20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توقیف خودرو یا وسیله نقلیه

توقیف وسیله نقلیه

راهنمای مطالعه این مطلب

آیا تا به حال با توقیف خودرو یا وسیله نقلیه خود مواجه شده اید؟ اگر سوالی در این باب دارید در این مقاله همراه ما باشید. بر آنیم تا به بسیاری از سوالات شما در این مقاله پاسخ دهیم.

مونا ترابی، وکیل پایه یک دادگستری، بهترین وکیل در تهران برای امور حقوقی و کیفری در این مقاله همراه ماست. اگر سوالی دارید، می توانید از راه های ارتباطی با وی جهت مشاوره تخصصی استفاده نمایید.

توقیف خودرو یا وسیله نقلیه

بهترین وکیل کیفری در تهران تخلفات راهنمایی و رانندگی از رایج‌ترین تخلفاتی هستند که در جامعه‌ واقع می‌شود. قانونگذار سعی کرده با روش‌های مختلفی با این تخلفات برخورد کند که توقیف خودرو یا وسیله نقلیه و انتقال وسیله نقلیه از مهمترین این روش‌ هاست. در ادامه با انواع این توقیف آشنا می شویم.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: در شهر تهران مالکانی که خودروی آنها به هر کدام از دلایل مطرح شده توقیف شده، ضمن پرداخت مفاصا حساب تخلفات رانندگی، با در دست داشتن اصل مدارک مالکیت یا وکالت‌نامه رسمی و همچنین اصل قبض پارکینگ می‌توانند به ستادهای ترخیص مراجعه کنند.

انواع توقیف خودرو یا وسیله نقلیه

انواع توقیف خودرو یا وسیله نقلیه به شرح زیر است:

  • توقیف قانونی خودرو: این نوع توقیف یکی از روش های ایجاد انگیزه و اعمال فشار بر شخص مدیون می باشد تا از این طریق شخص نسبت به رفع بدهی خود اقدام نماید. به این ترتیب، شخص مدیون توانایی فروش خودرو و یا انتقال آن به غیر را ندارد.
  • توقیف فیزیکی خودرو: در این نوع توقیف فرد علاوه بر توقیف قانونی، امکان دخل و تصرف و استفاده از خودرو را ندارد. بنا بر نوع توقیف خودرو، دادگاه اقدام به توقیف خودرو مذکور می نماید و در این خصوص کارشناسی را به محل فرستاده تا خودرو را ارزش گذاری و ضبط نماید.

انواع توقیف خودرو یا وسیله نقلیه

در نظر بدارید که برای امور حقوقی باید به وکیل متخصص در امور حقوقی مورد نظرتان مراجعه کنید. اگر با امور ملکی مواجه هستید که غالبا ملکی اند، به بهترین وکیل ملکی در تهران مراجعه کنید. همچنین اگر به دنبال فردی متخصص در امور قراردادها هستید، بهترین وکیل قرارداد در تهران بهترین گزینه است.

اقدامات لازم بعد از توقیف خودرو یا وسیله نقلیه

در صورت مواجهه با توقیف خودرو یا وسیله نقلیه و یا ابلاغ و اخطار مربوطه، باید موارد زیر را مد نظر بدارید.

  • طبق ماده‌ 8 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر متخلف ظرف مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ برگ جریمه، جریمه‌‌ مربوط را پرداخت نکند، پلیس راهور با اخطار کتبی به او ابلاغ می‌کند که یک ماه برای پرداخت جریمه مهلت دارد. در صورتی که این مهلت به پایان برسد و متخلف باز هم جریمه را نپردازد، گواهی‌نامه‌ او ضبط شده و پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه‌ راهنمایی و رانندگی توقیف می‌شود.
  • طبق ماده 9 این قانون رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهی‌نامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه‌ معتبر شخص ثالث و هم‌چنین برگه‌ معاینه‌ فنی، برای خودروهایی که بیش از 5 سال از تولید آنها می‌گذرد، به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه‌ مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارایه دهند. مأموران در صورتی که شاهد تخلفی از راننده باشند، معمولاً این مدارک را از او مطالبه می‌کنند. حال اگر راننده هیچ‌کدام از مدارک ذکرشده را همراه خود نداشته باشد، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارایه‌ مدارک، خودرو را متوقف کنند.
  • مطابق بند الف ماده‌ 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه به تعمیرگاه اعزام می‌شود.
  • در هر نوع تصادفی که منجر به جرح یا حتی فوت شود، باید هر دو خودرو چه خودروی مقصر چه خودروی متضرر به پارکینگ منتقل شده و توقیف شود. در صورتی که تخلفی صورت گیرد؛ به عنوان مثال چراغ قرمزی را رد کنیم، سرعت غیر مجازی داشته باشیم، حرکت مارپیچی انجام دهیم، خودروی‌ متوقف نخواهد شد و تنها جریمه‌ای برای ‌مان ثبت می‌شود. اما اگر دو تخلف به ‌صورت همزمان صورت گیرد، هرگونه حرکات نمایشی و تجاوز از حد سرعت مجاز همزمان، یا عبور از چراغ قرمز و حرکت به‌ صورت همزمان را انجام شود، مامور راهنمایی رانندگی مجاز است که خودرو را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند.

 

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل حقوقی تهران و همچنین بهترین وکیل کیفری، تا انتهای مسیر حقوقی همراه شما خواهد بود. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در امور جقوقی و کیفری دیگر کلیک کنید:

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

بهترین وکیل طلاق در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
توقیف خودرو یا وسیله نقلیه
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره