20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خیار تبعض صفقه

خیار تبعض صفقه

راهنمای مطالعه این مطلب

در حقوق خیارات به معنای اختیار است. یعنی اختیاری که قانون گذار به خریدار و فروشنده می دهد. تا بتوانند معامله خود را فسخ کنند. خیارات انواع مختلفی دارند. مانند خیار فسخ ، خیار غبن ، خیار تدلیس ، خیار ثمن و … . یکی از انواع خیارات، خیار تبعض صفقه است. خیار تبعض صفقه علی رغم نام پر طمطراق خود بسیار قابل درک است. در واقع طبق این خیار قرارداد خرید و فروش تنها نسبت به یک قسمت از معامله صحیح و نسبت به بخش دیگر آن به جهتی از جهات باطل است. از این رو در این مقاله به تعریف خیار تبعض صفقه ، فسخ کامل معامله و پذیرش قسمت صحیح می پردازیم.

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران با تکیه بر تجربه و تسلط خود بر نکات حقوقی و کیفری قرارداد ها، می تواند راهنمای شما باشد.

خیار تبعض صفقه

بهترین وکیل قرارداد در تهران در توضیح خیار تبعض صفقه می گوید که تبعض در لغت به معنی تجزیه کردن یا تجزیه شدن است و صفقه نیز به معنی معامله است . بنابراین تعریف لغوی تبعض صفقه تجزیه شدن معامله است . منظور از خیار تبعض صفقه در حقوق این است که اگر به هر دلیلی بخشی از معامله ای که منعقد شده است صحیح و بخش دیگر آن باطل باشد ، خریدار چه باید بکند . در این حالت خریدار دو راه حل دارد.

در ماده 441 قانون مدنی بیان می شود: ” خیار تبعض صفقه وقتی حاصل می شود که عقد بیع نسبت به بعض مبیع به جهتی از جهات باطل باشد ، در این صورت مشتری حق خواهد داشت بیع را فسخ نماید یا به نسبت قسمتی که بیع واقع شده است قبول کند و نسبت قسمتی که بیع باطل بوده است ثمن را استرداد کند ” . در ادامه به هر یک از راه حل های خریدار بر اساس ماده 441 قانون مدنی می پردازیم.

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران خاطر نشان می شود که در نظر بدارید استفاده به جا از خیارات از جمله خیار تبعض صفقه می تواند از بروز کلاهبرداری ها جلوگیری کند و این اتفاق را بی ثمر گرداند.

خیار تبعض صفقه

استفاده از خیارات و امور مربوط به معاملات مانند امور ملکی اغلب حقوقی اند. در نتیجه باید به وکیل متخصص در همان حوزه مراجعه نمایید. مانند مراجعه به بهترین وکیل ملکی در تهران و شهرستان محل سکونت خود، در صورت مواجهه با امور ملکی.

اما باید بدانید در صورت مواجهه با موضوعات و امور کیفری، اولین قدم مراجعه و مشاوره با بهترین وکیل کیفری در تهران است.

فسخ معامله با خیار تبعض صفقه

در این بخش به بررسی فسخ معامله با کمک این خیار به دو صورت اشاره می کنیم. این دو صورت و حالت از قرار زیر است:

  • حالت اول: در ماده 441 آمده است در حالتی که بخشی از معامله صحیح و بخشی از آن باطل است ، خریدار می تواند معامله را به طور کلی فسخ کند . فسخ کامل معامله اولین راه حلی است که در این شرایط به خریدار داده می شود . این حق ناشی از خیار تبعض صفقه است . در صورتی که خریدار اقدام به فسخ کامل معامله کند ، مال فروخته شده و پول پرداخت شد برگردانده می شود .
  • حالت دوم پذیرش قسمت صحیح: در حالت دوم خریدار می تواند معامله را نسبت به قسمت صحیح آن بپذیرد و نسبت به قسمت باطل آن رد کند . برای مثال خانه ای که متعلق به ب و ج است . ب آن را بدون اجازه ج به الف فروخته است . در این حالت الف یا می تواند معامله را فسخ کند. یا آن را نسبت به سهم آقای ب از خانه بپذیرد. یعنی نسبت به سهم آقای ج فسخ کند. در این صورت فروشنده یعنی ب ، باید از مقدار هزینه پرداخت شده توسط الف برای خرید کل خانه ، به میزان سهم قسمت باطل معامله ( یعنی سهم ج ) ، به الف برگرداند. البته شرط مهمی که در خیار تبعض صفقه وجود دارد این است که خریدار در هنگام معامله نباید از این موضوع که بخشی از معامله باطل است اطلاع داشته باشد .

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل حقوقی تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 2 نظر

5 2
خیار تبعض صفقه
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره