20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حضانت فرزند بعد از طلاق بررسی کامل موارد قانونی

حضانت فرزند بعداز طلاق

راهنمای مطالعه این مطلب

خانواده نقش مهمی در تربیت و پرورش کودکان دارد. اما گاهی خانواده ها به دلیل برخی از مسائل از یکدیگر جدا میشوند. لذا حضانت فرزندان یکی از مسائل مهم در حوزه حقوق خانواده می باشد. که به همین دلیل در این مقاله به بررسی حضانت فرزند بعد از طلاق می پردازیم. با ما همراه باشید.

مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران در انجام امور خانواده و طلاق اذعان می دارد که قانونگذار سلسله مقرراتی را در راستای نظم بخشیدن به حضانت فرزندان بعد از طلاق پیش بینی نموده است. که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم. موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست. در صورت نیاط به مشاوره در سایر امور حقوقی کلیک کنید:

بهترین وکیل قرارداد در تهران

حضانت فرزند بعد از طلاق

بهترین وکیل طلاق در تهران در نخستین گام بررسی حضانت فرزند بعد از طلاق به بررسی لغوی آن می پردازد. حضانت کلمه ای عربی و در لغت به معنای پروردن است . در اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی طفل توسط کسانی که قانون مقرر داشته است . به طور خلاصه، به معنای حق یا تکلیف در نگهداری و سرپرستی کودک است.

حضانت فرزند پسر و دختر بعد از طلاق

در این بخش بر آنیم تا انواع حضانت فرزند بعد از طلاق را به تفکیک و جداگانه بررسی کنیم. این انوع نکات قانونی به شرح زیر دارد:

  • حضانت فرزندان بعد از طلاق با یکی از والدین می باشد. که بسته به سن فرزند و اینکه فرزند دختر یا پسر باشد به پدر یا مادر تعلق می گیرد.
  • با استناد به قوانین جمهوری اسلامی ایران، بلوغ فرزندان عامل محدودیت سنی حضانت در نظر گرفته شده است.
  • به طور کلی شرایط حضانت فرزند پیش از طلاق زوجین بر عهده هر دوی ان‌ها می‌باشد. مگر اینکه یکی از زوجین فوت کند. یا از قبول مسئولیت سرباز زند.
  • حضانت طفل بر اساس قانون مدنی و قانون حمایت خانواده برای پسر و دختر تا هفت سالگی با مادر است. بنابراین بعد از طلاق والدین ، مادر تا پایان هفت سالگی فرزند ( اعم از فرزند پسر یا دختر ) صلاحیت حضانت فرزند را به عهده دارد . پس از آن ، تا سن بلوغ حضانت به عهده پدر قرار خواهد گرفت.
  • دختر تا نه سالگی و پسر تا پانزده سالگی می باشد. بعد از سن بلوغ خود فرزند تعیین می کند که با چه شخصی زندگی کند و از حضانت خارج می گردد.
  • لازم به ذکر است در صورتی که پدر به (اعتیاد و…) دچار باشد، شرایط حضانت فرزند بعد از سن ۷ سالگی نیز به مادر واگذار خواهد شد.
  • نکته مهم اینجاست که فرزندان تا زمانیکه به سن هجده سالگی نرسیده باشند. توانایی دخالت در امور مالی خود را نخواهند داشت. مگر اینکه رشد آنها ثابت شود. به همین دلیل  کودکان بعد از سن بلوغ، تا سن هجده سالگی کماکان تحت ولایت پدر یا جد پدری خود خواهند بود .

در نظر بدارید که امور مربوط به حضانت، اموری حقوقی اند. اگر در امور خانواده به دلیل ایجاد درگیری یا عدم آگاهی با موضوعات کیفری رو به رو هستید، قبل از هر اقدامی، به بهترین وکیل کیفری در تهران مراجعه نمایید تا راهنمای شما باشد.

شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق

شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق در صورت فوت والدین

شرایط حضانت فرزند بعد از طلاق یا قبل از آن در صورت فوت والدین به چه ترتیبی است؟ در پاسخ باید بگوییم که در صورت فوت یکی از والدین، سرپرستی فرزند با پدر و یا مادری که زنده است خواهد بود. هرچند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده ‌باشد. مثلاً با فوت پدر، حضانت طفل با مادر است؛ نه پدربزرگ طفل. البته در صورتی که دادگاه پس از دادخواست ولی قهری، مادر را دارای صلاحیت لازم برای سرپرستی از فرزند نداند سرپرستی از وی گرفته می‌شود.

در صورتی‌که پدر و مادر هر دو فوت کرده باشند حضانت با جد پدری و پس از آن با سایر خویشاوندان طفل بر مبنای ترتیبات ارث است. بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران علاوه بر راهنمایی شما در این امور می تواند در امور مربوط به تقسیم ترکه نیز راهنمای شما باشد.

شرایط سلب حضانت فرزند بعد از طلاق

به عوان سخن پایانی در این بخش مواردی را بررسی م یکنیم که حضانت فرزند بعد از طلاق از والدین سلب می شود. در ماده 1173 قانون مدنی که در سال 1376 اصلاح شده است ، در خصوص سلب حضانت از کسی که حضانت را بر عهده دارد چنین پیش بینی شده است :

« هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت سرپرستی اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد. محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی ، هر تصمیمی را که برای سرپرستی طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند. قانون مدنی ، برخی از مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین را نام برده است. این مصادیق به شرح زیر است. که بر اساس آن دادگاه و یا به درخواست احدی از والدین امکان سلب حضانت است:

  • اعتیاد زیان آور به الكل، مواد مخدر و قمار.
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا.
  • ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشكی قانونی.
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تكدی گری و قاچاق.
  • تكرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

بنابرین در صورت اثبات این موارد امکان سلب سرپرستی طفل از احدی از والدین با تشخیص دادگاه میباشد. در واقع ، اینکه چه مواردی از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی محسوب می شوند با قاضی است . به علاوه اینکه ، این قاضی است که تعیین می کند رفتار یا وضعیتی را می توان از جمله دلایل عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی محسوب نمود یا خیر .

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
حضانت فرزند بعد از طلاق بررسی کامل موارد قانونی
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره