20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفخیذ چیست و چه مجازاتی دارد؟

تفخیذ چیست

راهنمای مطالعه این مطلب

یکی از جرایم کیفری که در حوزه جرایم جنسی است و حدی در شرع مقدس برای آن تعریف و میزان و مجازات آن تعیین شده است جرم تفخیذ می باشد. یک عمل جنسی است که بین دو مرد صورت می گیرد. تفخیذ یا لاپایی نوعی رابطه جنسی بدون دخول است. که با فرو کردن و مالیدن آلت جنسی مردانه بین ران‌ های شریک جنسی انجام می‌ شود. تفخیذ هم می تواند بین مرد با مرد باشد. هم مرد با زن. مجازات عمل تفخیذ صد ضربه شلاق و در مواردی اعدام است. که میتوان از یک وکیل مجرب برای آشنایی بیشتر با اینکه تفخیذ چیست و چه مجازاتی دارد، مشاوره حقوقی گرفت. در این مقاله با جنبه های مختلف جرم تفخیذ آشنا می شویم.

مونا ترابی بهترین وکیل در تهران در بررسی جرم تفخیذ همراه ما خواهد بود. جهت رزرو مشاوره تخصصی با وکیل متخصص در حوزه کیفری تماس حاصل نمایید: 09121979750

تفخیذ چیست؟

تفخیذ مصدر باب «تفعیل» از ریشه «فَخِذ» به معنای «ران پا» است. یعنی برای انجام این عمل باید دو نفر موجود باشند که یکی از آنها فاعل و دیگری مفعول می‌ باشد. بنابراین بهترین وکیل کیفری در تهران اذعان می دارد که کلمه‌ی تفخیذ یعنی مردی آلت تناسلی خود را بین ران‌ های فرد دیگری بمالد.

فاعل در این عمل باید مذکر باشد، اما مفعول می‌ تواند مذکر یا مونث باشد. در اصطلاح عامیانه به آن «لاپایی» می‌ گویند. تفخیذ با مرد می‌ تواند علل مختلفی داشته باشد. که از جمله می‌ توان به عدم توانایی مالی افراد برای ازدواج و رابطه جنسی با مونث، کمتر آسیب دیدن طرف مقابل، برخی بیماری‌های روانی در این افراد و غیره اشاره کرد.

اثبات جرم تفخیذ

با توجه به اینکه این جرم جزو جرائم حدی است، پس نمی‌ توان بر اساس قرینه، ظن و گمان و موارد دیگر به مجازات اشخاص اقدام کرد. چند راه برای اثبات جرم تفخیذ وجود دارد. این راه ها به شرح زیر است:

  • اقرار مرتکب: ماده ۱۶۴ قانون مجازات اسلامی در تعریف اقرار می‌گوید: «اقرار عبارت است از اخبار شخص به ارتکاب جرم از جانب خود». در این حالت، مرتکب اعم از فاعل یا مفعول باید چهار بار نزد قاضی دادگاه اقرار نماید که این عمل را مرتکب شده است. ماده ۱۷۲ همین قانون در مورد تعداد اقرار بیان می‌کند: «در تمامی جرایم، یک بار اقرار کافی است؛ مگر در جرائم زیر که نصاب آن به شرح زیر می‌باشد: الف- چهار بار در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه».
  • شهادت: ماده ۱۷۴ قانون مجازات اسلامی در تعریف شهادت می‌گوید: «شهادت عبارت است از اخبار شخصی غیر از طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی». در مورد تعداد افراد لازم برای شهادت دادن در این زمینه، ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند: «نصاب شهادت در کلیه جرایم، دو شاهد مرد است مگر در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه که با چهار شاهد مرد اثبات می‌گردد»؛ بنابراین چهار مرد که دارای شرایط لازم برای شهادت دادن هستند باید در دادگاه نزد قاضی شهادت دهند که این عمل را با چشمان خود دیده‌اند.
  • علم قاضی: ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی در این زمینه اعلام می‌کند: «علم قاضی عبارت است از یقین حاصل از مستندات بیّن در امری که نزد وی مطرح می‌گردد. در مواردی که مستند حکم، علم قاضی باشد، او موظف است قرائن و امارات بیّن مستند علم خود را به صراحت در حکم قید نماید».

تفخیذ چیست -تفخیذ در شرع

تفخیذ در شرع

در قواعد فقهی نیز آمده است که تفخیذ مرد با یک مرد دیگر حرام است. مجازات آن حد است. به قول مشهور حد آن صد تازیانه است. عده ای نیز معتقدند که در صورتی که مردی متاهل یا در اصطلاح فقهی محصن باشد ، مجازات او سنگسار و در غیر این صورت مجازات او حدی است. البته در صورتی که این جرم برای بار سوم و چهارم نیز تکرار شود و هر بار نیز مجازات نسبت به مرتکب اعمال شده باشد ، منجر به مجازات اعدام می شود .

تفخیذ مرد با زن بیگانه خارجی به حکم شرع زنا محسوب نمی شود اما حرام است و مجازات آن تعزیری خواهد بود. موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از وکیل حقوقی تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

تفخیذ در قانون مجازات اسلامی ایران

ماده 235 قانون مجازات اسلامی سال 92 در تعریف این جرم می گوید که: تفخیذ عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها با نشیمنگاه انسان مذکر دیگر. در تبصره این ماده نیز آمده است که دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است.

مجازات جرم تفخیذ در ماده 236 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . مجازات این عمل زشت صد ضربه شلاق است. که هم نسبت به فاعل و هم نسبت به مفعول اعمال می شود. در اعمال مجازات این جرم فرقی میان محصن و غیر محصن و عنف و غیرعنف وجود ندارد. علاوه بر این در تبصره این ماده آمده است که در صورتی که فاعل عمل تفخیذ ، غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان باشد ، حد فاعل اعدام است.

تفخیذ چیست - اثبات جرم

 مجازات جرم تفخیذ

معیار عمل در دادگاه‌ های ایران در مرحله نخست حکم قانون می‌ باشد. شرع در مورد تفخید و مجازات آن قواعدی را مطرح کرده است. که باید برای آن به قانون مجازات مراجعه شود.

مجازات تفخیذ در ماده ۲۳۶ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. مجازات این عمل، صد ضربه شلاق است که هم نسبت به فاعل و هم نسبت به مفعول اجرا می‌گردد.

در اعمال مجازات تفخیذ تفاوتی میان محصن و غیر محصن و عنف و غیرعنف (یعنی به اجبار یا غیر اجبار) وجود ندارد. علاوه بر آن، در تبصره‌ ی این ماده آمده است در صورتی که فاعل عمل تفخیذ، غیرمسلمان باشد. همچنین مفعول مسلمان باشد حد فاعل اعدام در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که مجازات تفخیذ از فقه گرفته شده است، بنابراین یک مجازات حدی محسوب می‌گردد. قواعد مجازات حدی بر آن حاکم خواهد بود. یعنی امکان تخفیف و تغییر در مجازات وجود ندارد. باید به همان ترتیبی که مشخص شده اجرا گردد.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 4 نظر

5 4
تفخیذ چیست و چه مجازاتی دارد؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره