20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لوث و قسامه و تفاوت آن ها

لوث و قسامه

راهنمای مطالعه این مطلب

لوث و قسامه هر کدام به چه معناست؟ چه تفاوت ها و ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله با راهنمایی بهترین وکیل در تهران به بررسی این موضوع می پردازیم اگر در باب لوث و قسامه سوالی در ذهن دارید با ما همراه باشید.

لوث و قسامه

در این مقاله لوث و قسامه را در ارتباط با متهم در دعاوی کیفری مورد بررسی قرار می دهیم. این دو رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به همین دلیل به جای عنوان کردن تفاوت های آن ها، به سادگی به بررسی هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم تا بدین ترتیب تفاوت هایی که بین این دو وجود دارد واضح و نمایان گردد.

تعریف لوث و قسامه

در نظر بدارید که این امور یعنی لوث و قسامه غالبا کیفری اند. به این جهت این را یادآور شدیم که اگر با امور حقوقی سر و کار دارید به وکلای حقوقی مراجعه نمایید نه کیفری. به عنوان مثال برای کلاهبرداری که امری کیفری است به بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران و شهرستانها که تخصص کیفری دارد مراجعه نمایید. اما در امور ملکی به بهترین وکیل ملکی در تهران وشهرستانها که غالبا دارای تخصص حقوقی است مراجعه نمایید. در مجموعه عدالت آریایی این امکان را فراهم آورده ایم تا از مشاوره با وکلای حقوقی و کیفری بهره مند گردید. در صورت نیاز به مشاوره در موضوعات مختلف، واردی لینک های زیر شوید:

در ادامه با بحث لوث و قسامه با ما همراه باشید.

لوث چیست؟

قبل از بررسی لوث و قسامه با یکدیگر ابتدا هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می کنیم. بهترین وکیل کیفری در تهران اذعان می دارد که لوث به معنی اوضاع و احوالی است که سبب ظن قاضی ( ظن در مقابل علم قطعی) می شود. به طور مثال جنازه ای در محلی یافت می شود. شخصی با لباس خونین در بالای سر جنازه ایستاده است. در این حالت هیچ دلیل معتبری مبنی بر قاتل بودن آن شخص وجود ندارد. اما مجموع اوضاع و احوال سبب مظنون شدن قاضی به وی می شود. چنین شرایطی لوث نام دارد.

در چنین حالتی شاکی می تواند با اجرای قسامه و بدون نیاز به سایر دلایل مجرمیت متهم را اثبات و مطالبه قصاص و دیه نماید.

نکته مهم در بحث لوث و قسامه در این بخش: در صورت حصول لوث, نخست از متهم, مطالبه دلیل بر نفی اتهام می شود. اگر دلیلی ارائه شود نوبت به قسامه شاکی نمی رسد و متهم تبرئه می گردد. در غیر این صورت با ثبوت لوث, شاکی می تواند اقامه قسامه کند یا از متهم درخواست قسامه نماید.

قسامه چیست؟

حال که با لوث آشنا شده این قبل از بررسی لوث و قسامه با یکدیگر ، قسامه را نیز بررسی می کنیم. قسامه یعنی قسم خوردن. قسامه در حقوق کیفیت و تعداد خاصی دارد که باید رعایت شود. اگر سایر طرق اثبات جنایت میسر نباشد.. یعنی به طرق اقرار, شهادت, علم قاضی جنایت ثابت نشد. به سراغ قسامه می رویم. در موارد حصول لوث از متهم مطالبه دلیل می شود. اگر دلیلی داشت دیگر نوبت به قسامه نمی رسد. در غیر اینصورت با ثبوت لوث, حق استفاده از قسامه ابتدا برای مدعی به وجود می آید. تا ثابت کند متهم مجرم است. مدعی همچنین می تواند از متهم بخواهد که برای اثبات بی گناهی اش قسم بخورد.

اگر متهم قسم بخورد که تبرئه می شود و شاکی حق ندارد یک بار دیگر با قسامه دعوا را علیه او مجددا مطرح کند. اما اگر شاکی از متهم درخواست قسم نماید و متهم قسم نخورد, متهم به پرداخت دیه محکوم می شود.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوث و قسامه با مشاوران و وکلای خبره موسسه حقوقی عدالت آریایی در ارتباط باشید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
لوث و قسامه و تفاوت آن ها
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره