویژگی نه تنها در انتخاب وکیل پرونده، بلکه در انتخاب وکیل برای مشاوره حقوقی نیز حائز اهمیت می باشند.

جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید: وکیل تسخیری

وظایف وکیل تامین دلیل مانند سایر وکلا عبارت است از:

  • باید در حدود اذن موکل عمل کند. هرگاه در اثر تقصیر وکیل خساراتی بر موکل متحمل شود، وکیل مسئول خواهد بود.
  • وکیل باید در تمام اقدامات خود مصلحت موکل را رعایت کند.
  • وکیل باید حساب مدت خود را به موکل بدهد. اگر مالی را به نمایندگی از او دریافت کرده، به او رد کند.
  • اگر برای انجام یک امر دو یا چند وکیل معین باشد، هیچکدام نمی‌ توانند در صورتی که مستقلا وکالت نداشته باشند، بدون مشورت دیگری کاری را انجام دهند.
  • وکالت در انجام هر امری مستلزم وکالت در مقدمات آن امر است.
  • اگر دو وکیل مجتمعاً وکیل باشند، با فوت یکی از آنها وکالت دیگری نیز باطل می‌ شود.
  • وکیل در امری نمی‌ تواند برای انجام امر به شخص دیگری وکالت دهد. مگرآنکه توکیل در قرارداد وکالت قید شود. در غیر صورت هریک از وکیل و شخص ثالت در مقابل موکل نسبت به خسارات وارده مسئول اند.

ویژگی های وکیل تامین دلیل

همچنین ویژگی هایی کلی برای تمام وکلای مناسب برای پرونده ما وجود دارد که باید وکیل تامین دلیل نیز دارا باشند. چرا که موجبات اطمینان ما را نسبت به نتیجه پرونده فراهم می آورد.

  • تخصص و تسلط: رشته‌ ی حقوق ارتباط مستقیم با انسان و زندگی او دارد. اتفاقات روزانه را نمی توان فقط به یک موضوع محدود کرد و گفت سایر موارد در آن دخالتی ندارد. همانطور که مشخص است یک وکیل مجرب باید بتواند از پس موضوعات پیچیده مربوطه بربیاید و از تمام قوانین آگاه باشد. برای مثال یک بهترین کیل ملکی در تهران، زمان بیشتری از زندگی حقوقی خود را صرف پرونده های ملکی می کند. پس نسبت به مسائل آن، توجه و تبحر بیشتری دارد.
  • توانایی متقاعد سازی: اغلب پیش می‌ آید که افراد با وجود داشتن ادله محکم، صحنه‌ ی دادگاه را به طرف مقابل واگذار میکنند و حقشان پایمال می گردد. وجود مستندات محکمه پسند بخشی از روند رسیدگی است. چیدمان ادله، لایحه دفاعیه قوی، آمادگی برای پاسخدهی به سوالات قاضی و بیانی روان و متقاعد کننده مجموعه عواملی هستند که زمینه را برای احقاق حق موکل فراهم می‌کنند.
  • به‌روز بودن: ویژگی یک قانون خوب، پویا و متناسب جامعه بودن است. در نتیجه یک وکیل قرارداد در تهران ماهر نیز باید با این تحولات همراه باشد. به عبارت یباید بگوییم که از ویژگی‌های یک وکیل حاذق، به روز بودن است. مثلا یک وکیل طلاق باید تمام قوانین جدید راجع به مهریه را بداند و موجب ضرر موکل خود نشود. پس وکیل تامین دلیل هم از این قاعده مستثنی نیست.
  • صداقت: لازم است بدانیم وکالت تعهد به وسیله است و نه نتیجه. تقریبا در اکثر پرونده‌ها تضمین نتیجه‌ی دلخواه موکل ممکن نیست. زیرا عوامل دیگری از جمله تصمیم قاضی در آن دخیل است.
در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
تامین دلیل چیست؟ وکیل متخصص تامین دلیل
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره