20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توهین به کارمند دولت چه مجازاتی دارد؟

جرم توهین به کارمند دولت

راهنمای مطالعه این مطلب

توهین و اهانت از ریشه وهن گرفته شده‌اند و به معنی سست کردن، ضعیف کردن و خوار و خفیف کردن آمده‌اند. مقام قضایی و دادگاه‌ با در نظر گرفتن عرف، عادت، زمان، مکان، شخصیت و وضع اجتماعی طرف به‌طور کامل و صریح ارزیابی و حکم آن را بیان می‌کند. زمانی که دو نفر به بحث و گفتگو با یکدیگر می پردازند دعوای آنها بالا می‌گیرد. یکی از طرفین توان صحبت کردن و مقابله با طرف مقابل را به درستی ندارد. به این ترتیب از روش توهین استفاده میکند. توهین در فرهنگ اسلامی هم یک عمل قبیح و زشت و ناپسند به شمار می آید. اما آنچه در این مقاله با راهنمایی مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران به بررسی آن می پردازیم، توهین به کارمند دولت و مجازات آن است. در این مقاله با ما همراه باشید.

در بحث توهین به کارمند دولت یا به طور کلی در جرم توهین، فرق آن با افتراست. در این باید بگوییم که در توهین وقتی که شخص توهین می کند؛ قصد کوچک کردن و خوار شمردن طرف مقابل را دارد. قصد اینکه به طرف مقابل جرمی را نسبت دهد را ندارد. مانند اینکه به شخصی بگوییم تو کافر هستی. اما در افترا شخصی که افترا می زند می‌خواهد جرمی را به طرف مقابل بدون داشتن مدرک و با مدرک جعلی نسبت دهد. به عنوان مثال به طرف مقابل بگوییم تو مواد مخدر حمل کرده‌ای.

توهین به کارمند دولت

بهترین وکیل در تهران در باب ماهیت جرم توهین به کارمند دولت به توصیف این جرم از قرار زیر می پردازد:

  • ساده: توهینی می باشد که وصف مجرمانه ای دارد اما هیچ کیفیت مشدد و تشدید ای ندارد. طبق ماده‌ی ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهین به افراد اگر شامل حد قذف نباشد، موجب مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا یک میلیون ریال خواهد بود.
  • مشدد: شامل توهین‌هایی می گردد که به واسطه بلندی مرتبه یا شخصیت وی مجازات های آنها سنگین و شدت یافته است.

شرایط تحقق جرم توهین به کارمند دولت

هر جرمی برای آنکه تحقق یابد باید عناصری را دارا باشد. جرم توهین به کارمند دولت نیز از این قاعده پیروی می کند. در حقیقت برای تحقق این جرم وجود سه عنصر زیر الزامی است:

  • قانونی: یعنی این که باید آن عملی که انجام شده از لحاظ قانونی جرم شناخته شده باشد.
  • مادی: یعنی اعمال و رفتار زشت از قبیل: گفتار، کردار و حتی حرکت ها و اشارات دست و چشم است تا بتوانیم بگوییم جرم عنصر مادی دارد.
  • روانی: عنصر روانی جامعه موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد که آیا شخصی که توهین کرده است به شخص دیگر قصد و نیت آن از این توهین عمدی بوده است و خواسته است که طرف مقابل را آزار و اذیت کند و یا اینکه قصد و هدفی نداشته است و به طور اتفاقی توهین کرده است.

در نظر بدارید که اموری مانند جرم توهین، اموری کیفری اند. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که باید بدانید اگر با امور کیفری رو به رو هستید به وکیل کیفری و اگر با امور حقوقی مواجهید به وکیل حقوقی مراجعه نمایید. به عنوان مثال، امور قرارداد ها و امور ملکی وکیل حقوقی متخصص می طلبد. در صورت نیاز وارد لینک های زیر شوید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

مجازات توهین به کارمند دولت

مجازات توهین به کارمند دولت

پر تکرار ترین سوال در این بحث، مجازات مربوط به این جرم است که در این بخش به آن اشاره می کنیم. در باب مجازات توهین به کارمند دولت باید بدانید که قانون گذار برای اینکه حریم کارمندان دولت حفظ گردد. به آنها توهین و بی احترامی نشود. در این باره ماده قانونی را تنظیم کرده است. بر اساس ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کسی که به کارمندان دولت اهانت کند. علاوه بر جزای نقدی و شلاق به مجازات حبس نیز محکوم می گردد.

توهین به کارمند دولت یک جرم مقید است یا یک جرم مطلق؟

آنچه به عنوان سخن پایانی در بحث توهین به کارمند دولت به آن اشاره می کنیم، نوع این جرم است. به طور کلی توهین جرمی می باشد که به آن جرم مطلق گفته می شود چرا که نتیجه آن مد نظر نمی باشد. همچنین برای تحقق پیدا کردن جرم توهین نیازی به اذیت شدن طرف مقابل و رفتن آبروی او نمی باشد. مطلق بودن جرم توهین به معنی اینکه نتیجه آن منتفی باشد نیست. بلکه هدف و نیت آن است که نتیجه چه تحقق پیدا کند و چه نکند آن جرم به وقوع پیوسته است.

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کیفری تهران و بخترین وکیل حقوقی در تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست. رد صورت نیاز به دسترسی به راه های ازتباطی ی توانید از لینک های زیر استفاده نمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم:

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
توهین به کارمند دولت چه مجازاتی دارد؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره