20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مجازات فرار از زندان و پناه دادن به زندانی چیست؟

مجازات فرار از زندان

راهنمای مطالعه این مطلب

صدور حکم زندان برای هر فردی به این معناست که او متخلف بوده و با توجه به تخلفی که انجام داده است باید مجازات قانونی را طی کند. گاهی اوقات برخی از افرادی که به دلیل وقوع جرم حکم حبس می‌گیرند و به زندان می‌روند، اقدام به فرار از زندان می‌کنند که این موضوع خود دارای مجازات بسیار بزرگی است. در این مقاله با راهنمایی بهترین وکیل در تهران به بررسی مجازات فرار از زندان می پردازیم.

در نظر بدارید که امور این چنینی کیفری اند. در نتیجه تبهر و تجربه وکیل کیفری را می طلبند. حال آنکه در صورت مواجهه با امور حقوقی، ملزم به مراجعه به وکلای حقوقی خبره هستیم. مانند امور ملکی که تخصص بهترین وکیل ملکی در تهران را می طلبند. یا امور قرارداد ها و طرح دعاوی مربوط به آن ها که در حوزه وظایق بهترین وکیل قرارداد در تهران تعریف می شود.

مجازات فرار از زندان

بهترین وکیل کیفری در تهران در باب امور فرار از زندان توضیح می دهد که:

  • بر اساس ماده ۵۴۷ قانون مجازات اسلامی, اگر هر زندانی از زندان یا بازداشتگاه فرار کند. به شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۳ تا ۶ ماه حبس محکوم خواهد شد.
  • اگر برای فرار درب زندان شکسته یا خراب شود. فرد علاوه بر تحمل مجازات گفته شده باید خسارت وارده را هم بپردازد.
  • زندانیانی که مطابق با آیین‌نامه زندان‌ها به مرخصی رفته باشند. اما در موعد مقرر بدون عذر موجه خود را معرفی نکنند. فراری محسوب می‌شوند و به مجازات گفته شده محکوم خواهند شد.

در تبصره ماده مذکور مقرر شده است :

«زندانیانی که مطابق آیین‌نامه زندان‌ها به مرخصی رفته و خود را در موعد مقرر بدون عذر موجه معرفی نکنند فراری محسوب و به مجازات  محکوم می‌گردند.»

  • البته در ماده ۵۴۸ قانون مجازات اسلامی گفته شده هرگاه مأموری که موظف به حفظ، ملازمت یا مراقبت متهم و فرد زندانی بوده است،در انجام وظیفه خود مسامحه یا اهمالی کند که منجر به فرار زندانی شود . به ۶ ماه تا ۳ سال حبس یا جزای نقدی از ۳ تا ۱۸ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بررسی مجازات فرار از زندان

مجازات مشارکت در فرار از زندان

مجازات فرار از زندان را در قسمت قبل عنوان کردیم اکنون نکات جالب تری را تهیه نموده ایم.  در خصوص پناه دادن به زندانی فراری حالات مختلفی وجود دارد:

  • هرکس شخصی را که قانونا دستگیر شده و فرار کرده یا کسی را که متهم است به ارتکاب جرمی و قانونا امر به دستگیری او شده است مخفی کند. یا وسایل فرار او را فراهم کند مجازات خواهد شد.
  • چنانچه کسی که فرار کرده محکوم به اعدام یا رجم یا صلب یا قصاص نفس و اطراف و یا قطع دست بوده مجازات مخفی کننده یا کمک کننده او در فرار، حبس از یک تا سه سال است.
  • و اگر محکوم به حبس دائم یا متهم به جرمی بوده که مجازات آن اعدام یا صلب‌است. محکوم به شش ماه تا دو سال حبس خواهد شد و در سایرحالات مجازات مرتکب یک ماه تا یک سال حبس خواهد بود.

مجازات در علم داشتن به ارتکاب به جرم در کمک به فرار از زندان و پناه دادن

در بحث مجازات فرار از زندان یک نکته مهم وجود دارد. در صورتی که ثابت شود فرد فراری دهنده و یا مخفی‌کننده یقین به بی‌گناهی فرد متهم یا زندانی داشته و در دادگاه نیز ثابت شود از مجازات معاف خواهد شد.

  • اگر متهم یا محکومی که فرار کرده محکوم به امر مالی یا دیه باشد، عامل فرار علاوه بر مجازات تعیین شده در قانون ضامن پرداخت دیه و مال محکومٌ به (آنچه در مورد آن حکم شده) نیز خواهد بود.
  • هرکس‌به‌شخص زندانی یا توقیف شده برای مساعدت به فرار، اسلحه بدهد به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود.
  • هرکس از وقوع جرمی مطلع شده و برای خلاصی مجرم از محاکمه و محکومیت مساعدت کند. از قبیل اینکه برای او منزل‌تهیه کند یا ادله جرم را مخفی نماید یا برای تبرئه مجرم ادله جعلی‌ابراز کند. حسب مورد به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

 

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کیفری و حقوقی تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست. در صورت نیاز به مشاوره با برتین وکلای کیفری و حقوقی در زمینه های دیگر کلیک کنید:

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
مجازات فرار از زندان و پناه دادن به زندانی چیست؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره