20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی

راهنمای مطالعه این مطلب

جوامع برای برقراری نظم نیاز به قانون واحد دارند. با گذشت زمان و پیچیده شدن روابط اجتماعی, بشر قوانین متعددی را جهت ساماندهی این روابط وضع کزد .با توجه به اجتماعی که در آن زندگی می کنیم همه روزه با قانون سرو کار داریم. قانون در همه کشور ها در موضوعات مختلف تقسیم بندی شده است تا مراجعه به آن راحت باشد . در کشور ما نیز قانون درباره مسائل گوناگون دسته بندی متفاوتی دارد . قانون مجازات اسلامی یکی از مهمترین قوانین در کشور ماست که برای همه آگاهی از آن ضروری لازم است . اما قبل از آشنایی با محتوی قانون باید با شکل ظاهری قانون آشنا باشیم . در این مقاله به بررسی تاریخچه قانون مجازات اسلامی ، قانون مجازات اسلامی چیست و تقسیم بندی قانون مجازات اسلامی می پردازیم .

 

تاریخچه قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی در  8 مرداد 1370 توسط کمیسیون امور قضایی مجلس شورای اسلامی تصویب شد . این قانون به طور آزمایشی به مدت 5 سال اجرا شد تا در مرحله عمل نیز این قانون مورد بررسی قرار بگیرد . در سال 75 مدت اجرای آزمایشی این قانون برای مدت 10 سال دیگر هم تمدید شد . به این ترتیب قانون مجازات اسلامی تا سال 1390 به صورت آزمایشی اجرا شد . در این مدت که این قانون به صورت آزمایشی اجرا می شد ، مجلس شورای اسلامی اقدام به طرح قانون مجازات اسلامی جدیدی کرد که در سال 1392 مورد اجرا گذاشته شد و در حال حاضر قانون حاکم و مادر در امور جزایی قانون مجازات اسلامی جدید است .

 

منابع فقهی قانون مجازات اسلامی

آثار فقهای شیعه و پیش از همه شرائع الاسلام، جواهرالکلام و تحریرالوسیله منابع تدوین قانون مجازات اسلامی بوده‌اند.

 

قانون مجازات اسلامی چیست ؟

به حقوق مربوط به جرم و مجازات ، حقوق کیفری گفته می شود . قانون مجازات اسلامی ، قانونی است که به جرم و مجازات می پردازد . این قانون مهمترین قانون کیفری ایران درباره جرم و مجازات در کشور ماست که721 ماده دارد و در سال 1392 تصویب شده است . در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که هر جرم چه مجازاتی دارد ، چگونه می توان یک جرم را ثابت کرد ، چگونه مجازات یک جرم را می توان کاهش یا افزایش داد و …

 

قانون مجازات اسلامی

 

تقسیم بندی قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم شده است . بخش عمومی مربوط به مسائلی است برای همه جرایم کیفری قابل طرح است و بین همه جرایم مختلف مشترک است . این مسائل تحت عنوان بخش ” کلیات ” در قانون آمده است . بخش دوم قانون مجازات اسلامی ، قسمت اختصاصی آن است که به هر یک از جرایم به طور جداگانه می پردازد و مشخصات هر جرم را بیان می کند .
قانون مجازات اسلامی به طور کلی به 5 کتاب تقسیم شده است . هر کتاب به چند باب تقسیم شده است و هر باب هم چند فصل دارد . در تقسیم بندی کلی 5 کتاب در قانون مجازات اسلامی به ترتیب زیر است :
کتاب اول :
کلیات ) از ماده 1 تا ماده 216 که در آن موضوعات حقوق کیفری به طور کلی در آن بیان شده است .
کتاب دوم :
حدود ) از ماده 217 تا 286 مربوط به جرایم با مجازات حد است .
کتاب سوم :
قصاص ) از ماده 278 تا ماده 444 به موضوع قصاص و شرایط آن را پرداخته است .
کتاب چهارم :
دیات ) از ماده 445 تا ماده 721 موضوع مجازات دیه و نحوه پرداخت و شرایط آن بیان شده است .
کتاب پنجم :
تعزیرات و مجازات های بازدارنده ) وقتی قانون مجازات اسلامی در سال 92 بازبینی و تصویب شد ، مقررات قانون از ماده 1 تا ماده 497 ( یعنی تا اول کتاب تعزیرات و مجازات بازدانده ) عوض شد و از ماده 498 به بعد که کتاب تعزیرات و مجازات بازدارنده است ، تغییری نکرد . در واقع ماده 1 تا 497 قانون قدیم تبدیل به 721 ماده شد که قانون مجازات اسلامی جدید را تشکیل داد . بنابراین برای مطالعه این قسمت از قانون به ماده 498 به بعد قانون مجازات اسلامی 1370 مراجعه کنید و یا در اینترنت قانون تعزیرات و مجازات های اسلامی را سرچ کنید تا متن قانون را ببینید .

 

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

منبع: گوگل

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
قانون مجازات اسلامی
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره