20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نحوه اثبات جرم سرقت چگونه است؟

اثبات جرم سرقت

راهنمای مطالعه این مطلب

سرقت ربودن مال و اشیاء منقول و غیر منقول بدون رضایت مالک و بر خلاف حق است. در اصطلاح دیگر آن را سرقت ساده و سرقت عادی گویند. در این مقاله با کمک بهترین وکیل در تهران که در این امر تخصص دارد به بررسی راه های اثبات جرم سرقت می پردازیم. با ما همراه باشید.

اثبات جرم سرقت

بهترین وکیل کیفری در تهران اذعان می دارد تا زمانی که یک جرم ثابت نشود، اعمال قانون ممکن نیست وی در اثبات جرم سرقت یکی از مهم ترین موارد را مال مسروثه عنوان می کند که ویژگی های این مال عبارت اند از:

  • مال دزدیده شده باید از مالکیت صاحبش خارج شده و به تصرف شخص سارق درآید.
  • مالی که دزدیده می‌شود حتما باید شی بوده و قابلیت جابه‌جایی و انتقال داشته باشد.
  • این مال باید در زمان سرقت متعلق به شخص دیگری باشد.

در همین ابتدا در نظر بدارید که امور مربوط به سرقت و راه های اثبات آن، از امور کیفری اند که وکیل مورد نظرتان باید از تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشد. حال آنکه امور حقوقی تخصص مخصوصی به خود را می طلبد. به عنوان مثال بهترین وکیل ملکی در تهران فردی است که می تواند شما را در پرونده های ملکی یاری رساند. همچنین بهترین وکیل قرارداد در تهران نیز به عنوان فردی متخصص در این حوزه حقوقی شناخته می شود. با ما با اداه راه های اثبات جرم سرقت همراه باشید.

مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره

راه های اثبات جرم سرقت در قانون

قانون مجازات اسلامی در ماده مربوطه به شماره ۱۶۰ از قانون مجازات اسلامی ادله اثبات جرم را در حالت کلی، به شرح ذیل بیان می دارد:

  • اقرار
  • شهادت
  • قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی
  • علم قاضی

از بین موارد بالا، بعنوان ادله قانونی راههای اثبات جرم سرقت می توان به اقرار، شهادت شهود و علم قاضی اشاره نمود. در ادامه به هرکرام به صورت جداگانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

نکته: قسامه و سوگند در جرایم علیه تمامیت جسمانی محمل داشته و کاربرد دارد. لذا شاکی نمیتواند به اتیان سوگند تمسک جسته و مثلا بگوید قسم میخورم که مالم را فلانی ربوده است. اثبات جرم سرقت با سوگند ممکن نمیباشد.

راه های اثبات جرم سرقت

اقرار متهم در اثبات جرم سرقت

  • اثبات جرم سرقت با اقرار متهم به چه نحو است؟
  • آیا اثبات جرم سرقت با اقرار متهم در کلانتری ممکن است؟

بعنوان یکی از راههای اثبات جرم سرقت میتوان به اقرار متهم اشاره کرد. اقرار متهم جرم سرقت در پرونده کیفری که علی الرویه در دادسرا و پیش تر از آن در پلیس آگاهی صورت میپذیرد، میتواند فصل الختام هر دعوای کیفری از جمله سرقت باشد.

اگر متهم دو مرتبه بر انجام دزدی و ربایش مال متعلق به شاکی اقرار نماید، اتهام انتسابی در حق وی به اثبات میرسد و وی مجرم شناخته میشود.هرگاه مرتکب در دادگاه اقرار کند من مرتکب جرم سرقت شده است ، جرم ثابت می شود . البته اقرار به سرقت باید در دادگاه کیفری باشد تا در نظر گرفته شود و نه در دادسرا . اگر متهم در دادگاه تنها یک بار به جرم سرقت اقرار کند ، جرم ثابت شده است و مجازات برای او در نظر گرفته می شود .

مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره

شهادت شهود در اثبات جرم سرقت

خوب است بدانید چنانچه شاکی به شهادت شهود استناد نماید یعنی شهادت را بعنوان یکی از راههای اثبات جرم سرقت موضوع پرونده کیفری خویش قرار دهد. انتساب نتیجه مجرمانه و انجام فعل مجرمانه توسط متهم را با استناد به شهادت شهود اثبات نماید. جرم مذکور را در حق متهم ثابت و مسلم نموده است.

جرم سرقت با شهادت شاهد نیز اثبات می شود. شاهد باید ناظر وقوع جرم بوده باشد و بتواند اطلاعات دقیق از لحظه وقوع جرم در اختیار قاضی قرار دهد. تعداد شاهدانی که برای اثبات این جرم نیاز است دو مرد عادل است. این شاهدان باید شرایط قانونی شاهد را داشته باشند از جمله اینکه عاقل و بالغ باشند. در صورتی که شاهدان شرایط لازم برای شهادت به جرم سرقت را نداشته باشند ، اظهارات آنها شهادت محسوب نمی شود. یعنی دادگاه اظهاراتشان را می شنود اما تحت عنوان شهادت در نظر نمی گیرد و با آن جرم ثابت نمی شود . بلکه با توجه ارزش و اهمیت آنها ، قاضی برای صدور رای نهایی در نظر می گیردشان .

نکته: شهود میبایست عندالمحکمه با اتیان سوگند بر حقانیت گفته ها و شهادتشان اصل فعل ربایش و انجام آن توسط متهم یا مشتکی عنه را با چشم مستقیم مشاهده نمایند. در ادا شهادت ایشان هیچ جای خلل و ایرادی موجود نباشد.

علم قاضی در اثبات جرم سرقت

  • اماره قانونی و اماره قضایی تا چه میزان در اثبات جرم سرقت موثر است؟
  • اگر قاضی بدون اقرار متهم و شهادت شهود نیز به علیم و یقین قضایی برسد چطور؟
  • آیا میتواند وقوع جرم را با استناد به فیلم دوربین مداربسته اثبات نمود؟

پرواضح است که علم قاضی آنقدر حائز اهمیت می باشد و هست که در قانون بعنوان احد از ادله اثباتی دعوا و یکی از راههای اثبات جرم بکار برده می شود. نظر به سبک امروزی زندگی های کنون و نصب دوربین های مداربسته در اماکن تجاری و غیرتجاری، مسکونی و سطح شهرف بی تردید استناد به فیلم دوربین می تواند یکی از راههای اثبات جرم باشد.

نکته: خوب است بدانید هنگامی ارائه یک فیلم در مقام اثبات دزدی علیه متهم دارای ارزش و اعتبار و قابلیت استناد است که متهم در آن به وضوح دیده شده و در ارتکاب جرم توسط آن شخص شائبه و نقطه تاریکی وجود نداشته باشد.

مجازات سارق پس از اثبات جرم سرقت تعزیری و حدی

قطعا بعد از اثبات جرم سرقت مجازات هایی با توجه به نوع جرم در انتظار مرتکبین می باشد. این مجازات ها به صورت لیست و جنع بندی به شرح زیر است:

  • مجازات سارق در سرقت تعزیری حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و 74 ضربه شلاق

نکته: اگر سرقت تعزیری به صورت مسلحانه باشد از کیفیات مشدد خواهد بود.

  • مجازات سارق در سرقت حدی بسته به مرتبه سرقت یکی از موارد ذیل است:

الف) در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق.

ب) در مرتبه دوم، قطع پای چپ از پایین بر آمدگی.

ج) در مرتبه سوم، حبس ابد.

د) در مرتبه چهارم، اعدام است هر چند سرقت در زندان صورت گرفته باشد.

 

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کلاهبرداری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

4 1
نحوه اثبات جرم سرقت چگونه است؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره