20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟

فرار از خدمت سربازی

راهنمای مطالعه این مطلب

خدمت سربازی یکی از معظلاتی است که مردها به آن بسیار اهمیت می دهند و همواره در پی یافتن راهی برای فرار از آن هستند. در این مقاله هدف ما بررسی مجازات فرار از خدمت سربازی با توجه به قانون حاکم بر ایران است. اگر در این مورد سوالی دارید، در این مقاله با ما همراه باشید.

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران برای امور حقوقی و کیفری در این مقاله با بررسی کامل و جامع مجازات فرار از خدمت سربازی همراه ماست. البته در نظر بدارید که این امور، اموری کیفری اند و تخصص بهترین وکیل کیفری در تهران را می طلبند. در نقطه مقابل وکلای حقوی اند که تخصص در امور حقوقی دارند و باید برای حل و فصل پرونده های حقوقی به آنها مراجعه نمود. برای دسترسی به راه های ارتباطی با وکلای حقوقی برتر به لینک های زیر مراجعه نمایید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

فرار از خدمت سربازی

قبل از بررسی مجازات فرار از خدمت سربازی به بررسی ایت جرم و ماهیت آن می پردازیم.

  • موضوع جرم: موضوع جرم «فرار از خدمت» است. فرار از خدمت در زمان صلح و جنگ و درگیری های مسلحانه مقررات خاصی دارد. که به تفکیک بیان خواهد شد.
  • رکن مادی بزه: عنصر مادی جرم فرار از خدمت موضوع این ماده « غیبت متوالی بیش از پانزده روز بدون عذر موجه» می باشد. در صورتی که غیبت پازنده (15) روز کامل و یا کمتر از آن باشد. موضوع فاقد وصف مجرمانه می باشد. باستناد بند (ه ) ماده (116) آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح صرفاً تخلف انضباطی محسوب می شود. برابر قوانین استخدامی نیروهای مسلح «فراری» وضع پرسنلی است. که مدت غیبت آنان در زمان صلح از 15 روز و در زمان جنگ از 5 روز تجاوز نماید.

برابر مقررات ماده (76) قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح ، منظور از عذر موجه در مورد مجازات فرار از خدمت سربازی مندرج دراین قانون مواردی است از قبیل:

  • الف ) بیماری مانع از حضور.
  • ب ) فوت همسر، پدر، مادر، برادر، خواهر و اولاد (در زمانی که عرفاً برای مراسم اولیه ضرورت دارد). همچنین بیماری سخت یکی از آنان (در صورتی که مراقب دیگری نباشد و به مراقبت وی نیاز باشد.)
  • ج) ابتلاء به حوادث بزرگ مانند حریق، سیل و زلزله.
  • د) در توقیف یا حسب بودن.

فرار از خدمت سربازی

مجازات فرار از خدمت سربازی

در باب مجازات فرار از خدمت سربازی بر اساس ماده ۵۹ قانون مجازات جرایم نیرو‌های مسلح، کارکنان خدمت وظیفه نیرو‌های مسلح (سرباز) هرگاه در زمان صلح بیش از پانزده روز متوالی مرتکب غیبت شود. عذر موجهی نداشته باشند. فراری محسوب می شوند. چنانچه دستگیر شده باشند به حبس از سه ماه تا یک سال یا سه ماه تا یک سال اضافه خدمت محکوم می‌ گردند. ‌همچنین بر اساس ماده ۶۰ قانون مذکور کارکنان خدمت وظیفه فراری در زمان صلح هرگاه شخصاً خود را معرفی و مشغول خدمت شوند. به ترتیب زیر با آنان رفتار می‌شود:

  • ‌الف- چنانچه برای اولین بار مرتکب فرار از خدمت شوند. ظرف مدت شصت روز از شروع غیبت شخصاً خود را معرفی نمایند . بدون ارجاع پرونده به مرجع قضایی در مقابل هر روز غیبت و فرار، دو روز به خدمت دوره ضرورت آنان افزوده می‌شود. این اضافه خدمت‌بیش از سه ماه نخواهد بود.
  • ب- چنانچه پس از مدت ۶۰ روز خود را معرفی کنند. یا سابقه فرار از خدمت داشته باشند. به حکم دادگاه به حبس از دو تا شش ماه محکوم می‌گردند.

مضاف بر آن برای مجازات فرار از خدمت سربازی می توان گفت که بر اساس ماده (56) قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح اعضای ثابت نیروهای مسلح هر گاه در زمان صلح بیش از پانزده روز متوالی مرتکب غیبت شود. عذر موجهی نداشته باشند. فراری محسوب می شوند. حسب مورد به مجازاتهای ذیل محکوم می شوند:

  • الف – چنانچه شخصاً خود را معرفی نمایند. به حبس از دو تا شش ماه یا محرومیت از ترفیع از سه تا شش ماه.
  • ب – هر گاه دستگیر شوند. به حبس از شش ماه تا دو سال یا محرومیت از ترفیع از شش ماه تا دو سال.

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران تا انتهای مسیر حقوقی و کیفری همراه شماست. در صورت نیاز به مشاوره با بهترین وکلا حقوقی و کیفری وترد لینک های زیر شوید:

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
مجازات فرار از خدمت سربازی چیست؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره