20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا امکان مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد ؟

آیا امکان مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد ؟

راهنمای مطالعه این مطلب

یکی از مهم‌ ترین حقوق زنان بعد از جاری شدن خطبه عقد مهریه است و قوانین مربوط به این قانون دارای پیچیدگی‌ های بسیار زیادی می‌ باشد. نه تنها در صورت طلاق به درخواست زوج بلکه مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر نیز قابل اقدام است. در این مقاله سعی داریم به این مسئله و همچنین قوانین مربوط به طریقه گرفتن مهریه بعد فوت شوهر اشاره کنیم. پس اگر به دانستن قوانین مربوط به چنین قوانینی علاقه‌ مند هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مونا ترابی بهترین وکیل در تهران و متخصص در امور خانواده، می تواند یاری رسان شما در پرونده های مربوطه باشد.

مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر

ممکن این تصور برایتان ایجاد شود که حقوق زن بعد از مرگ همسر از بین می رود و دیگر قابل مطالبه نیست. اما جالب است بدانید که زن به محض جاری شدن خطبه عقد مالک تمامی حقوق مربوطه می‌ باشد. حتی بعد از فوت شوهر نیز می‌ تواند آن موارد را مطالبه کنید. این حقوق می‌ تواند شامل سهم‌الارث، نفقه و حتی مهریه باشد. اگر از یک وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با طریقه مطالبه این حقوق سوال کنید قطعا به شما می‌ گوید که این اموال از طریق ارثیه به جا مانده از مرحوم باید پرداخت گردد.

به عنوان مثال در بحث مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر به این مورد توجه نمایید: زن موظف است بعد از فوت شوهر به مدت چهار ماه و ده روز از ازدواج مجدد خودداری کند. در طول این مدت زن اگر دچار مشکلات مالی گردد می‌ تواند مقداری از ارثیه به جا مانده از شوهر را تحت عنوان نفقه برداشت کند. این یکی از مواردی است که حقوق زن بعد از فوت شوهر را تعیین می‌ کند. مورد دیگری که می‌ توان به آن اشاره کرد مهریه است که باید حتی بعد از فوت شوهر تمام و کمال به زن پرداخت شود. برای اطلاع کافی از شرایطی که زن میتواند نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کند می‌توانید با وکیل خانواده مشورت کنید. تنها در صورتی که خود زن از مهریه خودش بگذرد نیازی به پرداخت مهریه نیست.

مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر

مطالبه نفقه تا حدودی مانند مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر است. در بالا مثال مربوطه را عنوان کردیم. ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که نفقه بعد از فوت شوهر هم به زن تعلق می‌ گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در صورت تمکین در زمان حیات نفقه به زن تعلق می‌گیرد. در چنین مواردی در دو حالت کلی زن مستحق دریافت نفقه است.

  • حالت اول اینکه زن باید بعد از فوت شوهر عده شوهر را نگه دارد. یعنی به مدت 4 ماه و 10 روز از ازدواج مجدد خودداری کند. در طول این مدت می‌ تواند برای امرار معاش خود درخواست نفقه کند.
  • در حالت دوم اینکه زن از همسر خود تمکین کرده باشد و هیچ نفقه‌ای را دریافت نکرده باشد در این حالت نیز زن می‌تواند بعد فوت همسر خود اقدام به درخواست دریافت نفقه کند.

خارج از این دو حالت به هیچ عنوان امکان دریافت نفقه بعد از فوت شوهر وجود ندارد. همچنین بهتر است در حین حیات مرد نفقه به طور کامل دریافت گردد.

اگر در شرایط گفته شده قرار دارید می‌توانید از طریق وکیل مهریه برای انجام روند کارها کمک بگیرید.

مطالبه اجرت المثل بعد از فوت شوهر

بعد از بررسی پداخت نفقه و مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر حال اجرت المثل را بررسی می کنیم.

زوجین نسبت به یکدیگر یک سری وظایف قانونی دارند. زن باید از شوهر خود تمکین عام و خاص کند. اما یک سری از کارها هستند که وظیفه زن نیست. به عنوان مثال در فرهنگ ایرانی زن‌ ها معمولا اقدام به نگه‌داری بچه‌ها و همچنین انجام کارهای منزل می‌ کنند. زن‌ می‌ تواند در صورت لزوم درخواست اجرت‌المثل کند. از این طریق دستمزد کارهایی که انجام می دهد را مطالبه کند. در این بحث باید بگوییم که منعی برای طلبه کردن اجرت‌ المثل بعد از فوت شوهر وجود ندارد. پدرشوهر می‌ تواند در صورت تمایل این مبلغ را بپردازد اما اجباری در این مورد وجود ندارد. در صورتی مرد از پرداخت اجرت‌ المثل خودداری کند و برای طلاق حاضر نشود می‌ توانید از طلاق غیابی استفاده کنید.

جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید: اجرت المثل زوجه

شرایط مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر

در بحث مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر گفتیم که در صورتی که شوهر فوت کند کلیه حقوق، علی‌ الخصوص مهریه قابل مطالبه می باشد. مهریه از جمله حقوقی است که زن بعد از جاری شدن خطبه عقد صاحب آن می باشد. مرد متعهد می‌ گردد که تمامی اموالی را که به عنوان مهریه تعیین می کند به زن پرداخت کند. حتی بعد از مرگ مرد هم این دین به گردن او می باشد. اما اجرای این قانون یک سری شرایط مهم دارد. اگر مهریه ملک باشد، بهتر است از مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران بهره مند گردید. در بحث مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر موارد زیر را در نظر بدارید:

  • در صورت هرگونه کلاهبرداری توسط مرد برای پرداخت مهریه زن می‌ تواند برای پیگیری مراحل به وکیل کلاهبرداری مراجعه کند.
  • اگر دختر باکره باشد و شوهرش پیش از رابطه زناشویی با او فوت کند نصف مهریه به دختر تعلق می‌ گیرد.
  • همچنین در صورتی که زن فوت کند ورثه او می‌ توانند پیگیر حق مهریه او باشند.

مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر

مطالبه مهریه از پدر شوهر بعد از فوت شوهر

همانطور که تا به این جا بارها در بحث مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر گفتیم، پرداخت مهریه وظیفه قانونی مرد است. اما در شرایط خاصی پدرشوهر موظف است که مهریه عروس را پرداخت کند. این شرایط تنها در صورتی پیش می‌ آید که در سند ازدواج و یا ضمن عقد پدر شوهر ضامن پسر خود شود. یعنی پرداخت مهریه را بر عهده بگیرد. امضای پدر شوهر باید در دفاتر قانونی موجود باشد و در دفترخانه ثبت شود.

در صورت تعهد شفاهی پدر شوهر امکان دریافت مهریه وجود ندارد. حتما باید به صورت کتبی این مورد ثبت گردد. وکیل طلاق می‌ تواند در چنین مواردی به شما کمک کند.

مطالبه مهریه در عقد موقت بعد از فوت شوهر

در صورتی که خانوم مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر خود را دارد می‌ تواند به دادگاه مراجعه کند. در نتیجه برای دریافت مهریه خود اقدام نماید. در چنین حالتی اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد به شورای حل اختلاف و در غیر اینصورت باید به دادگاه مراجعه شود. البته دقت کنید در صورتی که در هنگام انجام صیغه محرمیت میزان مهریه تعیین نگردد صیغه‌ نامه باطل است.

البته در صورتی که در طول مدت صیغه نزدیکی انجام نشود، مرد موظف است نصف مهریه را بپردازد. در غیر اینصورت مرد موظف است کل مهریه را به زن پرداخت کند.

مطالبه مهریه از دیه بعد از فوت شوهر

به عنوان سخن پایانی به بررسی مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر از دیه وی می پردازیم. در صورتی که دیه بر شخصی استقرار گردد این مبلغ جزء اموال شخص به حساب می‌ آید. در چنین حالتی ورثه می‌ توانند برای دریافت سهم‌الارث خودشان از دیه اقدام کنند.

از آنجایی هم که مرد موظف است مهریه را بعد از جاری شدن خطبه عقد پرداخت کند در صورتی که زمان حیات این کار را انجام ندهد بعد از فوت این دین بر گردن مرد است. از اینجایی که باید تمام دین شخص متوفی را بعد مرگ او ادا کرد، مهریه نیز باید از طریق دارایی‌ های مرحوم پرداخت شود. به عبارت دیگر، از آنجایی که دیه جزء دارایی به حساب می‌ آید پس می‌ توان مهریه را از دیه مرحوم برداشت کرد.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
آیا امکان مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد ؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره