20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

موارد تدلیس در ازدواج برای فسخ نکاح و مجازات آن

تدلیس در ازدواج

راهنمای مطالعه این مطلب

تدلیس، از ریشه دَلَس و دُلْسَة به معنای ظلمت و تاریکی، در لغت به معنای کتمان کردن و پوشاندن است. نخستین لغویان، تدلیس در بیع یا هر امر دیگری را «کتمان عیب آن» دانسته اند. تدلیس در لغت به معنای فریب، حقه بازی و فریب دادن است که به موجب ماده ی 438 قانون مدنی عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. در این مقاله با راهنمایی بهترین وکیل در تهران به بررسی موضوع تدلیس در ازدواج می پردازیم.

تدلیس در ازدواج اقدامی است که زن یا مرد یا شخص ثالثی انجام می‌دهد و موجب فریب در ازدواج می‌شود. اصطلاحا گفته می‌شود که تدلیس در ازدواج عبارت از آن است که با اعمال متقلبانه نقص یا عیبی را که در یکی از زوجین هست، پنهان دارند. یا او را دارای صفت کمالی معرفی کنند که فاقد آن میباشد. به عنوان مثال اگر جنون در حین عقد در مرد باشد. زن هم از آن بی‌خبر باشد حق طلاق را خواهد داشت. همچنین اگر جذام (نوعی بیماری پوستی) حین عقد در زن باشد. مرد هم از آن بی‌خبر باشد، حق فسخ ازدواج را خواهد داشت.

تدلیس در ازدواج

تدلیس در ازدواج به معنی فریب در ازدواج است. علاوه بر فسخ نکاح این عمل برای فرد فریب‌دهنده مجازات هم دارد و مطابق با ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات قانون‌گذار بیان می‌کند: چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال‌ محکوم می‌گردد.

بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران یادآور می شود که از این معقوله در قراردادها برای کلاهبرداری بسیار استفاده می شود.

مجازات تدلیس در ازدواج

برای شناخت کامل عنوان مجازات تدلیس در ازدواج باید به دو ماده ی مهم که در زیر به آن اشاره می نمایم رجوع کرد.

  1. ماده 647 قانون مجازات اسلامی : چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تکمن مالی، موقعیت‌ اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد. عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود. مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال‌محکوم می‌ گردد.
  2. ماده 1128 قانون مدنی: هرگاه در یکی از طرفین (عقد ازدواج) صفت خاصی شرط شده باشد. بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده است. برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.

بهترین وکیل قرارداد در تهران عنوان می کند که همانطور که تدلیس در ازدواج وجود دارد، در بسیاری از قرارداد ها اعم از تجاری و غیر تجاری نیز دیده می شود.

 

تدلیس در ازدواج

در نظر بدارید امور مربوط به تدلیس در ازدواج یا سار امور مربوط به ازدواج و خانواده و طلاق، حقوقی اند. مانند امور ملکی که اموری غالبا حقوقی و در تخصص بهترین وکیل ملکی در تهران اند. حال آنکه در امور کیفری، باید به بهترین وکیل کیفری در تهران یا شهرستانها مراجعه کنید.

موارد تدلیس در ازدواج

در این بخش به مواردی اشاره می کنیم که از آنها به عنوان تدلیس در ازدواج یاد می شود. این موارد عبارت اند از:

  • ۱-بیان کردن وجود یک صفت خاص در هریک از طرفین قبل از عقد که بر مبنای آن عقد واقع می شود مثلا مرد در خواستگاری عنوان می کند که در شغل وکالت مشغول به کار می باشد و زن بر این اساس با او ازدواج میکند که پس از عقد متوجه می شود مرد مشغول  به چنین شغلی نبوده و پروانه ی وکالت هم ندارد.
  • ۲-در عرف بعضی از شروط و صفات در زمان خواستگاری بیان نمی شوند و عقد بر مبنای آن انجام می شود مانند باکره بودن دختر و یا اعتیاد نداشتن مرد به هیچ یک از مواد مخدر و مشروبات الکلی .
  • ۳عیوبی که در مرد در حین عقد وجود داشته و زن از آنها اطلاعی ندارد مانند:جنون.

تدلیس در ازدواج

فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج

در این بخش به منظور سخن پایانی به بررسی فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج می پردازیم. در این رابطه نراحل زیر را متصور می شویم:

  • فردی که فریب‌خورده است بهتر است ابتدا یک اظهارنامه قانونی برای طرف مقابل خود ارسال کند.
  • پس‌ازآن دادخواستی مبنی بر تدلیس در نکاح در دادگاه خانواده مطرح کند دادگاه پس از بررسی ادله موجود و صحت  آن ادله حکم بر فسخ نکاح صادر می‌کند.
  • درصورتی‌که فسخ نکاح قبل از نزدیکی صورت بگیرد مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.
  • اما اگر نزدیکی صورت گرفته باشد. در این خصوص اختلاف‌نظر وجود دارد که نظر غالب فقها دادن مهرالمثل به زن است.
  • مهریه دادن و یا مهریه ندادن در فسخ نکاح بستگی به نزدیکی زوجین باهم دارد.
  • نکته مهم دیگر که باید گفت این است که اگر مردی مهریه را قبل از نکاح کامل پرداخت کرده باش. نکاح به دلیل فسخ از بین برود مرد می‌تواند تمامی مهریه را از زوجه خود مطالبه کند.

دقت در انتخاب افراد، رعایت صداقت متقابل در ازدواج، عدم دخالت در تصمیم‌گیری‌های دیگران در ازدواج و آشنایی به قانون می‌تواند ضامن شکل‌گیری یک ارتباط سالم در تشکیل خانواده باشد. طرفین عقد باید با چشمان باز و با تحقیقات کافی نسبت به پذیرش این قرارداد اقدام کنند. تا پشیمانی به بار نیاید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
موارد تدلیس در ازدواج برای فسخ نکاح و مجازات آن
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره