20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دیه به کما رفتن چقدر است؟

دیه به کما رفتن

راهنمای مطالعه این مطلب

دیه منفعتی است که انسان از اعضای بدنش دریافت می کند مثلا از دست دادن منافع ناشی از عقل دیه دارد. مثل دیه جنون یا دیه از دست دادن حافظه. همین طور دیه از دست دادن بویایی و مسائلی از این قبیل. برای به کما رفتن هم از این رو دیه در نظر گرفته می شود که فرد توانایی های خود را برای ادامه حیات از دست می دهد. به همین دلیل، در صورتی که شخصی آسیب هایی را بر دیگری وارد سازد که به خاطر آن آسیب ها فرد به کما برود ، به خاطر کما رفتن و در حالت اغما قرار گرفتن نیز دیه ای جداگانه مشخص و تعیین خواهد شد. در این مقاله با راهنمایی مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران برای انجام امور حقوقی و کیفری به بررسی میزان دیه به کما رفتن در حالات مختلف می پردازیم. با ما همراه باشید.

دیه به کما رفتن

برای ورود به بحث دیه به کما رفتن لازم است ابتدا با برخی از اصطلاحات آشنا شوید. به کما رفتن یا به اغماء رفتن حالتی است که فرد در وضعیت ناهوشیاری قرار دارد. با دردناک ترین محرک های فیزیکی هم به حالت هوشیاری بر نمی گردد . عوامل مختلفی موجب به وجود آمدن حالت کما می شوند. مانند:

  • عفونت
  • سموم
  • خوردن ضربه به سر

آسیبی که منجر به کما شود در قانون مجازات اسلامی ، دارای دیه است. دیه ، یک مجازات اصلی است که در قانون برای مرتکبان جرایم عمدی که امکان اعمال مجازات قصاص برای آنها وجود ندارد ، در نظر گرفته می شود. البته در مواردی مقدار دیه در قانون مشخص نشده است. در این صورت قاضی با توجه به نظر کارشناس اقدام به تعیین دیه می کند. به دیه ای که از طریق نظر کارشناس پزشکی قانونی تعیین می شود، ارش گفته می شود.

میزان دیه به کما رفتن

بهترین وکیل کیفری در تهران که در امور مربوط به دیه تخصص دارد اذعان می دارد:

همانطور که اشاره شد ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، اگر کسی بر اثر حادثه ای به کما برود ، مرتکب ، مطابق قانون باید دیه کما رفتن پرداخت کند . دیه به کما رفتن ، در ماده 680 قانون مجازات اسلامی به این صورت بیان شده است : ” هرگاه در اثر جنایتی ، قربانی بیهوش شود و به کما برود … و بعد از مدتی به هوش بیاید ، نسبت به زمانی که بیهوش بوده است ، ارش ثابت خواهد بود ” . بنابراین دیه یا ارش کما ، در صورتی که فرد به هوش بیاید ، توسط پزشک قانونی با توجه به هر مورد خاص ، مشخص خواهد شد.

دیه به کما رفتن

انواع دیه به کما رفتن

انواع دیه به کما رفتن از این بابت مورد بررسی است که آیا ای ن موضوع منجر به فوت فرد می شود یا خیر؟ از طرفی آیا این موضوع به سلامت فرد بعد از خروج از این حالت آسیبی وارد ساخته است سا خیر.

در ادامه به دو مورد سیار مهم در این بحث می پردازیم.

باید بدانید که امور دیه، اموری کیفری اند. حال آنکه در صورت مواجهه با امور حقوقی باید به وکیل متخصص در همان حوزه مراجعه نمایید. به عنوان مثال، در مسائل ملکی باید از بهترین وکیل ملکی در تهران کمک بخواهید. همانطور که در امور تنظیم قرارداد ها و طرح شکایات در این باب باید قبل از هر اقدامی، مشاره با بهترین وکیل قرارداد در تهران را در اولویت خود قرار دهید.

دیه به کما رفتن وقتی منجر به مرگ می شود

در قسمت قبل دیه کما رفتن در صورت به هوش آمدن شخص مورد بررسی قرار گردید. با این حال ، گاهی شخصی که به کما رفته است، فوت می کند. در این صورت سوالی که مطرح می شود آن است که دیه کما منجر به مرگ چقدر است ؟

دیه کما منجر به مرگ در ماده 680 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. بر اساس این ماده هرگاه در اثر جنایتی ، قربانی بیهوش شود و به کما برود ، چنانچه منتهی به فوت او شود ، دیه نفس ثابت می شود. بنابراین ، طبق این ماده ، دیه کمای منتهی به مرگ ، دیه کامل انسان است. که نرخ و مبلغ آن به صورت سالیانه توسط قوه قضاییه اعلام خواهد شد .

دیه عوارض ناشی از به کما رفتن چقدر است؟

پس از بررسی دیه کما پس از بهبودی و دیه کما در صورت فوت، لازم است تا این مطلب نیز بررسی شود که آیا می توان برای عوارض ناشی از به کما رفتن نیز دیه یا ارش گرفت؟

پاسخ به این سوال در ادامه ماده 680 قانون مجازات اسلامی آمده است که بر اساس آن ، باید دیه عوارض ناشی از کما نیز پرداخت شود . یعنی در صورتی که فرد به کما رفته ، از بابت کما دچار عوارضی شده باشد ، با توجه به عارضه به وجود آمده ، ارش یا دیه آن عارضه مشخص خواهد شد و بسته به موضوع عارضه ، دیه یا ارش تعیین خواهد شد که مبلغ آن طبق نظر کارشناس دادگاه ( پزشک قانونی ) مشخص خواهد شد .

 

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکلا تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در امور کیفری دیگر، از قبیل کلاهبرداری کلیک کنید: بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
دیه به کما رفتن چقدر است؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره