20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نفقه در دوران عقد چه قوانینی دارد؟

پرداخت نفقه در دوران عقد

راهنمای مطالعه این مطلب

یکی از حقوق زوجه نفقه است. اما آیا نفقه در دوران عقد به زوجه تعلق می گیرد؟ میزان نفقه در دوران عقد چقدر است؟ این موضوع یکی از پرتکرارترین سوالات در بین کاربران است که در مواجهه با طلاق با آن مواجهند. از این رو در این مقاله با راهنمایی بهترین وکیل در تهران که دارای تخصص در این زمینه است، به بررسی همه جانبه این موضوع می پردازیم.

نفقه

بهترین وکیل طلاق در تهران برای ورود به بحث نفقه در دوران عقد ابنتدا با تعریف قانونی نفقه می پردازد. وی اذعان می دارد که بر طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود مثل: مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم. البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد. در مقابل تکلیف شوهر برای پرداخت نفقه ، زن مکلف به تمکین در برابر شوهر می باشد . لذا بر اساس ماده 1114 قانون مدنی ” زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید. مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد “.

نفقه در دوران عقد چگونه است؟

البته از این نکته غافل نمانید که امور مربوط به نفقه در دوران عقد یا مهریه اموری حقوقی اند. در چنین مواردی مرجع شما برای مراجعه وکلای حقوقی اند. این در حالی است که اگر با امور کیفری مواجه هستید باید به بهترین وکیل کیفری در تهران مراجعه نمایید. در این موسسه در ارتباط با امور حقوقی دیگر نیز ترتیبی را فراهم آورده ایم تا بتوانید از مشاوره تخصصی بهره مند گردید. جهت دسترسی به راه های ارتباطی با وکلای حقوقی متخصص وارد لینک های زیر شوید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

نفقه در دوران عقد

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که حق نفقه زن در دوران عقد به چه شکل است ؟ آیا در دوران عقد نفقه به زن تعلق می گیرد یا خیر . برای تعیین میزان نفقه، باید بین زن و شوهر توافق باشد. ولی ملاک و معیاری را قانونگذار در نظر گرفته است. در دوران عقد ، اصولا زن و مرد در یک منزل سکونت ندارند . رابطه زناشویی زن و مرد تا قبل از ازدواج ، مرسوم نیست و به اصطلاح زوجه باکره است . برخی عقیده دارند که نفقه زن تنها پس از ازدواج به زن تعلق می گیرد. قبل از ازدواج یعنی در دوران عقد نفقه ای به زن تعلق نمی گیرد . اما چنین عقیده ای اصلا درست نیست.

بر اساس ماده 1102 قانون مدنی ، ” همین که نکاح به طور صحت واقع شد ، روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود “. به محض اینکه عقد بسته شد حقوق و وظایف مشترک زوجین برقرار میشود. یکی از این حقوق ، حق نفقه زن می باشد. که مرد مکلف به پرداخت آن در مقابل زن است . به محض اینکه عقد ازدواج صورت گرفت و زوجین زندگی زناشویی خود را آغاز کردند، شوهر مکلف به پرداخت نفقه است.

حق حبس نفقه در دوران عقد

یکی از حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق گرفته است استفاده از حق حبس در ازدواج برای زنان است. که می خواهیم بدانیم برای نفقه در دوران عقد کاربرد دارد یا خیر؟ به این معنا که زن می تواند تا پیش از اینکه مهریه به او داده نشده است. از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد خودداری کند. در عین حال از حق نفقه نیز بهره مند است .

  • ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی : زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهردارد امتناع کند. مشروط براینکه مهراو حال باشد. این امتناع مسقط حق نفقه نخواهدبود.
  • ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی : اگرزن قبل ازاخذ مهر به اختیارخود به ایفاءوظایفی که در مقابل شوهردارد قیام نمود دیگرنمی تواند ازحکم ماده قبل استفاده کند معذلک حقی که برای مطالبه مهرداردساقط نخواهدشد.

یکی از وظایف زنان در مقابل شوهر تمکین می باشد . تمکین بدین معنی است که زوجه می بایستی در منزل مشترک که شوهر اختیار کرده است سکنی گزیند. از شوهر در انجام وظایف خاص زناشویی اطاعت کند . در راستای این که قانون مدنی که مقرر کرده ریاست خانواده از خصایص شوهر است، عمل نماید. زن تا زمانیکه مهریه اش را دریافت نکرده است می تواند از تمکین در برابر شوهر خودداری کند.در عین حال نفقه اش را بگیرد .

البته استفاده از حق حبس در ازدواج منوط به شرایطی است . از جمله اینکه زن تنها تا پیش از برقراری رابطه جنسی می تواند به حق حبس خود استناد کند و پس از وقوع رابطه زناشویی ، دیگر امکان استفاده از حق حبس را ندارد.

برای کسب اطلاعات و مشاوره ی بیشتر در خصوص نفقه در دوران عقد میتوانید با وکلای ما در تماس باشید.

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران که در امور حقوقی و کیفری تخصص دارند، تا انتهای مسیر حقوقی همراه شما خواهد بود.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
نفقه در دوران عقد چه قوانینی دارد؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره