20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مجازات مالخر چیست؟

مجازات مالخر چیست ؟

راهنمای مطالعه این مطلب

شاید براي شما هم پيش آمده باشد كه مال مسروقه خود را در يد فرد ديگري ببينيد. با آنكه آن فرد ادعا مي كند آن را از فروشگاه یا از شخص فروشنده‌ای خريداري كرده است. پس از آن كه سارقي مالي را مي‌دزد، چه اتفاقي براي آن مال مي افتد؟ چه كساني آن ها را مي‌خرند؟ آيا اصلا كسي هست كه آنها را بخرد؟ ميتوان گفت مهمترين انگيزه افراد از سرقت، فروش مال مسروقه و بدست آوردن پول  است. وجود افرادی که این اموال را خریداری می‌کنند از موجبات افزایش جرم در کشور است. چرا که عامل ترغیب سارقان به دزدی می‌باشند. بهترین وکیل در تهران اذعان می دارد که مطابق قانون مجازات اسلامي خريد مال مسروقه با علم به مسروقه بودن آن، جرم است. به اين افراد مال خَر گفته ميشود. اما مجازات مالخر چیست و آیا حبس دارد؟ با بررسی این موضوع همراه ما باشید.

‎مال خر كيست؟

برای بررسی مجازات مالخر ابتدا به جرم مالخری اشاره می کنیم. همانطور كه در بالا هم گفتیم، مال خَر به شخصي می گوییم كه مال مسروقه اي را با علم به مسروقه بودن آن خريداري مي كند. شاید این سوال پیش بیاید که مگر مزيت خريد مال مسروقه چيست؟ روشن است كه سارقان اغلب به اموالي دستبرد مي زنند كه داراي ارزش اقتصادي خوبي باشند. در نتیجه بايد به سرعت آن را از دست خود خارج كنند. تا به دست قانون نيفتند و دردسر خود را كم كنند.

مال خران اين اموال را با قيمتي كمتر از آنچه ارزش واقعي آن هاست خريداري ميكنند. در نتیجه این کار براي آنها با سود زیادی همراه است. تفاوتي ندارد كه مال مورد معامله يك كالاي ارزشمند مانند خودرو باشد يا يك كيف دستي؛ داشتن علم به مسروقه بودن مال و خريداري آن براي مجرم بودن طبق قانون مجازات إسلامي كافي است.

لازم به ذكر است كه اگر به مسروقه بودن مال شك داشته باشيد و آن را حدس بزنيد براي قانون گذار با كسي كه به مسروقه بودن مال يقين داشته، تفاوتي نخواهيد داشت. در نتیجه مشمول مجازات مالخر می شوید. لازم به ذکر است که خرید مال مسروقه بدون داشتن علم، با کلاهبرداری متفاوت است. اما این به آن معنا نیست که یک وکیل کلاهبرداری نتواند به شما در حل مسائل‌تان پیرامون این موضوع کمک کند.

مجازات مالخر چیست؟

‎مجازات مالخر چیست؟

‎مجازات خريد أموال مسروقه يا همان مجازات مالخر با مجازات جرم سرقت متفاوت است. تفاوتی ندارد که مال مسروقه ناشی از سرقت تعزیری یا حدی باشد. بطور کلی این جرم در ماده ٦٢٢ قانون مجازات اسلامي اينگونه تبيين می شود:” هرکس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است ، آن را به نحوی از انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از 6 ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.”

‎همانطور كه در ماده فوق ذكر شد، نه تنها مورد معامله قرار دادن مال مسروقه جرم مي باشد، بلكه هرگونه تحصيل آن  یا حتی مخفی نمودن آن مشمول جرم مال خري خواهد بود. مجازات مالخر حبس بين ٦ ماه تا سه سال بسته به علم قاضي و شرايط، و تا ٧٤ ضربه شلاق خواهد بود.

‎بيشترين مقدار مجازات مالخر مشمول افرادي می شود كه مال خري را حرفه اصلی خود قرار دهند. یعنی مداوما از آن كسب درآمد كنند. در واقع این افراد نه به شکل اتفاقی و نه صرفا برای یک بار، بلکه شغل خود را مال خری قرار می دهند. وكيل كيفري كسي است كه مي تواند قبل از وصول پرونده به دادگاه، مقدار مجازات فرد را تخمین بزند . اگر فكر ميكنيد مالي متعلق به شماست و قبلا از شما دزديده شده و فردي ادعاي مالكيت بر آن دارد و قصد طرح كردن شكوائيه مبني بر تحقق جرم مال خري را داريد، بهتر است پرونده خود را به یک وكيل حرفه‌ای بسپاريد يا براي نوشتن آن با يك وكیل پایه یک دادگستری مشورت نمایید.

انواع مجازات مالخر

‎شرايط تحقق جرم مالخری

 بعد از بررسی مجازات ماخر حال می خواهیم ببینیم که شرایط تحقق این جرم چیست؟ در صورت در معرض این اتهام قرار گرفتن، بهترین اقدام اخذ یک وکیل حقوقی است تا بتواند شما را از این اتفاق رها کند.

براي اينكه شخصي مال خَر باشد، بايد شرايط زير موجود باشد. والا نمی‌توان شخص خریدار را به این جرم منصوب و وی را مجرم  خواند. در نتیجه مجازات مالخر شامل حال وی نمی گردد.

  • ‎اطلاع داشتن به مسروقه بودن مال: همانطور كه در متن ماده نيز تصديق می شود، اطلاع نسبت به مسروقه بودن مال مورد معامله از شرايط اساسي تحقق این جرم است.
  • ‎وجود قراین اطمینان آور: ممكن است كه فرد مستقيما از مسروقه بودن مال اطلاعي نداشته باشد. اما قرائني واضح مبني بر دزدي بودن مال موجود باشد. مثلا  اگر یک دستگاه گوشي موبايل بدون جعبه و لوازم با قيمتي خيلي پايين تَر از ارزش عرفي آن به فروش برسد. باید به آن مشکوک شد.

‎اگر فرد در دادگاه به اطلاع داشتن از مسروقه بودن مال اعتراف ننمايد و دادگاه نيز دلايلي مبني بر آگاه بودن فرد از مسروقه بودن مال ارائه ندهد، فرد تبرئه می شود. در نتیجه مجازات مالخر شامل حال وی نمی شود.

‎مجازات خريد مال دزدي

‎همانطور كه گفتيم، فردي مورد مجازات مالخر است كه بداند مالي كه خريداري ميكند، متعلق به شخصي ديگر می باشد. در واقع بداند مال، دزدي است. اما اگر فردي به عنوان يك خريدار عادي اقدام به خريد مال كند. از مسروقه بودن مال اطلاعي نداشته باشد. قرائني هم مبني بر مسروقه بودن مال نيابد. فردي بي گناه است. در نتیجه مجازات نمی شود.

‎چگونه ميتوان بی اطلاعی از دزدی بودن مال را به دادگاه اثبات نمود

‎اثبات بي اطلاعي از مسروقه بودن مال، كاری سخت و دشوار است. اما باید تحقق یابد تا مجازات مالخر شامل حال فرد نگردد. بهتر است در همين ابتدا بگوییم كه چه فرد مال خَر باشد چه نباشد، در هر صورت بايد مال را به صاحب اصلي آن بازگرداند.

‎فرد براي إظهار بي اطلاعي خود بايد به إمارات و مستندات محكمه پسندي استناد كند. مثلا:

  • فاكتور خريد را نشان دهد كه جنس با قيمّت معقولي خريداري شده است.
  • يا محل فروش مكاني معتبر بوده است.
  • یا به طریق خاصی از صداقت فروشنده اطلاع قبلی داشته است.

در صورتي كه فرد نتواند عدم اطلاع خود را به اثبات برساند، به مال خري محكوم خواهد شد و در صورت إثبات بي اطلاعي، اتهامي بر او وارد نخواهد بود.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 2 نظر

5 2
مجازات مالخر چیست؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره