20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اختلاف مبلغ در چک به عدد و حروف

اختلاف مبلغ در چک

راهنمای مطالعه این مطلب

چک وسیله دریافت و پرداخت وجه است و به جای پول نقد بکار می رود با وجودیکه وصول چک ذاتاً تجارتی نیست ولی بعضی از مقررات قانون تجارت مانند ضمانت صادر کننده و مسئولیت تضامنی ظهرنویسان و اعتراض و غیر، شامل چک نیز می شود. در برخی از موارد در چک اختلافی بین مبلغ به عدد و حروف دیده می شود؟ از نظز قانونی کدام مورد درست است؟ در این مقاله با راهنمایی های مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران به بررسی موضوع اختلاف عدد در چک می پردازیم.

به گفته بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران این امر در امور کیفری و فریب دیگران بسیار رایج است.با ما همراه باشید.

اختلاف مبلغ در چک

منظور از اختلاف مبلغ در چک چیست؟ این بحث یعنی شما در وصول چک دچار مشکل هستید. این شمکل به دلیل آن است که مبلغ چک، به صورت عددی و حروف نوشته می شود. این دو نوشتار با هم همخوانی ندارند. حال باید چه کرد؟ کدا مبلغ مورد قبول است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

در نظر بدارید که وصول مطالبات چک، همیشه به صورت حقوقی نیستند و بسیاری از اوقات جنبه کیفری به خود می گیرند. اگر با چک کیفری سر و کار دارید، از مشاوره با بهترین وکیل کیفری در تهران غافل نمانید.

انواع اختلاف مبلغ در چک

اختلاف عدد در چک به دو صورت اتفاق می افتد. این دو صورت از قرار زیر است:

  • اختلاف مبلف در چک به عدد
  • اختلاف مبلغ در چک به حروف

بهترین وکیل ملکی در تهران اذعان می دارد که اختلاف مبلغ در چک از امور بسیار رایجی است که در معاملات ملکی با آن رو به رو هستیم. در نتیجه ضمن عقد قرارداد باید جوانب احتیاط را رعایت نماییم.

انواع اختلاف مبلغ در چک

در صورت اختلاف مبلغ در چک باید چه کرد؟

به موجب قانون اختلاف مبلغ در چک یا به عبارتی در مفاد مبلغ عددی و حروفی ملاک مبلغ به حروف می باشد. این قانون به شرح زیر است:

  • مطابق با ماده ۲۲۵ تاریخ تحریر و مبلغ برات با تمام حروف نوشته می‌شود. اگر مبلغ بیش از یک دفعه به تمام حروف نوشته شده و بین آنها اختلاف باشد، مبلغ کمتر مناط اعتبار است.
  • اگر مبلغ با حروف و رقم هر دو نوشته شده و‌ بین آنها اختلاف باشد مبلغ با حروف معتبر است. یعنی اگر صادر کننده چک این چک را اصلاح نکرده باشد، مبلغ مورد پذیرش دادگاه مبلغ به حروف می باشد. به عنوان مثال اگر چکی به عدد یک میلیارد باشد و به حروف ده میلیارد و پشت نویسی نشده باشد، مبلغ ده میلیار صحیح است.

مغایرت عددی و حروفی چک در صورت دوبار نوشته شدن مبلغ

در این بخش به منظور جمع بندی موضوع اختلاف در مبلغ چک به موضوع مغایرت عددی و حروفی چک در صورت دو بار نوشته شدن مبلعغ می پردازیم. بهترین وکیل قرارداد در تهران در باب این مشکل در عقد قرارداد ها اذعان می دارد، در این راستا باید بگوییم که اگر دو بار مبلغ به حروف نوشته شده باشد و هر دو بار هم متفاوت باشد. مبلغ کمتر دارای اعتبار است. پس نه تنها این دسته از چک ها باطل نیستند. بلکه به راحتی قابل وصول هستند. همچنین اختلاف در مفاد مبلغ تاثیری ندارد. این قانون برای چک و سفته معتبر می باشد.

در صورتیکه با چک به مشکل خوردید می توانید از وکیل چک در این زمینه کمک بگیرید. موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکلا و مشاوران حقوقی تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 32 نظر

4 32
اختلاف مبلغ در چک به عدد و حروف
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

3 پاسخ

    1. سلام و وقت به خیر، به منظور مشاوره سرع و اسان با مونا ترابی، وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور چک و وصول مطالبات، تماس بگیرید: 09121979750

  1. سلام . اگر مبلغ به حروف به تومان نوشته بشه و به عدد با ریال ا ون چک معتبره . !؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره