20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکات حقوقی خرید زمین

نکات حقوقی خرید زمین

راهنمای مطالعه این مطلب

خرید و معامله ملک و زمین کار ساده‌ای نیست و خیلی از افراد نمی دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات و موارد مهمی توجه کنند. گاها در معاملات املاک ، مشکلاتی مانند عدم تعهد به قرار داد از سمت طرفین معامله یا بنگاه املاک، افراد را به دردسرهای حقوقی و مالی بسیاری می اندازد. در واقع پروسه خرید زمین و مسکن گاه آن قدر پیچیده می‌شوند که بسیاری از مردم نمی‌دانند در این مواقع چگونه باید عمل کنند. بنابراین تن به قراردادی می دهند که در واقع با چشمان بسته امضا شده است. روزانه شاهد افرادی هستم که به دفتر مراجعه می کنند و در تله ی بسیار بدی گرفتار شده اند. آن هم به دلیل امضای قراردادی که آگاهی کاملی از عواقب آن نداشته اند و فقط با دانستن یک یا چند مفاد حقوقی و یا با همراهی یک فرد آگاه و یا وکیل معاملات املاک، می توانستند از به وجود آمدن آن جلوگیری کنند و جلوی بسیاری از ضرر و زیان ها را در همان ابتدای امر بگیرند. در این مطلب شما با نکات حقوقی مهم در هنگام خرید ملک آشنا خواهید شد.

  1. برای خرید زمین از نهادها و شرکت ها باید حتما مجوزهای وکالت فروشنده به دقت بررسی و از درستی و صحت آن ها اطمینان حاصل شود.
  2. خرید زمین هایی که توسط دادگاه های انقلاب مصادره و به دستگاه هایی مانند: بنیاد شهید, ستاد اجرایی فرمان امام (ره), کمیته امداد, بنیاد مستضعفان و …. منتقل شده اند, معمولا با مشکلاتی همراه است. زیرا مالکان قبلی ممکن است ادعایی درباره ملک سابق خود مطرح نمایند.
  3. در مورد زمین هایی که ممکن است در طرح توسعه قرار داشته باشند, باید در خصوص تایید یا رد آن اطمینان حاصل شود.
  4. خرید زمین کشاورزی قولنامه ای: بعضی از زمین های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن ها سند تنظیم شده است. برای خرید این نوع زمین, خریدار باید قبل از انعقاد قرارداد از مراجع مربوطه و دفتر اسناد رسمی در خصوص آن ها و اسناد قانونی آن ها استعلام کند.
  5. از آن جایی که معامله مرحله به مرحله انجام می شود. معمولا برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می شود. در اینگونه موارد باید سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی و کد رهگیری مربوطه استعلام شود.
  6. افراد از طریق کد رهگیری می توانند در جریان آخرین وضعیت زمین یا ملک مربوطه قرار بگیرند تا از فروش احتمالی زمین یا ملک به خریداران دیگر مطلع شوند.
  7. در صورتی که بین طرف های قرارداد چک رد و بدل شود. باید جزئیات چک مانند شماره سریال, مبلغ و نام طرف های مورد معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر شود.
  8. برای تشخیص جعلی نبودن سند رسمی با ورود به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک به نشانی www.ssaa.ir و انتخاب گزینه ( تصدیق اصالت سند مالکیت) می توانیذ از اصل یا جعلی بودن سند رسمی اطمینان حاصل کنید.

 

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کلاهبرداری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

منبع: گوگل

 

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
نکات حقوقی خرید زمین
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره