20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگونگی گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

راهنمای مطالعه این مطلب

امکان گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی وجود دارد یا خیر؟ این سوالی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. در حقیقت این سوال برای خیلی از خانم‌ ها ایجاد می‌ شود. که بعد از طلاق توافقی از دریافت مهریه خود پشیمان شده‌ اند. طلاق توافقی یکی از انواع طلاق‌ هاست که جدایی زن و مرد به صورت موافقت کامل انجام می‌ شود. هیچ گونه نارضایتی در آن شکل نمی‌ گیرد. که می توان از طریق مشاوره با وکیل مجرب در تهران نیز در این خصوص مشورت کرد. در واقع در این نوع طلاق باید تمام مسائل مالی و غیر مالی میان دو طرف به توافق برسند. در مورد هیچ یک از موضوعات اختلاف پیدا نکنند.

یکی از موضوعات بسیار مهم هنگام طلاق توافقی مهریه است. به عنوان مثال، چند عدد سکه در یک مدت زمان مشخص پرداخت شود. یا این که زن در قبال طلاق، مهریه اش را به شوهرش می‌ بخشد.

پس تا زمانی که زوجین در مورد مهریه به توافق کامل نرسند، هرگز طلاق توافقی رخ نمی‌ دهد. حال اگر می‌خواهید در مورد گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی اطلاعات‌ کامل به دست آورید، در این مطلب همراه ما باشید.  

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران با تجربه کافی در زمینه گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی می تواند نقش به سزایی در پرونده های مربوطه ایفا نماید.

مطالبه و گرفتن مهریه

بهتر است برای بررسی گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی مروری بر ماهیت مهریه داشته باشیم. مهریه حق قانونی زن است که در گروه اصلی‌ ترین بدهی‌ های مرد قرار دارد. چیزی که ارزش مالی دارد می‌تواند به عنوان مهریه شناخته شود. که امروزه به دلیل کاهش ارزش پول سکه بهار آزادی به عنوان مهریه بسیار رواج پیدا کرده است. اما هر موردی که برای پرداخت مهریه مشخص می‌شود در صورتی دارای اعتبار است که به مقداری پول تبدیل شود. یا به عبارتی ارزش مالی پیدا کند. اگر طلاق توافقی به پرداخت مقداری پول به عنوان مهریه ختم شود، حکم دادگاه به صورتی مشخص می‌ شود که این مقدار پول برابر با تعدادی سکه طلا مشخص می شود.

 البته این نکته تیز در بحث گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی حائز اهمیت است که بر اساس قانون، مهریه باید چیزی مشخص شود که زوج قدرت پرداخت آن را درد. همچنین معلوم و مشخص باشد. به عنوان مثال، اگر تصمیم شود ملک و یا زمینی به عنوان مهریه پرداخت شود در حالی که در زمان انعقاد عقد نکاح این مورد در نظر گرفته نشود، تمام مشخصات آن اعم از مساحت، متراژ، محله و دیگر مشخصات کاملاً معلوم می‌ شود. هیچ گونه ابهامی در آن وجود نخواهد داشت.

توجه کنید در صورت مواجهه با امور ملکی در بحث مهریه، اولین اقدام باید مشاوره تخصصی با بهترین وکیل ملکی در تهران باشد.

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

همانطور که از نام طلاق توافقی مشخص است، زن و مرد باید در مورد تمام مسائل خود به توافق کامل برسند. در صورتی که هر یک از آنها در مورد یک مسئله به مشکل بر بخورند، دیگر طلاق توافقی رخ نخواد داد. زمانی که زن و شوهر در مورد گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی به یک نتیجه می‌ رسند، دادگاه بر اساس آن رای صادر می‌ کند. باید هر دو نفر به چیزی که به توافق رسیده اند، عمل کنند. حال اگر زوجین در مورد پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه به یک نتیجه رسیده اند، در حالی که مرد به آن عمل نکند زن به راحتی می‌تواند با دریافت وکیل خانواده گواهی عدم امکان سازش در توافق طلاق توافقی صادر کند.

البته شرایط وجود دارد که بعد از توافق زن بابت عدم پرداخت مهریه می‌ تواند بابت این موضوع اظهار پشیمانی کند. در حالی که بعد از اجرای طلاق مرد در دوران عده بعد از طلاق حق رجوع ندارد. اما زن این حق را دارد طی این مدت زمان از بخشش مهریه صرف نظر کند و آن را از مرد بخواهد. به عبارتی گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی میسر است.

خوب است بدانید طلاق توافقی به این معنا نیست که نیاز به وکیل طلاق نخواهد بود. بلکه لازم به تمام مراحل قانونی آشنایی داشته باشید. شرایط اجرایی آن را بدانید. به همین دلیل، در ارتباط بودن با وکیل طلاق بالاخص در مواردی نظیر گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی بسیار کمک کننده است.

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی - مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟ 

 شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی 

طلاق توافقی یکی از راهکارهایی است که زوجین به هر دلیلی با موافقت یکدیگر از هم جدا شوند. هنگام اجرای این طلاق یا حتی برای گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی با کمک وکیل مهریه تمام تکالیف و شرایط زندگی مشخص می‌ شود. تا او با توجه به خواسته هر دو طرف اقدام به انجام کارهای اداری کند. زیرا تمام وکلا به امور دادگاهی واقف اند. این شما هستید که ممکن است نسبت به این مسائل ناآگاه باشید.

حال در مورد شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی باید بدانید که زن می تواند هنگام طلاق توافقی بابت مهریه چک یا سفته دریافت کند. در صورت عدم اجرای آن می‌تواند درخواست مطالبه کند. همچنین با صدور حکم قطعی احتمال توقیف اموال وجود دارد. البته باید بگوییم که اگر مسیر حقوقی شما وارد بعد کیفری شود، بهترین وکیل کیفری در تهران باید راهنمای شما باشد.

شرایط اقساطی کردن گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی 

نکته ی دیگری که در بحث گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی وجود دارد، آن است که بیشتر اوقات طلاق توافقی به صورت تبدیل شدن به اقساط هر چه بیشتر مهریه و پرداخت کمتر به صورت ماهانه یا پیش پرداخت توسط مرد است. یا این که زنان برای اجرای طلاق توافقی ترجیح می دهند مهریه خود را ببخشد. همانطور که از نام این نوع طلاق مشخص است تمام موضوعات بین هر دو نفر به صورت توافق شده به اجرا در می‌ آید.

موضوع پرداخت مهریه نیز جزء دیگر موضوعاتی است که به توافق می رسد. در واقع هنگام اجرای طلاق توافقی مهریه، مقدار و نحوه پرداخت آن کاملا مشخص می شود. هر دو بابت این موضوع اظهار موافقت می نمایند.

تنها نکته ای که باید رعایت شود این است که مرد برای تقسیم بندی مهریه در دادگاه درخواست می دهد. در صورت بررسی و تایید آن انجام این کار مشخص می شود. پس برای گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی همچنان امکان اعسار در پرداخت یا تبدیل به اقساط از طرف زوج وجود دارد.

آیا می توان مهریه بخشیده شده را بعد از طلاق توافقی مطالبه کرد؟

 در مورد گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی و اظهار پشیمانی زوجه از بخشیدن آن باید بگوییم، از آنجا که طلاق توافقی جز طلاق‌ های خلع می باشد و امکان رجوع مرد به زن وجود ندارد. آیا می توان گفت زن نیز مالی که بخشیده است را ندارد یا خیر؟ هنگام طلاق بائن در زمان عده زن می تواند به مهریه بخشیده رجوع کند. از همسر خود بخواهد آن را تمام و کمال بپردازد.

اما در این مورد نوع طلاق بائن به طلاق رجعی تغییر پیدا می‌ کند. پس هنگام رجوع زن مرد نیز می‌ تواند برای رجوع به همسر خود اقدام کند و امکان برقراری رابطه زناشویی ایجاد خواهد شد. البته این نکته را فراموش نکنید رجوع به مهریه تنها در زمان عده امکان پذیر است.

گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی - انواع مالکیت مهریه 

نکات حقوقی گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی 

در موارد زیر به برخی نکات رایج هنگام طلاق توافقی می‌پردازیم. ممکن است هر کدام از این نوع نکات، جواب سوالاتی باشد که در بحث گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی در ذهن شما ایجاد می شود:

  • در صورت ازدواج مجدد زن بعد از طلاق توافقی هیچ مشکلی برای وی به منظور گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی وجود نمی‌آید. در گواهی عدم امکان سازش که توسط دادگاه صادر می شود نیز هیچ تغییری ایجاد نمی شود.
  • بر اساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی امکان ارسال حکم جلب وجود دارد. که برای دریافت مابقی مهریه زن باید نشانه ای از اموال مرد را به دادگاه ارائه دهد. چنین شرایط با وجود شکایتی از مرد با عنوان فروش مال مشاع که در تخصص وکیل دعاوی روش مال مشاع یا فروش مال غیر است، پرداخت مهریه جز اولین بدهی‌ های او قرار می‌گیرد.
  • در صورتی که زوجه بابت وصول مهریه طبق توافق در گواهی عدم امکان سازش اقدام به پرداخت مهریه نکند. می‌ تواند با مراجعه به دادگاه درخواست دریافت مهریه خود را تنظیم نماید. در چنین شرایطی داشتن وکیل پایه یک دادگستری برای گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی بهترین راهکار است.
  • در صورت عدم پرداخت اقساط مهریه توسط زوج امکان ممنوع خروج کردن آن توسط زوجه وجود دارد
  • امکان تغییر اقساط سکه بعد از توافق رسیدن زوجین برای پرداخت مهریه وجود ندارد. اگرچه برخی موارد نقص آن  مشاهده شده است.
در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
چگونگی گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره