20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حمل سلاح سرد جرم است؟ مجازات حمل سلاح سرد

مجازات حمل سلاح سرد

راهنمای مطالعه این مطلب

سلاح سرد به هر نوع سلاحی که برای دفاع یا تهاجم مورد استفاده قرار بگیرد و از حیطهٔ باروت، شلیک و انفجار گلوله خارج باشد، سلاح سرد می‌گویند. انواع چاقو، زنجیر، پنجه بوکس، قمه، انواع افشانه‌های اشک‌آور، خواب‌آور و بیهوش‌کننده و شوکرهای الکتریکی، سلاح سرد هستند. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا حمل سلاح سرد جرم است یا خیر؟

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران است که با داشتن تجربه و تسلط کامل بر قوانین کیفری در این مقاله همراه ماست.

حمل سلاح سرد در قانون

بهترین وکیل کیفری در تهران در بحث حمل سلاح سرد اذعان می دارد که قانون راجع به مجازات حمل چاقو و انواع و حمل سلاح سرد و اخلال در نظم و امنیت و آسایش عمومی عبارت است از:

  • ‌ماده 1 – هر کس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه سرد دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند. یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص و یا اخاذی و یا بدان‌وسیله تهدید کند. یا با کسی گلاویز شود. به سه ماه تا یک سال حبس تأدیبی و یا به اقامت اجباری از شش ماه تا یک سال در محلی غیر از محل اقامت خود‌ محکوم خواهد شد.
  • ‌ماده 2 – هر کس به وسیله هیاهو و جنجال و یا حرکات بر خلاف عادت و متعارف و یا تعرض به اشخاص نظم و آرامش و آسایش عمومی را مختل‌نماید. یا مرتکب اعمال و رفتاری شود که ایجاد هراس و تشویش در افکار عمومی نماید. و یا مردم را از کسب و کار باز دارد. یا آزادی و آسایش‌عمومی را مختل سازد به حبس تأدیبی از ده ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
  • ‌3 – هر کس در اماکن عمومی و یا معابر عمومی معترض و یا مزاحم زنی بشود. یا با الفاظ و یا حرکات مخالف شئون و حیثیت به او توهین‌نماید. به حبس تأدیبی از دوماه تا هشت ماه محکوم خواهد شد.
  • و‌ ماده 4 – هر گاه جرایم مذکور در مواد فوق در نتیجه توطئه قبلی و دسته‌جمعی واقع شود. هر یک از مرتکبین به حداکثر مجازات مقرر محکوم‌خواهد شد.

حمل سلاح سرد در قانون

در نظر بدارید که این امور از قبیل حمل سلاح سرد و گرم امور کیفری اند. در مقابل این امور اموری نظیر امور ملکی و قراردادها قراردارند که حقوقی اند. در نتیجه در صورت مواجه با آنها باید به وکیل حقوقی مراجعه نماییم. به این ترتیب که امور ملکی را به بهترین وکیل ملکی در تهران و امور مربوط به قراردادها، تنظیم آنها و طرح دعاوی مربوط به قراردادها را به بهترین وکیل قرارداد در تهران بسپاریم.

حمل سلاح سرد جرم است؟

در ماده ۴ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز یافت همان قانونی که سلاح سرد را نیز تعریف کرده است. به این ترتیب قانون در باره حمل سلاح سرد به شرح زیر است:

  • «وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور
  • خارج کردن آنها از کشور
  • ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر
  • هرگونه معامله آنها بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح

جرم است و مرتکب به مجازات مندرج در این قانون محکوم می‌شود.» در ماده ۶ مجازات چنین جرمی نیز معلوم شده است. به این ترتیب هر کس به طور غیرمجاز سلاح سرد را خریداری، نگهداری یا حمل کند. یا با آن معامله دیگری انجام دهد. به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون ریال محکوم می‌شود. البته اگر موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.

بر اساس آمار پلیس آگاهی حدود ۴۰ درصد قتل‌ها در کشور با حمل سلاح سرد انجام شده است. این تعداد از قتل‌ها با استفاده از چاقو، قمه، دشنه، شمشیر و ساطور انجام شده است. همچنین ۶۹ درصد قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی و در اثر یک حادثه ناخواسته رخ داده است.

مجازت حمل سلاح سرد

در رابطه با حمل سلاح سرد و مجازات مربوط به آن باید به این نکته اشاره کنیم که اینکه گفته می‌شود:

«محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است. به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی باانگیزه شخصی به‌سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد. عمل او جنبه عمومی نداشته باشد. همچنین کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود»

از جمله مسائلی است که تاکنون هم‌، در ارتباط با حمل سلاح سرد و گرم، محل بحث و افتراق نظرهایی بوده است. چراکه بحث محاربه و افساد فی‌الارض که در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی آمده بیان می‌کند:

“که چنانچه فردی سلاح بکشد و موجب ناامنی شود و میان سلاح سرد و گرم تفاوتی قائل نشده است.”

 

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کیفری تهران و حقوقی تا انتهای مسیر حقوقی همراه شما خواهد بود. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در امور حقوقی و کیفری دیگر کلیک کنید:

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
حمل سلاح سرد جرم است؟ مجازات حمل سلاح سرد
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره