20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های شکایت از پزشک به چه صورت است؟

روش های شکایت از پزشک به چه صورت است؟

راهنمای مطالعه این مطلب

وکیل دعاوی پزشکی ، وکیلی ایست که در زمینه جرایم پزشکی فعالیت دارد. این روزها به دلیل افزایش روزافزون تعداد عمل‌ها و اقدامات زیبایی و حضور پزشکان در این زمینه، تعداد جرایم پزشکی بسیار شدت پیدا کرده است؛ طوری که افراد زیادی با مشکلات و عارضه‌های ناگوار حاصل از جرایم روبرو شدند. این دسته از افراد برای طلب حق خود نیاز به یک وکیل دعاوی پزشکی دارند؛ وکیلی که در این زمینه مهارت و تخصص کافی داشته و نسبت به خطایا و جرایم پزشکی آگاه باشد. البته زمانی شکایت از پزشک قابل اجراست که درمان یا اقدامات انجام شده توسط او خلاف اصول پزشکی باشد. یا به عبارتی انحراف از استاندارد های پزشکی رخ دهد.

مونا ترابیف بهترین وکیل در تهران است که با تجربه و تخصص کافی در زمینه امور حقوقی و کیفری می تواند راهنمای شما باشد.

از آنجا که پزشکان با جان و سلامت انسان‌ها در ارتباط هستند، وظیفه دارد تمام اقدامات خود را در راستای حفظ سلامت انجام دهند. در صورت بروز هرگونه اشتباه توسط آنها سلامتی انسان به خطر می‌ افتد. قصور پزشکی به عنوان نوعی جرم در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که مراکز مختلفی برای بررسی آن وجود دارد. زمانی می‌توان بر مبنای آن اقدام به شکایت از پزشک کرد که بر اساس قانون مجازات جرایمی شکل بگیرد.

شکایت از پزشک

برای آنکه از شکایت از پزشک طرح شود، باید خطای پزشکی تحقق یابد. در این قسمت برای درک بهتر طرح شکایت از پزشک خطاهای پزشکی را عنوان می داریم. اقدامات مختلف پزشکی که باعث شکایت مراجعین می گردد می تواند در جرایم عمومی باشد و یا بر اساس توهین یا عدم‌ اصول پزشکی. در موارد زیر با برخی از خطاهای پزشکی آشنا می‌ شوید:

  • عدم دقت و سهل انگاری در قصور پزشکی
  • افشای اسرار بیماران
  • عدم رعایت انتظامات دولتی و آیین در روند درمان بیمار

خطای پزشکی دلایل مختلفی دارد مانند بی‌احتیاطی، نداشتن مهارت و عدم رعایت نکردن مقررات دولتی که علت هر کدام باشد، اجرای مجازات برای پزشک متفاوت خواهد بود. حال شما به عنوان فرد شاکی در صورت مواجه شدن با تخلفات پزشک می‌توانید از طریق مراکز، شکایت از پزشک مذکور را پیگیری کنید و برای رسیدگی بهتر و پیش بردن پرونده قضایی با یک وکیل دادگستری در ارتباط باشید. مطالبه خسارت مطالبه خسارت همانند یک وکیل حقوقی می‌ تواند در این زمینه یاریتان کند و مجازات پزشک را از دادگاه بخواهد.

 شایع ترین شکایات از پزشک

در بحث شکایت از پزشک براساس مشاهدات شاخه پزشکی زیبایی نسبت به جراحی و درمانی با تخلف و جرایم بیشتری مواجه هست. مخصوصاً پزشکانی که در زمینه انجام اقدامات زیبایی شکم و پهلو مانند لیپوماتیک، ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن فعالیت دارند.

همچنین متخصص زیبایی که اقدامات جوانسازی مانند تزریق ژل، تزریق چربی، بوتاکس، بلفاروپلاستی و جراحی بینی و فک دست کمی از جراحان لاغری ندارند. معمولا عناوین شکایات این دسته از دکترها در زمینه استفاده از متریال‌های غیربهداشتی و عدم رعایت نکات بهداشتی است. تنها دلیلی که باعث شکایت از پزشکان می شود، نتیجه غیرقابل جبران انجام اقدامات زیبایی است.

نحوه شکایت از پزشک

وکیل شکایت از پزشک موظف است در هر مواقعی که پزشک معالج خلاف مقررات و انتظامات قانونی عمل کند و به تعهدات پزشکی خود پایبند نباشد، از طریق نهادها و سازمان‌های مربوطه به شکایت شاکی پزشک رسیدگی کند. البته وکیل تنها در مواقعی که درخواست موکل براساس قانون جرم به حساب آید و جرم انگاری رخ داده باشد، اقدام به پیگیری می‌ کند؛ در غیر این صورت درخواست طرح شکایت رد می گردد.

البته شخص بیمار می‌تواند به تنهایی برای طرح شکایت از پزشک و تنظیم آن مراجعه کند و از حقوق خود دفاع نماید. اما وکیل توانایی سرعت بخشیدن به پیگیری شکایت فرد را دارد. در کمترین زمان حق و حقوق موکل خود را مشخص می‌ کند. همچنین تنها او به قوانین و شرایطی وضع شده آگاه است و با در نظر گرفتن آنها بهتر می‌ تواند روند پرونده را پیگیری کند. بدین صورت شکایت فرد موکل را موثرتر جلوه دهد.

مراحل شکایت از پزشک

برای رسیدگی بهتر و روند سریع‌تر شکایت از پزشک معالج پیشنهاد می‌شود، از یک وکیل متخصص کمک بگیرید. تا مراحل شکایت از پزشک راحت‌ تر صورت گیرد. در ادامه به این مراحل می‌ پردازیم:

  • مراجعه به دادسری: ابتدا در اولین مرحله باید به دادسری جرایم پزشکی مراجعه کنید یا از طریق دادسری عمومی دیگر شهر را شکایت خود را اعلام نمایید.
  • ثبت شکایت: دومین مرحله مربوط به ثبت شکایت و بازرسی آن در شعبه دادسری است. سپس توضیحات خود را نزد قاضی ارائه می‌ دهید.
  • انجام تحقیقات توسط قاضی: تحقیقات لازم توسط قاضی انجام می‌شود، قاضی تمام مدارک مربوطه را از مرکز درمانی دریافت می‌کنند که برای روند سریع طرح این مرحله بهتر است درخواست خود را به مراکز درمانی هم ببرید.
  • ارائه مدارک توسط مرکز درمانی: تمام پرونده برای اجرای دستورات به کلانتری ارائه می‌شود. در صورت عدم تکمیل پرونده دستور به بیمارستان یا پزشک صادر شود تا جهت تکمیل پرونده اقدام کنند. در این مرحله اگر لازم باشد شاهدانی برای توضیح بیشتر حضور پیدا می‌کنند و از آن‌ها در مورد شکایت وضع شده توضیح خواسته می‌شود.
  • مراجعه به پزشک قانونی: در این حین مراجعه به پزشک قانونی و مشخص شدن میزان آسیب وارد شده برای شکایت از پزشک بسیار اهمیت دارد. تا به پرونده اضافه شود و پرونده به کمیسیون پزشکی ارسال شده و کمیسیون پزشک را برای توضیحات بیشتر خواستار است.

مراجع رسیدگی به شکایت از پزشک

رسیدگی به شکایت از پزشک در سه مرجع زیر صورت می پذیرد:

  • دادسرای ویژه امور پزشکی: شخص شاکی می‌تواند خسارت وارد شده را با کمک وکیل دیه از طریق دادسرای ویژه امور پزشکی درخواست کند. در صورت ارتکاب پزشک به کم کاری و عدم رعایت قوانین پزشکی امکان درخواست مجازات از طریق دادسرا وجود دارد.
  • شورای حل اختلاف: در صورتی که هزینه پرداختی بابت دیه کمتر از پنج میلیون باشد، بهتر است پرونده خود را در شورای حل اختلاف پیگیری کنید.
  • دادسرای انتظامی: اگر جرم پزشکی در حدی باشد که امکان باطل شدن پرونده طبابت پزشک وجود دارد یا تصمیم دارید توبیخ کتبی برای پزشک انجام شود، بهتر است  با حضور یک بهترین وکیل کیفری در تهران از دادسرای انتظامی روند شکایت از پزشک را پیگیری کنید.

شکایت از پزشک -نقش وکیل شکایت از پزشک در جرایم پزشکی

شکایت از پزشک به دلیل اهمال و سهل انگاری

قصور پزشکی براساس قانون مجازات اسلامی ایران یک نوع جرم است. هنگام اجرای آن به عنوان جرم شبه عمد به حساب می‌ آید. شرایط مختلفی باعث بروز خطای پزشکی می شود. بی‌مبالاتی به معنای ترک وظایف پزشکی که از نظر علمی پزشک توانایی انجام آن را داشته، اما از انجام آن امتناع کرده است، به عنوان مثال عدم تدارک و تهیه لازم مانند آزمایشات و عکس‌های رادیولوژی و همچنین ارائه مشاوره‌های لازم و انجام معاینات قبل از عمل جراحی.

اما بی‌احتیاطی نسبت به بی‌مبالاتی در شکایت از پزشک جنبه مثبت‌تری دارد. شامل اقداماتی است که از نظر علمی و اصول پزشکی نباید انجام شود. پزشک به دلیل کم‌ توجهی و عدم دقت کافی مرتکب اشتباه می شود. نتیجه آن آسیب‌ دیدگی و تحت تاثیر قرار گرفتن سلامتی بیمار است. به عنوان مثال، جا گذاشتن وسایل جراحی در بدن بیمار.

مهارت نداشتن هم جزء موارد قصور پزشکی در طرح شکایت از پزشک است. که پزشک به دلیل عدم تبحر کافی مرتکب اشتباه می‌ شود. به عنوان مثال، نداشتن سرعت لازم برای انجام اقدامات درمان و پیشگیری از عوارض قابل پیش بینی شده. در واقع مهارت شامل کارها و توانایی‌های لازم هنگام انجام وظیفه است که در صورت عدم نداشتن آن باعث ناتوانی در انجام امور تخصصی پزشک می‌شود.

اعاده دادرسی در شکایت از پزشک

اعاده دادرسی یکی از راهکارهای موجود برای اعتراض به رای دادگاه در شکایت از پزشک است. که توسط قانونگذار کشور در اختیار ما قرار گرفته است. برای ارائه انواع اعاده دادرسی باید نسبت به قوانین آیین دادرسی آشنایی کامل داشته باشید. اگر می‌خواهید در این راه قدم بردارید، باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. معمولاً وکیل دادگستری و وکیل حقوقی نسبت به این راهکار آشنایی کامل دارد. در نتیجه بهتر می‌ توانند درخواست اعاده دادرسی را تنظیم کنند. به طور کلی، اعاده دادرسی حقوقی دارای دو نوع مختلف است که  امکان پیگیری در محضر قانون را دارد. اگر بخواهید برای درخواست اعاده دادرسی اقدام کنید، بهتر است با انواع آن آشنا شوید. بر اساس ماده ۴۳۲ قانون آیین دادرسی اعاده دادرسی به دو اصل تقسیم شده است:

  • الف)اصلی که عبارتست از این است که متقاضی اعاده دادرسی به‌طور مستقل آن را درخواست کند.
  • ب) طاری که عبارتست از این است که در اثنای یک دادرسی حکمی به عنوان دلیل ارائه شود. کسی که حکم یاد شده علیه او ابراز گردیده نسبت به آن درخواست اعاده دادرسی نماید. بنابراین اعاده دادرسی در ضمن دادرسی مطرح می‌شود.

دادگاهی که درخواست اعاده دادرسی طاری را مشاهده نموده است وظیفه دارد آن را به دادگاه اصلی صادرکننده حکم ارسال کند. در صورت محکم بودن دلایل درخواست و قابل تشخیص بودن حکم در خصوص درخواست اعاده رسیدگی به دعوای مطروحه نسبت به به تاخیر انداختن آن و صدور حکم بسیار موثر خواهد بود. در غیر این صورت رسیدگی در شکایت از پزشک ادامه پیدا می‌کند.

شکایت از پزشک - مراجع شکایت از پزشک

 وکیل متخصص برای شکایت از پزشک

وکیل متخصص در امور پزشکی کسی که بیشتر در زمینه پرونده‌های پزشکی فعالیت دارد. به هر دو موضوع یعنی جرایم پزشکی و تخلفات انتظامی واقف است. با تکیه بر اطلاعات به دست آمده می‌ تواند در پرونده شاکی را به خوبی پیش ببرد. در نتیجه هیچ مشکل در روند پرونده وجود نداشته باشد. در واقع وکیل دعاوی پزشکی بر اساس قانون و اصول رفتاری اقدامات خود را انجام می‌دهد. شکایت از پزشک را طرح می نماید. حق و حقوق بیمار نزد پزشک را خواهان است.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
روش های شکایت از پزشک به چه صورت است؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره