20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی (مفهوم و کاربرد)

ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

راهنمای مطالعه این مطلب

ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی چیزی است که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم. ابلاغ در لغت به‌معنای «رساندن پیام یا نامه» و «ایصال» آمده است و در اصطلاح حقوقی «مطلع نمودن مخاطب از تشریفات قضایی» است. در ابتدا لازم است توضیح داده شود که ابلاغ اوراق در دعاوی اهمیت زیادی دارد. زیرا یکی از ارکانی که شرایط رسیدگی را فراهم می‌کند ابلاغ صحیح و معتبر است؛ از شرایط آن این است که باید فرصت و امکان دفاع به فرد موردنظر یا همان خوانده داده شود؛ حتی اگر مایل نباشد که از خودش دفاع کند. بنابراین ابلاغ اوراق پرونده باید به اقامتگاه او ارسال شود. طبق ماده‌ٔ ۱۰۰۲ قانون مدنی «اقامتگاه هر شخص محلی است که شخص در آنجا سکونت دارد و مرکز مهم امور او نیز در همان‌جا باشد. اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه محسوب می‌شود.»

اگر در مورد مسائل اینچنینی که از مفاهیم اولیه حقوقی هستند، سوالی دارید، می توانید با ما د راین مقاله که با راهنمایی بهترین وکیل در تهران آماده کرده ایم ، همراه باشید. ضمن بررسی این موضوع به دلیل سهولت در دسترسی به وکلای برتر، راه های ارتباطی مربوطه را نیز ارائه می دهیم.

ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

معنا و مفهوم در این بحث اولین چیزی است که به بررسی آن می پردازیم. همانطور که در شروع بحث ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی یادآور شدیم، از شرایط ابلاغ واقعی و قانونی این است که باید فرصت و امکان دفاع به فرد موردنظر یا همان خوانده داده شود؛ حتی اگر مایل نباشد که از خودش دفاع کند. بنابراین ابلاغ اوراق پرونده باید به اقامتگاه او ارسال شود. طبق ماده‌ٔ ۱۰۰۲ قانون مدنی «اقامتگاه هر شخص محلی است که شخص در آنجا سکونت دارد و مرکز مهم امور او نیز در همان‌جا باشد. اگر محل سکونت شخصی غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه محسوب می‌شود.»

انواع ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

انواع ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی به تفکیک چه توضیحی دارند؟ بهترین وکیل کیفری در تهران اذعان می دارد که ابلاغ به دو روش واقعی و قانونی انجام می‌گیرد که هر دو مطابق تشریفات قانونی و صحیح است ولی این دو روش تفاوت‌هایی دارند. براساس ماده ۶۴ قانون آئین دادرسی در امور مدنی، وقت دادرسی باید به نحوی تعیین شود که فاصله بین ابلاغ وقت و روز جلسه کمتر از پنج روز نباشد و چنانچه نشانی طرفین دعوی یا یکی از آنها خارج از کشور باشد ،فاصله ابلاغ وقت و روز جلسه کمتر از دو ماه نخواهد بود و این در حالی است که وفق تبصره ۲ ماده ۱۷۷ قانون آئین دادرسی در امور کیفری این فاصله حداقل سه روز تعیین شده است.

ابلاغ واقعی

بهترین وکیل ملکی در تهران اذعان میدارد آنچه که در بحث ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی باید مد نظر بداریم عبارت است این که بر اساس ماده ۶۸ قانون آئین دادرسی مدنی ابلاغ زمانی واقعی است که مأمور ابلاغ اوراق قضایی را به شخص خوانده تسلیم و در نسخه دیگر اخطاریه رسید دریافت کند.البته لازم به توضیح است که اوراق قضایی توسط مأمور ابلاغ باید در محل و نشانی تعیین‌شده در ورقه‌ٔ ابلاغ به مخاطب تسلیم گردد. تا ابلاغ صحیح باشد.

اگر مأمور ابلاغ در نشانی دیگری، فرد را مشاهده کند. قصد تسلیم اوراق را به شخص داشته باشد. مخاطب از قبول اوراق امتناع کند. مأمور ابلاغ نمی‌تواند این امتناع را قید کند. زیرا چنین اقدامی اصلا ابلاغ محسوب نمی‌شود. صحیح و قانونی نیست. با وجود این، چنانچه مخاطب در غیر از محل تعیین‌شده، برگه‌ٔ ابلاغ را از مامور ابلاغ دریافت کرد. ابلاغ صحیح و واقعی است.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری، بهترین وکیل حقوقی و کیفری در تهران کلیک کنید: 09121979750

ابلاغ قانونی

غیر از ابلاغ واقعی سایر ابلاغ ها قانونی هستند. طبق ماده‌ٔ ۶۹ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه مأمور ابلاغ نتواند اوراق را به شخص خوانده برساند باید در نشانی تعیین‌شده به یکی از بستگان یا خادمان او که سن و وضعیت ظاهری آنان برای تمیز اهمیت اوراق یادشده کافی باشد، ابلاغ نماید. بنابراین، این نوع ابلاغ که در مقابل ابلاغ واقعی است. به مواردی گفته می‌شود که اوراق ابلاغیه در نشانی تعیین‌شده طبق تشریفات قانونی به شخصی غیر از مخاطب تحویل داده شود. تا به اطلاع او برسد.

بهترین وکیل قرارداد در تهران این مورد را در بحث ابلاغ حائز اهمیت می شمارد.

ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

آثار ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

آثار ابلاغ چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی آثار و نتایج متفاوتی در دادرسی دارد. که مهم ترین اثر ابلاغ در صدور رأی است. بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران در این مورد تاکید می کند که اگر اخطاریه، زمان رسیدگی به خوانده ابلاغ واقعی شده باشد و نامبرده در جلسه دادرسی حاضر نشود با وجود حاضر نشدن وی، رأی صادره حضوری محسوب می شود. اما چنانچه:

  • ابلاغ به صورت قانونی باشد.
  • خوانده در جلسه دادرسی حاضر نشود.
  • لایحه ای نیز به دادگاه ارائه نکند.

رأی صادره غیابی است.

روش های ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی

به عنوان آخرین بحث در موضوع ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی به روش های جدید این کار اشاره می کنیم. از همراهی شما رد این مقاله سپاسگزاریم. ابلاغ اینترنتی و پیامکی از سرعت خوبی برخوردار است. یادآور می شود با توجه به:

  • عدم دسترسی تمامی شهروندان به اینترنت
  • قطعی احتمالی شبکه
  • ناتوانی برخی از شهروندان در بهره برداری از این روش
  • ثبت نشدن کامل اطلاعات در محاکم

مشکلاتی از این قبیل، هنوز این روش مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل حقوقی تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در امور حقوقی دیگر کلیک کنید:

بهترین وکیل طلاق در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی (مفهوم و کاربرد)
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره