20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی وضعیت حقوقی فرزند نامشروع

بررسی وضعیت حقوقی فرزند نامشروع

راهنمای مطالعه این مطلب

خانواده اساسی ترین نهاد اجتماعی است. که از آغاز پیدایش بشر با حدود و ثغور مشخص وجود داشته و اعضای دارای حقوق متقابل بوده اند و در این میان کودکان نقش بسزایی را ایفا می کنند. چرا که اینده هر جامعه در دستان کودکان آن میباشد. در اعلامیه جهانی حقوق بشر در بند دوم از ماده25 و همچنین در نخستین اصل اعلامیه حقوق کودک مصوب 1959 به این مسئله اشاره شده است. که کودکان از کلیه حقوق که در اعلامیه آمده برخوردار هستند و بیان شده است. که کودکان سزاوار مراقبت و کمک ویژه هستند خواه در اثر علقه زوجیت و زناشویی متولد شده باشند و خواه خارج رابطه زوجیت.

بر اساس قوانین اسلامی، هر چند فرزند متولد از روابطه نامشروع با والدین خود رابطه نسبی ندارد. اما همانند فرزند مشروع از حق حیات، حق آزادی، حق نام و ملیت و غالب حقوق اجتماعی برخوردار است و حتی قانون جواز سقط جنین نامشروع را صادر نکرده است و تنها از برخی حقوق و مناصب مانند ارث، اجتهاد، قضاوت و شهادت محروم می باشند.

مطابق قانون

طفل متولد از زنا ملحق به زانی و زانیه نمی شود.یعنی اگر رابطه جنسی غیر مشروع شکل بگیرد و طفلی به دنیا بیاید این طفل متعلق به پدر و مادر نامشروع نیست. و این بدین معنی است که آن فرزند از پدر و مادر واقعی ولی غیر مشروع خودش ارث نمی برد و از یک سری حقوق های دیگر هم محروم است. به خاطر داشته باشید ملاک مشروعیت طفل و بهره مندی از حقوق قانونی زمان تشکیل نطفه است.

در صورت وجود هرگونه سوال حقوقی در مورد وضعیت حقوقی فرزندان با ما تماس بگیرید.

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

منبع: گوگل

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
بررسی وضعیت حقوقی فرزند نامشروع
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره