20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قتل غیر عمد و مجازات آن در قانون ایران

قتل غیر عمد

راهنمای مطالعه این مطلب

قتل غیر عمد (خطای محض) قتلی است که بدون قصد قبلی برای کشتن یا ضربه زدن به شخص مقابل اتفاق افتاده باشد. قتل‌های غیرعمد در نظام‌های قضایی بسیاری کشورها در رده قتل قرار ندارند بلکه به عنوان مرگ تصادفی دسته‌بندی می‌شوند. از جنایاتی که در جامعه رخ می‌دهد و معمولا هم بازتاب وسیعی از احساسات، اخبار و نیز تعقیب قضایی را به همراه خود دارد قتل است. قتل ممکن است عمد یا غیر عمد رخ دهد. فردی که دست به قتل عمد بزند به قصاص نفس یا دیه محکوم می‌شود و ممکن از ۳ تا ۱۰ سال حبس هم به وی تعلق گیرد.

با بررسی بیشتر این نوع قتل به همراه بهترین وکیل در تهران در این مقاله همراه ما باشید.

قتل غیر عمد

بهترین وکیل کیفری در تهران در باب قتل غیر عند اذعانن می دادر که قتل ناشی از عدم مهارت یا تصادف: قتلی که از عدم مهارت فاعل و یا وقوع تصادف حاصل شده و مقتول مورد هدف نبوده است. قتل غیر عمد قتلی است که در آن قاتل قصد کشتن مقتول را نداشته و علی که منجر به قتل شده نیز نوعا کشنده نبوده است. قتل غیر عمد در مفهوم کلی خود در قانون مجازات (ماده295) یا شبه عمد است و یا خطای محض.

انواع قتل غیر عمد

در فقه اسلامی جنایات در سه طبقه‌ی عمدی، شبه عمدی و خطای محض قرار می‌گیرند. نوع اول همان قتل عمد است. دو نوع بعدی قتلی محسوب می‌شود که به قتل غیر عمد شهرت دارد. در ادامه هریک را بررسی می کنیم

انواع قتل غیر عمد

در نظر بدارید که امور مربوط به انواع قتل، امور کیفری اند. در نتیجه باید به وکیل کیفری متخصص در امور مربوطه مراجعه کنید. همانطور که به عنوان مثال در امور کلاهبرداری به بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران مراجعه می نمایید. حال آنکه در صورت مواجهه با امور حقوقی باید به وکیل حقوقی متخصص در امور مورد نظر خود مراجعه نمایید. برای دسترسی به راه های دسترسی به بهترین وکیل در امور حقوقی به لینک های زیر مراجعه نمایید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

قتل شبه عمد و شرایط آن

یکی از انواع قتل غیر عمد قتل شبه عمد است که شرایط آن عبارت است از:

  1. حالت اول آن است که فرد قصد کشتن کسی را ندارد و کاری را انجام می‌دهد که عرفا کشنده حساب نمی‌شود اما منجر به مرگ می‌شود.
  2. حالتی که شخص نسبت به موضوع جهل داشته باشد.
  3. حالت سوم زمانیست که قتل به سبب تقصیر مرتکب (مشروط بر آن که از روی قصد و از نوع کشنده نباشد) واقع شده باشد. اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، همان عدم مهارت، غفلت و مسامحه منطور است.

همان‌طور که در هر سه حالت دیدید، فرد قاتل نیت کشتن کسی را نداشته و با یک سری اشتباه باعث مرگ شده است. در این حالت قتل غیر عمدی بوده و مجازات قصاص لحاظ نمی‌شود. در عوض فرد قاتل به پرداخت دیه و نیز تحمل حبس از ۱ تا ۳ سال محکوم می‌شود.

قتل خطای محض و شرایط آن

قتل خطال محض نیز نوعی دیگر از قتل غیر عمد بود که پیشتر عنوان کردیم. شرایط این قتل از قرار زیر است:

  1. وقتی که عمل قتل در حالت خواب یا بیهوشی رخ دهد.
  2. قتلی که توسط فرد صغیر یا مجنون رخ دهد نیز خطای محض است چون از روی عقل و تصمیم و شعور نبوده است.
  3. حالتی که شخص قصد کشتن کسی را ندارد و قصد انجام عمل منجر به قتل هم ندارد و کسی را برای انجام عمل روی او در نظر ندارد اما منجر به مرگ شود.

قتل خطای محض فقط مستوجب پرداخت دیه است و قصاص ندارد. اما در این وضعیت بر مبنای فقه اسلامی پرداخت دیه بر عهده‌ی عاقله‌ی مرتکب قتل است که شامل بستگان مرد قاتل به ترتیب ارث مثل پدر، پدر بزرگ، فرزند پسر، برادر، عمو، دایی و … است.

 

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کیفری و حقوقی تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شما خواهد بود. در صورت نیاز به مشاوره با وکلای برتر در زمینه های حقوقی و کیفری دیگر کلیک کنید:

بهترین وکیل طلاق در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
قتل غیر عمد و مجازات آن در قانون ایران
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره