20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جرم شنود غیر مجاز و مجازات های قانونی آن چیست؟

شنود غیر مجاز

راهنمای مطالعه این مطلب

جرم شنود غیر مجاز و مجازات های آن مطابق با قانون مجازات اسلامی، هدف بررسی ما در این مقاله است. مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران برای امور حقوقی و کیفری اذعان می دارد که در بسیاری از پرونده ها ضمن ارتکاب جرایم دیگر، با این جرم نیز رو به رو هستیم. زیرا بسیاری از افراد با تفکر بر تامین مدارک لازم برای اثبات ادعای خود، دست به ارتکاب این جرم می زنند. با بررسی بیشتر این جرم با ما همراه باشید.

جرم شنود

بهترین وکیل کیفری در تهران خاطر نشان می شود که شنود در قانون ایران به دو دسته از قرار زسر تقسیم می شود:

  • جرم شنود مجاز: با دستور مقامات 
  • جرم شنود غیر مجاز که در مقابل نوع مجاز قرار دارد.

در ادامه به بررسی نوع غیر مجاز و مجازات های مربوطه می پردازیم. همچنین به سوالی پر تکرار پاسخ می دهیم که شاید سوال شما نیز باشد. با ما همراه باشید.

جرم شنود غیر مجاز

برای بررسی جرم شنود غیر مجاز ابتدا با تعریف شنود مجاز آشنا می شویم. شنود قانونی یا مجاز, شنودی است که طبق قانون به دستور قاضی دادگاه برای احقاق حقوق اشخاص انجام شود. یا به امنیت کشور مربوط باشد. در غیر این صورت غیر قانونی است و در قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین گردیده است.

انواع جرم شنود

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که امور مربوط به جرم شنود غیر مجاز و انواع مجازات های آن اموری کیفری اند. از این رو در تخصص وکلای کیفری می باشند. اما اموری مانند قراردادها، امور ملکی و خانواده، اموری اند که در زمره امور حقوقی قرار می گیرند. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی با وکلای حقوقی وارد لینک های زیر شوید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

مجازات جرم شنود غیر جاز

بهترین وکیل طلاق در تهران عنوان می دارد که اینکه چه کسی مرتکب این جرم می شود در مجازات تغییر ایجاد می کند. به عنوان مثال زمانی که زوج یا زوجه به دنبال مخدارکی مرتک جرم شنود غیر مجاز شوند، فردی عادی در جامعه اند. اما آیا ارتکاب این جرم برای افراد دولتی نیز به همین سادگی و دارای مجازات یکسان است؟ در پاسخ باید به دسته بندی زیر در ارتکاب جرم شنود غیر مجاز اشاره کنیم:

  • مطابق ماده 730 قانون تعزیرات «هر کس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه‌های رایانه‌ای,مخابراتی,امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند. به حبس از شش ماه تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا شصت میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد».
  • مرتکب جرم شنود غیر مجاز که کارمند دولت یا نهادهای حکومتی و عمومی یا از اعضای نیروهای مسلح و متصدی شبکه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی باشد. یا اینکه جرم به صورت سازمان‌یافته ارتکاب یافته باشد. به 16 ماه و یک روز حبس تا دو سال یا جزای نقدی تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. تکرار جرم شنود غیرمجاز رایانه‌ای برای بار سوم، محرومیت از خدمات الکترونیک عمومی از یک ماه تا یک سال را در پی دارد.
  • به گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، مجازات اشخاص حقوقی برای بار اول پرداخت جزای نقدی از 120 میلیون ریال تا 240 میلیون ریال و تعطیلی از یک تا 9 ماه است. در صورت تکرار جرم توسط شخصیت حقوقی، تعطیلی موقت از یک تا پنج سال در انتظار مرتکب خواهد بود.

جرم شنود مکالمات پرسنل در محل کار بدون اطلاع ایشان

به عنوان سخن پایانی در این بحث به یک سوال پر تکرار پاسخ می دهیم. آیا جرم شنود مکالمات پرسنل در محل کار بدون اطلاع ایشان غیر مجاز است؟

بله, بر اساس قانون جرایم رایانه ای, این عمل بدون اطلاع کارکنان جرم شنود غیر مجاز است و مجازات دارد.

برای اطلاعات بیشتر با مشاوران و وکلای با تجربه و حرفه ای موسسه حقوقی عدالت آریایی در ارتباط باشید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
جرم شنود غیر مجاز و مجازات های قانونی آن چیست؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره