20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مجازات قتل غیرعمد ناشی از تصادف رانندگی

قتل غیرعمد ناشی از تصادف رانندگی

راهنمای مطالعه این مطلب

حوادث رانندگی که به دلیل بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت یا عدم رعایت نظامات دولتی از طرف راننده روی می‌دهد. در مواردی سبب فوت افراد می‌شود. در این میان هنوز برای بعضی افراد این سوال پیش می‌آید که آیا این قتل عمدی است یا غیر عمد؟ آنچه در این مقاله بررسی می کنیم، قتل غیرعمد ناشی از تصادف است.

بهترین وکیل در تهران اذعان می دارد که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که اگر راننده فاقد گواهینامه باشد قتلی که بر اثر تصادف رانندگی صورت می‌گیرد قتل عمدی است. ولی باید توجه کرد که فقدان گواهینامه باعث تغییر ماهیت قتل از غیرعمد به عمد نیست. طبق ماده ۷۱۸  بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی سال ۷۵ در صورتی که راننده در زمان وقوع جرم موضوع ماده  ۷۱۴ مست باشد یا فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا با سرعت غیرمجاز یا سبقت غیرمجاز رانندگی کند یا وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی باشد مجازات مرتکب بیش از دوسوم حداکثر مجازات مقرر در ماده ۷۱۴ خواهد بود که این مجازات (مجازات مقرر در ماده ۷۱۴ )شش ماه تا سه سال حبس است. در موارد مقرر در ماده ۷۱۸ حداقل مجازات راننده دو سال و یک روز خواهد بود.

قتل غیرعمد ناشی از تصادف

در ادامه آنچه تا بدین جا در ارتباط با قتل غیرعمد ناشی از تصادف گفتیم، باید بدانید که همچنین باید توجه داشت که صرف نداشتن گواهینامه رانندگی دلالتی بر آن ندارد. که راننده فاقد گواهینامه الزما مقصر است. چه بسا راننده‌ای بدون گواهینامه باشد. ولی دارای مهارت لازم برای رانندگی باشد ولی راننده‌ای دیگر با وجود داشتن گواهینامه فاقد مهارت لازم باشد.

بنابراین در صورتی که تصادفی بین دو وسیله نقلیه صورت بگیرد که راننده یکی از آنها فاقد گواهینامه و راننده یکی دیگر دارای گواهینامه باشد. دادگاه باید صرف نظر از داشتن یا نداشتن گواهینامه ابتدا در مورد احراز تقصیر یکی از دو راننده به رسیدگی بپردازد. اگر راننده دارای گواهینامه مقصر شناخته شود راننده بدون گواهینامه از باب قتل هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. کل مسئولیت بر عهده راننده مقصر دارای گواهینامه مستقر خواهد شد. راننده فاقد گواهینامه فقط از حیث نداشتن گواهینامه وفق ماده ۷۲۳ به اتهام رانندگی بدون گواهینامه محکوم خواهد شد. نهایتا مجازات قتل ناشی از تصادف شش ماه تا سه سال حبس است و دیه از سوی بیمه پرداخت می شود.

قتل غیرعمد ناشی از تصادف

در نظر بدارید که امور اینچنینی، اموری کیفری اند و برای حل و فصل آنها باید به وکلای کیفری مراجعه نمود. مانند امور کلاهبرداری که در صورت مواجهه بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران راهنمای شما خواهد بود. اما در مقابل امور حقوقی اند که بهتر است برای حل و فصلآنها به وکلای کیفری مراجعه ننموده و از بهترین وکلای حقوقی ایری بخواهید. برای دسترسی به را های ارتباطی با وکلای حقوقی وارد لینک های زیر شوید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل طلاق در تهران

شرایط قتل غیر عمد ناشی از تصادف

شرایط قتل غیرعمد ناشی از تصادف چیست؟ در پاسخ باید به مواردی از قبیل زیر اشاره کنیم:

  • اولا: وسیله نقلیه موتوری باشد، بنابراین دوچرخه شامل مجازات نمی شود.
  • دوما: بعضی مکان ها ورود عابر پیاده ممنوع است. بنابراین اگر در اتوبان به عابری برخورد کردید هیچ مجازاتی برای شما ندارد.
  • سوما: نداشتن گواهی نامه فقط باعث می شود به بیش از دو سوم مجازات بالا محکوم بشود.
  • چهارما: موارد نقص فنی ماشین و کوتهی راننده در جهت عدم رفع نقص فنی می تواند قتل غیر عمد را به عمد تغییر دهد.

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کیفری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
مجازات قتل غیرعمد ناشی از تصادف رانندگی
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره