20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟

آشنایی با اسقاط کافه خیارات

راهنمای مطالعه این مطلب

همه‌ی مردم روزانه برای خرید و فروش ملک، ماشین، حیوانات و غیره از قرارداد استفاده می‌کنند که قالب این قراردادها اغلب از پیش تعیین شده است. گاهی پیش می‌ آید که شروطی از جانب طرفین به قرارداد اضافه یا از آن کم گردد. طبق قانون، افراد باید به قرارداد و معاملات‌ شان پایبند بمانند. اما گاهی ادامه‌ی معامله بنا به دلایلی برای طرفین میسر نیست. معمولا در این شرایط افراد از خیارات قانونی برای فسخ قرارداد خود استفاده می‌ کنند. شرایطی نیز وجود دارد که طرفین اختیار حق فسخ را از خود و از یکدیگر سلب می‌ کنند. که در اصطلاح به آن اسقاط کافه خیارات می‌ گویند. اما معنای دقیق این اصطلاح چیست و در کجا کاربرد دارد؟ بهتر است قبل از هر اقدامی، با مشورت با بهترین وکیل تهران از مفاد قرارداد به طور کامل آگاهی پیدا کنیم.

اسقاط کافه خیارات

از لحاظ لغوی، اسقاط به معنای از بین بردن و ساقط کردن و کافه، به معنای تمام و همه است. پس به عبارتی می توان گفت که اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن تمامی خیاراتی که می تواند در قرارداد برای فسخ معامله موجود باشد. امروزه قراردادها و شروط درون آنها به طور چاپی و از پیش تعیین شده است. به همین دلیل عدم مطالعه‌ی کامل و جامع آنها موجب ضرر و زیان برای طرفین می شود.

برخی از عبارات یا لغات درون قراردادها، جنبه‌ی حقوقی دارند و مملو از کلمات عربی می باشند. در نتیجه این موضوع درک آن ها برای عوام دشوار می سازد. بهترین روش برای جلوگیری از متضرر شدن، حضور یک وکیل حقوقی در مجلس معامله یا حداقل مشاوره حقوقی با وکیل قبل از امضای هرگونه قراردادی است. امروزه استفاده از دانش یک وکیل پایه یک دادگستری و مزایای آن بر همه‌ی ما آشکار است.

اسقاط کافه خیارات - اسقاط کافه خیارات به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد اسقاط کافه خیارات

کاربرد اسقاط کافه خیارات در زمانی است که طرفین قصد دارند امکان فسخ معامله بوسیله‌ی استفاده از خیارات حقوقی مانند خیار مجلس، خیار غبن،خیار حیوان، خیار تبعض صفقه و سایر خیارها را از خود و از یکدیگر سلب کنند. پس در طی یک بند جدا در همان قرارداد اصلی یا در طی توافقی جداگانه به آن میپردازند. همچنین یکدیگر را بدون هیچ چون و چرایی به قرارداد ملتزم می کنند.

طبق قانون ما اصل بر «اصاله الزوم» است. بدین معنا که افراد باید به قراردادهای خود پایبند بمانند. اما قانونگذار موارد استثنایی را تحت عنوان خیارات به قلم تحریر درآورده تا راه برای فسخ معامله به طور قانونی برای طرفین باز باشد و نظم عمومی جامعه حفظ شود. گاهی طرفین هر دو توافق می کنند که در هر شرایطی به قرارداد پایبند بمانند و فرصت فسخ آن را از خود و دیگری سلب کنند. بدین صورت با اوردن بندی با مضمون اسقاط کافه خیارات این حق را به طور کلی ساقط می نمایند.

انواع اسقاط کافه خیارات

میدانیم که منظور از عبارت اسقاط کافه خیارات از بین بردن انواع خیارات در قانون است. این خیارات در قانون مدنی به تفصیل تعریف می شوند. در اینجا با ذکر و معرفی آنها به شما یادآور خواهیم شد که با آوردن بندی مبنی بر از بین بردن آنها، چه اختیاراتی از شما سلب می شود.

  • مجلس: این خیار مختص به زمانی است که شما و طرف معامله‌تان هنوز در مجلس عقد قرارداد حضور دارید. تا زمانی که از یکدیگر جدا نشده اید، هریک از طرفین میتواند قرارداد را فسخ کند.
  • تدلیس: این خیار زمانی کاربرد دارد که مال مورد بیع دارای عیبی باشد. اما فروشنده آن را از خریدار پنهان کند. به عبارتی او را فریب بدهد. این خیار در صورت وجود تدلیس در مبیع مختص به مشتری است. در صورت وجود تدلیس در ثمن، مختص به بایع است.
  • عیب: زمانی از این خیار استفاده می شود که کالای مورد معامله و خریداری شده توسط مشتری، معیوب بوده است. در اینصورت مشتری میتواند یا معامله را فسخ کند. یا مابه‌التفاوت قیمت مبیع سالم و مبیع معیوب را از بایع بگیرد. بدین ترتیب در قرارداد بماند.
  • حیوان: در خرید و فروش حیوانات، مشتری حق دارد مطابق این خیار تا سه روز پس از زمان انعقاد معامله، قرارداد را فسخ کند. حیوان را پس دهد. ثمن خود را از بایع دریافت کند.
  • تاخیر ثمن: اگر برای تسلیم مبیع بین متبایعین اجلی معین نگردیده باشد و سه روز از تاریخ بیع بگذرد، نه مشتری ثمن را تحویل بدهد و نه بایع مبیع را تسلیم کند؛ بایع مختار به فسخ معامله می باشد. در واقع به این معنا است که بایع تعهدی به فروش مبیع خود به مشتری ندارد و بتواند مال خود را به هر شخصی که خواست بفروشد و ضرر نکند.
  • رویت و تخلف از وصف: اگر شخصی مالی را ندیده و صرفا آن را از روی اوصافش خریداری نماید، بعد از رویت مال متوجه شود که مال دارای اوصاف ذکر شده نیست؛ می تواند قرارداد را فسخ کند یا مال را همانگونه که هست پذیرا باشد.
  • غبن: غبن به معنای تفاوت ارزش مورد معامله با قیمت بازار است. اگر این تفاوت بسیار زیاد باشد، غبن فاحش است که طبق قانون هر یک از متعاملین می توانند بعد از علم به غبن، معامله را فسخ کنند.
  • شرط: طرفین می توانند با هم توافق کنند که در طول مدت معینی برای هریک یا حتی شخص ثالثی، اختیار فسخ معامله وجود داشته باشد.

با اسقاط کافه خیارات تمامی خیارات مذکور در بالا از بین می روند. در نتیجههیچ کدام از متبایعین حق فسخ ندارند.

اسقاط کافه خیارات - اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش به چه معناست؟

یکی از حوزه های حقوقی که می توانید از اسقاط کافه خیارات استفاده نمایید، امور ملکی است. دقت فرمایید که در صورت مواجهه با امور ملکی می توانید از مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران بهره مند گردید.

موشوع ملکی که به آن اشاره کردیم همانطور که می دانید در زمره امور حقوقی است. پس بدیهی است که در حوزه کاری بهترین وکیل کیفری در تهران نمی باشد و این مورد تخصص و تجربه کار بر پرونده های حقوقی و دادگاه های مربوطه را می طلبد.

مونا ترابی، وکیل پایه یک دادگستری در تهران و متخصص در امور حقوقی و کیفری است که می تواند راهنمای شما باشد: 09121979750

اسقاط کافه خیارات در خیار غبن فاحش

همانطور که در قسمت های قبل هم گفتیم، یکی از خیارات موجود در قرارداد که برای طرفین معامله حق فسخ ایجاد می کند خیار غبن است. غبن به معنای تفاوت قیمت و ارزش مورد معامله با قیمت بازار است. بعضی اوقات این تفاوت ارزش بسیار واضح و آشکار است. در اصطلاح حقوقی گفته می شود که غبن فاحش رخ داده است. در نتیجه آن هر یک از طرفین می تواند از معامله خروج کنند و آن را فسخ نماید. حال اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش به این معناست که حتی اگر تفاوت ارزش مال با آنچه که در بازار است بسیار زیاد و فاحش باشد نیز هیچ کدام اجازه فسخ معامله را ندارند.

آیا اسقاط کافه خیارات به ضرر خریدار است؟

به عنوان سخن پایانی به این سوال پاسخ می دهیم که آیا اسقاط کافه خیارات به ضرر خریدار است؟ در پاسخ باید بگوییم، زمانی که خریدار نتواند در هیچ صورتی قرارداد را فسخ کند. پول خود را پس بگیرد. حتی زمانی که دارای غبن فاحش است. یا در مورد مال مورد فریب قرار گرفته است. همچنین اوصاف مال با انچه فکر میکرده دارای تفاوت است. در نتیجه این موضوع قطعا به ضرر او می باشد. چرا که در هرصورت باید با قرارداد و معامله کنار بیاید. یعنی باید به آن ادامه دهد. پس در نتیجه بهتر است که بند به بند قرارداد خود را با یک وکیل حرفه‌ای چک کنید. تا متضرر نشوید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 2 نظر

5 2
اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره