20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارث در ازدواج موقت چه قانونی دارد؟

شرط ارث در ازدواج موقت

راهنمای مطالعه این مطلب

ارث در لغت به معنای انتقال غیر قراردادی چیزی، از شخص به دیگری است و همچنین به معنای بقیه‌ و باقیمانده‌ چیزی نیز می‌باشد. در اصطلاح حقوقی مقصود از آن، انتقال مالکیت اموال میت، پس از فوت به ورّاث او می‌باشد. قانون‌گذار در کلام خود کسی را که ارث می‌برد وارث، و متوفی را مورّث و اموال و دارائی متوفی در حین فوت وی را، ترکه می‌نامد. آنچه با توجه به این توضیح در این مقاله، با همراهی بهترین وکیل در تهران ، بررسی می کنیم ارث در ازدواج موقت است. اگر در این مورد سوالی دارید با ما در این مقاله همراه باشید.

ارث در ازدواج

برای ورود به بحث ارث در ازدواج موقت باید با این اصطلاح به صورت کلی آشنا شویم. بهترین وکیل انحصار وراثت در تهران برای توضیح این عبارت می گوید بر اساس ماده 867 قانون مدنی ، ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند. از جمله اشخاصی که بر اساس قانون مدنی از هم سهم می برند زن و شوهر هستند که با هم عقد کرده باشند و در حین فوت، در زوجیت هم باشند. سهم  زن از شوهر در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند با هم تفاوت دارد. در صورتی که مرد صاحب فرزند نباشد، سهم زن یک چهارم خواهد بود. اما در صورتی که مرد فرزند داشته باشد، سهم زن یک هشتم است.

در نظر بدارید علاوه بر موضوع ارث در ازدواج موقت بحث ارث و پرداخت مهریه بعد از طلاق نیز از پرتکرارترین مسائل ساست که در این باب، بهترین وکیل طلاق در تهران راهنمای شما خواهد بود.

ارث در ازدواج موقت

معنای مقابل ارث در ازدواج موقت عبارت ارث در ازدواج دایم است. در ماده 940 قانون مدنی رابطه ارث میان زوجینی برقرار شده است که عقد دائم کرده باشند .بر اساس این ماده ” زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند ، از یکدیگر ارث می برند “. ارث نبردن زن در عقد موقت ، بر اساس قواعد فقهی است . که در قانون مدنی هم بر این اساس پیش بینی شده است . به این دلیل که ارث بردن و رابطه توارث ، جزء احکام آمره هستند  توافق بر خلاف آن هم مجاز نمی باشد .

اما لازم به ذکر است که بهترین وکیل ملکی در تهران به این نکته اشاره می کند که بیشتر مواقع مراجعان سوال دارند که آیا مادرم، خواهر میا خودم با توجه به  ازدواج موقتی، می تواند از اموال و املاک زوج ارث ببرد؟ اما در ارتباط با ارث در ازدواج موقت باید بگوییم که در نکاح منقطع، زوجین علی‌الاقاعده از یکدیگر سهم نمی‌برند. این مساله به روشنی از ماده‌ی ۹۴۰ ق. م قابل درک است. برخی از حقوق‌دانان معتقدند که، اگرچه در ماده ۹۴۰ ق. م آمده است: «زوجین که زوجیت آن‌ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر سهم می‌برند». لیکن حکم این ماده، به استناد ماده ۱۰ ق. م به این معنی نیست که زوجین در نکاح منقطع، نمی‌توانند شرط وراثت قرار دهند.

شرط ارث در ازدواج موقت

شرط ارث در ازدواج موقت

بهترین وکیل قرارداد در تهران به این موضوع اشاره می کند که تمامی عقود دارای شرایطی خاص هستند. اما در این بین آیا می توان شرط ارث در ازدواج موقت را تصریح کرد؟ در این خصوص باید بگوییم که اگر زن یا مرد در ضمن عقد نکاح موقت، شرط نمایند که در قالب وصیت از یکدیگر ارث ببرند، این وصیت تا مقدار ثلث آن صحیح و نافذ است. زیرا مطابق قانون مدنی هر شخصی می‌تواند تا زمانی که در قید حیات است تا یک سوم اموالش را وصیت نماید. در این خصوص ممنوعیتی وجود ندارد. برخی دیگر از حقوق‌دانان معتقدند که نمی‌توان ارث در ازدواج موقت را شرط نمود.

چرا که نتیجه‌ این شرط آن است که، زوج  منقطعه که قانوناً در شمار ورثه نیست به جمع آن‌ها افزوده شود. حال اینکه مقررات باب ارث از جمله‌ قوانین آمره هستند. که افراد هرگز نمی‌توانند بر خلاف آن توافق کنند. به عبارتی با میل خود کسی را از جمع ورثه خارج نمایند. یا به آن اضافه نمایند. در نتیجه، اشخاص نمی‌توانند به استناد اصل حاکمیت قرارداد‌ها (م ۱۰ ق. م) درباره‌ موضوعی که می‌دانیم از احکام امری قانونی است، تصمیم بگیرند. از سوی دیگر قید «که زوجیت آن‌ها دائمی بوده» در عبارت ماده‌ ۹۴۰ ق. م نشان دهنده‌ آن است که نکاح منقطع نمی‌تواند سبب ارث باشد.

لذا با توجه به امور تخصصی مشاوره حقوقی ازدواج موقت، مشاوره حقوقی صیغه ،میتوانید با وکلای ما تماس بگیرید. موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کیفری در تهران و بهترین وکیل حقوقی در تهران، تا انتهای مسیر حقوقی در کنار شما خواهد بود.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
ارث در ازدواج موقت چه قانونی دارد؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره