20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

راهنمای مطالعه این مطلب

در حال حاضر، انواع پرونده های مختلف طلاق در سرتاسر دادگاه های کشور در جریان هستند. که هر کدام از آن‌ها، شرایط خاص خودشان را دارند. شناخت انواع طلاق و قوانین هر کدام، به شما کمک می‌ کند تا در صورت بروز مشکل، با حق و حقوق خود بیشتر آشنا شوید. در این مقاله به بررسی طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد می پردازیم. با ما همراه باشید.

طلاق یکطرفه، یکی از انواع طلاق است که ممکن است در زندگی زناشویی هر فردی مطرح شود. در صورتی که با قوانین آشنا نیستید، با مراجعه به وکیل طلاق و صحبت با او، می‌ توانید تمام موارد لازم را جویا شوید. در این صفحه، می‌خواهیم شما را با طلاق یک طرفه از طرف زن و مرد و شرایط و قوانین آن آشنا کنیم.

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران با تخصص و تجربه کافی در زمینه طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد می تواند راهنمای شما باشد. جهت رزرو مشاوره تماس بگیرید: 09121979750

طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

در این نوع طلاق یکی از طرفین ازدواج، تصمیم به جدایی و پایان دادن به زندگی مشترک می‌ گیرد. معمولا طرف دیگر راضی به جدایی یا توافق نیست. یا مفقود الاثر است. یکی انواع طلاق های یک طرفه، طلاق غیابی است. در صورتی که توافقی بین طرفین انجام نشود، امکان اینکه حق و حقوق یکی از آن‌ها باطل شود وجود دارد. به همین جهت، بهتر است قبل از اینکه اقدام به ارائه درخواست طلاق یا مراجعه به دادگاه نماید، با وکیل خانواده دیدار داشته باشید و از او کمک بخواهید. تا شما را در بحث طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد راهنمایی نماید.

انواع درخواست طلاق

طبق ماده 1143 قانون مدنی تمام انواع طلاق‌ها در دو دسته “طلاق رجعی” و “طلاق بائن” قرار می‌گیرند. در طلاق رجعی، پس از خوانده شدن خطبه طلاق، زن و مرد می‌توانند مجددا به همدیگر برگردند و خطبه عقد را جاری کنند. اما در طلاق بائن اینگونه نیست. پس از جاری شدن خطبه طلاق، زن و شوهر نمی‌توانند بلافاصله با هم عقد کنند. در این شرایط، برای ازدواج مجدد زن و شوهر با یکدیگر، قوانین خاصی وضع شده است.

طلاق از نظر رجوع زن و مرد به دادگاه مبنی بر ارائه درخواست طلاق، به دو صورت طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد و طلاق دو طرفه (یا طلاق توافقی) دسته بندی می‌شود.

مراحل طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

مراحل طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد به شرح و دارای نکات حقوقی زیر است:

  • در صورتی که طلاق به درخواست زوجه مطرح شود، در حقیقت، درخواستی خلاف قاعده کلی ارائه می‌شود؛ چرا که طبق قوانین شرع، حق طلاق با مرد است؛ مگر اینکه در سند ازدواج قید شده باشد که زن نیز حق طلاق دارد.
  • اگر مرد بخواهد از زن طلاق بگیرد، می‌تواند بدون هیچگونه دلیل موجهی، طلاق را جاری کند.
  • اما اگر زنی که حق طلاق ندارد، بخواهد از شوهر خود طلاق بگیرد، می‌بایست به دادگاه، مستندات محکمی ‌ارائه کند.

از این رو، در خواست طلاق یکطرفه از طرف زن و طی کردن این مسیر، راه دشواری است. به کمک یک وکیل ماهر نیاز دارد. بدین منظور، بهتر است به دنبال بهترین وکلای اطراف محل زندگی خود باشید. به عنوان مثال اگر در تهران زندگی می‌کنید، وکیل پایه یک دادگستری را جهت مشاوره و وکالت انتخاب کنید. همراهی یک وکیل خوب برای طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد به شما کمک می‌کند تا از ضایع شدن حق خود جلوگیری کنید.

طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

طلاق یک طرفه از طرف مرد

در بررسی طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد باید بدانید که مراحل طلاق به درخواست زوج (مرد) بسیار ساده‌تر و کوتاه‌تر از مراحل درخواست طلاق از طرف زن است. در حقیقت، مرد فقط کافی است درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد و هیچ سوالی از او پرسیده نمی‌شود و یا مدرک مستحکمی ‌از وی در خواست نمی‌شود. فقط کافی است که تکلیف مسائل مالی و حضانت فرزندان مشخص شود.

طلاق یکطرفه از طرف زن

شرایط نابرابری برای درخواست طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد وجود دارد. پس اگر زنی بخواهد درخواست خود را ارائه دهد، می‌بایست قبل از هر کاری، با یک وکیل حاذق صحبت کند. چرا که امکان دارد به تمام حقی که دارد، دست پیدا نکند. برای این کار، باید با توجه به محل زندگی تان، به دنبال بهترین وکیل تهران یا شهرستان های دیگر باشید. در چنین پرونده هایی، برنده شدن شما بستگی به تبحر وکیل تان دارد.

زن باکره برای ازدواج ملزم به تایید و اجازه پدر خود می‌باشد، اما برای ارائه درخواست طلاق، نیازی به کسب اجازه ندارد. در صورتی که مدارک و مستندات زن باکره توسط دادگاه تایید شوند، می‌تواند نصف مهریه خود را مطالبه نماید. در صورتی که باکره بودن زن به دلیل عدم تمایل مرد به برقراری رابطه جنسی یا شروع زندگی مشترک باشد، زن می‌تواند رای دادگاه را اخذ نماید. البته در صورتی که زندگی مشترک زن و شوهر هنوز شروع نشده باشد، مراحل طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد در صورتی که از طرف زن باشد، کمی‌ دشوار‌تر می‌شود؛ مخصوصا اگر مرد نسبت به طلاق گرفتن ناراضی باشد.

موضوعات طلاق یکطرفه از طرف زن

دلایل و مستندات زیادی برای توجیه طلاق از طرف زن وجود دارد. در بحث طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد زوجه با ارائه آن‌ها، زن می‌تواند طلاق خود را اخذ کند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • عدم پرداخت نفقه از طرف شوهر برای حداقل 6 ماه؛
  • وجود بیماری های مقاربتی از طرف شوهر؛
  • بیماری سخت علاج شوهر؛
  • عقیم بودن شوهر و ناتوانی در بچه دار شدن؛
  • ترک خانه و زندگی توسط شوهر؛
  • مبادرت به ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول؛
  • محکوم شدن مرد به بیش از 5 سال زندان و ارتکاب جرمی‌ که دور از شان و منزلت زن است؛
  • ضرب و جرح، توهین، فحاشی و …؛ برای هر دو طرف در طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد
  • ناتوانی یا بی علاقگی نسبت به تهیه مسکن و سرپناه برای خانواده؛
  • داشتن مدارک و شواهد خیانت مرد (زنا یا رابطه نامشروع)؛
  • بی علاقگی و کراهت زن نسبت به مرد (همراه با بخشش کل مهریه)؛
  • رها کردن زن بدون اطلاع دادن؛
  • عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی برای مدت زمان غیر متعارف؛
  • وجود مشکلات جنسی از طرف مرد؛
  • درخواست روابط جنسی نامتعارف از طرف مرد؛

در مورد رابطه نامشروع در فضلی مجازی می توانید مقاله ما به همین نام را مطالعه کنید.

دلایل طلاق یکطرفه از طرف زن

در بحث طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد دلایل زیر را برای زن در نظر داریم:

  • در صورتی که شوهر به مدت حداقل 6 ماه از پرداخت نفقه سر باز زند، زن می‌تواند تقاضای صدور طلاق خود را ارائه دهد.
  • بدرفتاری مرد و توهین او، اجازه طلاق به زن را می‌دهد.
  • در صورتی که مرد بیماری خطرناک و غیر قابل درمانی داشته و احتمال سرایت آن به زن وجود داشته باشد، زن می‌تواند تقاضای طلاق کند.
  • جنون و دیوانگی مرد، اجازه طلاق یک طرفه از جانب زن را می‌دهد.
  • شرط پنجم: در صورتی که مرد شغلی دارد که آبرو و حیثیت زن را خدشه دار می‌کند، زن می‌تواند تقاضای طلاق دهد.
  • در صورت محکومیت مرد به 5 سال حبس (یا بیشتر)، زن می‌تواند تقاضای طلاق خود را ارائه دهد.
  • اعتیاد مرد به صورتی که به اموال ضروری زندگی یا سلامتی خانواده آسیب وارد می‌کند نیز به زن حق طلاق را می‌دهد.
  • در طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد بداند که، در صورت ترک زندگی توسط مرد برای حداقل 6 ماه بدون داشتن عذر موجه، زن می‌تواند دادخواست طلاق خود را ارائه دهد.
  • محکومیت مرد به جرمی‌ که حیثیت و شان زن را خدشه دار می‌کند، به زن حق طلاق را می‌دهد.
  • به علت عقیم بودن یا آسیب جسمانی، مرد پس از گذشت 5 سال، توانایی تولید مثل و بچه دار شدن را نداشته باشد.
  • اگر مرد مفقودالاثر شود و پس از 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه، اثری از او پیدا نشود، حکم طلاق صادر می‌شود.
  • چنانچه مرد نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند و زن او راضی به اینکار نباشد، زن می‌تواند برای گرفتن حکم طلاق اقدام کند.

دادخواست طلاق یکطرفه از طرف زن و مهریه

در بحث طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد باید بدانید که مهریه جزو حق و حقوق زن می‌باشد. در برخی مواقع، زن پس از طلاق، برای گذران زندگی به مهریه خود نیاز دارد؛ چرا که با طلاق گرفتن، احتمال اینکه شرایط زندگی سخت تری نسبت به زمان مجردی داشته باشد وجود دارد.

اگر زن حق طلاق داشته باشد و یا بتواند ثابت کند یکی از شروط ضمن عقد توسط شوهرش رعایت نشده، در صورتی که بخواهد درخواست طلاق دهد، مهریه‌ای که در زمان طلاق دریافت می‌کند، با توافق با مرد یا وکیل مرد تعیین می‌ شود. اما در صورتی که زن بتواند عسر و حرج یا همان مشقت در زندگی مشترک را ثابت کند، می‌تواند با توجه به نظر قاضی، کل مهریه را اخذ نماید یا اینکه بخشی یا همه آن را ببخشد. در طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد وقتی از جانت زن باشد، شرایط سختی به شرح زیر است:

  • خودداری شوهر از دادن نفقه: طبق ماده 1129 قانون مدنی، چنانچه مرد برای حداقل 6 ماه، بنا به هر دلیلی از پرداخت نفقه به زن خودداری کند، زن می‌تواند با داشتن مدارک، نسبت به دریافت نفقه اقدام کند. اگر مرد نفقه را پرداخت نکند، زن می‌تواند به دادگاه، درخواست طلاق یک طرفه خود را ارائه کند.
  • غیبت شوهر بیش از چهار سال در طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد وقتی از طرف زن است. در صورتی که مرد، غایب مفقودالاثر باشد و در طول 4 سال، هیچگونه خبر یا پیامی‌ از او به زن نرسد، زن می‌تواند درخواست طلاق یکطرفه نماید. در این صورت، زن می‌بایست عده وفات را نگه دارد.

در خواست طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد و حضانت فرزندان

در طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد در صورتی که زن و شوهر درباره حضانت فرزندان به توافق نرسیده باشند، قاضی درباره حضانت تصمیم گیری می‌کند. بر طبق قانون، حضانت فرزندان کوچکتر از 7 سال متعلق به مادر است و پس از آن، حضانت فرزندان بر عهده پدر می‌باشد.پس از پایان 9 سالگی دختران و 15 سالگی پسران، خود فرزند درباره نحوه حضانت خود تصمیم می‌گیرد. فقط در صورتی که قاضی تشخیص دهد که صلاحدید کودک این است که نزد پدر یا مادر باشد، شرایط تغییر می‌کند.

این موضوع را در نظر بدارید که در صورتی که در جریان طلاق یا مطالبه مهریه با بحث املاک سر و کار دارید، پیشنهاد ما به شما، استفاده از مشاوره تخصصی با بهترین وکیل ملکی در تهران است.

وکیل برای طلاق یک طرفه از طرف زن و مرد

برای طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد کمک گرفتن از یک وکیل، علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند. تا به تمام حق و حقوقتان برسید، باعث سرعت بخشیدن به روند اخذ طلاق می‌شود. برخی موانع و موارد قانونی وجود دارند که مردم عادی از آن بی خبرند. همچنین، بررسی مدارک و قدرت استناد آن‌ها بدون کمک گرفتن از یک وکیل بسیار سخت است.

اگر زنی به هر دلیلی نتواند در دادگاه حاضر شود، می‌تواند به وکیل خود وکالت دهد تا از طرف او، کارهای قانونی را دنبال کند.

مدت زمان طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد

به طور کلی، در طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد ، درخواست آن‌ها می‌بایست در دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر آن استان و دیوان عالی کشور ثبت شود. در صورتی که طرفین پرونده نسبت به حق و حقوقشان اعتراضی نکنند. روند صادر شدن حکم طلاق، در حد یک الی چند ماه می‌ باشد. در غیر اینصورت، اگر یکی از طرفین در هر سه دادگاه، اعتراضی داشته باشند. جاری شدن حکم طلاق تا حدود یک سال طول می‌کشد.

توجه بدارید که این مورد یک بحث کیفری است. اما بعضا در جریانات طلاق و مهریه به دلیل تنش بین افراد، درگیری هایی رخ می دهد که منجر به کیفری شدن موضوع می شود. در چنین شرایطی از مشاوره تخصصی با بهترین وکیل کیفری در تهران غافل نمانید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
همه چیز درباره طلاق یکطرفه از طرف زن و مرد
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره