20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان چه حکمی دارد؟

قانون نگه داری حیوانات خانگی در آپارتمان

راهنمای مطالعه این مطلب

نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نکات مربوط به آن می پردازیم. اگر با مشکلات مربوط به نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان رو به رو هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران در بررسی این موضوع همراه ماست.

نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

بهترین وکیل کیفری در تهران در باب نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان اذعان می دارد که در دین اسلام، حمایت از حیوانات اعم از وحشی و اهلی، امری مهم شمرده شده؛ تا آنجا که در سوره‌های مختلف قرآن مانند انعام، عنکبوت و نساء، از حیوانات به‌عنوان نشانه‌های قدرت و عظمت الهی یاد شده است. ضمن اینکه در مکتب اسلام، سفارش‌های اعجاب‌انگیزی درباره ترحم به جانوران شده است.

قانون نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

در نظر بدارید که نگهداری حیوانات خانگی در آارتمان و پرونده های مربوط به آن، کیفری اند. حال آنکه اگر با موضوعات حقوقی رو به رو هستید بهتر است برای مشاوره با بهترین وکیل در همان حوزه اقدام نمایید. به عنوان مثال، طلاق و امور مربوط به خانواده حقوقی اند و تخصص بهترین وکیل طلاق در تهران را می طبلند. جهت دسترسی به راه های ارتباطی با وکلا حقوقی کلیک کنید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

قانون نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

قانون در ارتباط با نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان چه م یگوید؟ نگهداری حیوانات محدود شده است. از منظرقانونی، به موجب تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری هر نوع حیوان ولو اهلی در مشاعات آپارتمان ممنوع است. اما بعضی از افراد با این دیدگاه که «چهاردیواری اختیاری است»، در آپارتمان و منازل خود مبادرت به نگهداری از انواع حیوانات اهلی یا سگ می‌کنند. برای نگهداری این نوع از حیوانات در واحدهای شخصی آپارتمانی نیز، مقرارت بهداشتی در مورد سلامت حیوان و مزاحمت ایجاد نکردن برای همسایه ها وضع شده است. اگر دو مورد گفته‌ شده رعایت شود. نگهداری این حیوانات در خانه اشکالی ندارد. در غیر این صورت صاحب حیوان خانگی متخلف می باشد. همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند.

بنابراین نگه داری حیوانات در مشاعات ساختمان( راه پله, پارکینگ, پشت بام) ممنوع است. در خصوص نگه داری حیوانات در داخل واحد آپارتمانی, در صورتی که وجود حیوان نوعی تهدید برای سلامتی دیگر همسایه ها باشد. یا سبب سلب آسایش همسایه ها شود, امکان شکایت وجود دارد.

مجازات نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

آیا نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان مجازاتی به همراه دارد؟ با ملاحظه سایر مواد قانونی می‌توان به این نتایج دست یافت که قانونگذار به صورت کلی در موضوع، قانون وضع کرده است. از جمله می‌توان به تفسیر ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ اشاره کرد. که بر اساس آن، چنانچه سگ تربیت شده و دارای قلاده نیز باشد. اگر از سوی صاحب آن با هر انگیزه‌ای اعم از شوخی یا به قصد ترساندن یا بدون هیچ انگیزه‌ای، حیوان به سمت افراد اعم از کودکان، بانوان یا سالمندان و حتی افراد بزرگسال حرکت کند. یا حیوان در مقابل این افراد پارس کند. یعنی موجبات وحشت فرد را فراهم سازد. از وحشت وارده، صدمه جسمی، روحی و روانی به افراد وارد شود.

یا اینکه موجب سقط جنین زنان باردار یا سکته و فوت افراد شود. به موجب عمل مادی غیراصابتی، وفق بند «پ» ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، در صورت فوت فرد، قتل عمدی محسوب می شود. صاحب سگ محکوم به قصاص خواهد شد. در صورتی که عمل حیوان منتهی به آسیب جسمی و صدمه روحی یا روانی شود. صاحب حیوان به استناد مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون فوق الذکر ملزم به جبران خسارت به دلیل تقصیر در نگهداری حیوان است.

سگ گردانی و مجازات مربوط به آن

در پایان بررسی نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان می خواهیم به بحث سگ گردانی اشاره کنیم. در خصوص پدیده سگ‌گردانی در شهر، چون سگ نیاز به گردش و جست و خیز دارد، باید توضیحاتی داد. گرداندن سگ از سوی صاحبان آن بیشتر در مناطق و معابر عمومی از قبیل: کوچه، خیابان، پارک و … اتفاق می‌افتد. اما به دلیل دفع ادرار و انتشار و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، گرداندن سگ از نظر بهداشتی و قانونی منع می‌شود. به دلیل اینکه بهداشت محیط ضامن سلامت افراد جامعه است. چنانچه در بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به این نکته اشاره شده است که برای جلوگیری از شیوع امراض مشترک بین انسان و حیوان، دفع حیوانات مضر از وظایف شهرداری است.

چون ترس از سگ برای غالب افراد، امری ذاتی محسوب می‌شود. از طرف دیگر در قبال ترس، واکنش افراد متفاوت است. که این عکس‌العمل بستگی به شرایط جسمی، روحی و روانی فرد دارد. لذا در واکنش به ترس از سگ، امکان وقوع هرگونه آسیبی وجود دارد. که در این صورت صاحب آن، بنا به قوانین مذکور، علاوه بر قصاص یا محکومیت‌های کیفری، دارای مسئولیت مدنی نیز خواهد بود.

 

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

جهت نیاز به مشاوره با بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران کلیک کنید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان چه حکمی دارد؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره