20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

باور غلط درباره اعاده حیثیت

باور غلط درباره اعاده حیثیت

راهنمای مطالعه این مطلب

اعاده حیثیت (ادعای شرف): ادعای شرف یا به اصطلاح حقوقی اعاده‌ی حیثیت به این معناست که هرکس به هرنحو امور غیر واقع را به دیگری نسبت دهد به شکلی که این کار باعث پایمال شدن حقوق وی اعم از مادی یا معنوی بشود یا نه، به موجب قانون برای وی حقی در جهت اعاده‌ی حقوق از دست رفته ایجاد شده تا به واسطه‌ی آن بتواند آثار جرم انگاری یا احتمالا محکومیت بلاوجه خود را زایل کند.

شما هم این اصطلاح را زیاد شنیده اید. مثلا شخصی به دیگری میگوید دزد و شخصی که مورد اتهام واقع شده است میگوید علیه تو شکایت میکنم و یا میگوید اعاده حیثیت میکنم. ولی آیا همیشه اینگونه است؟ یعنی میتوان برای هر توهینی شکایت مطرح کرد؟ در این مقاله این اصطلاح را برایتان کامل توضیح میدهیم.

اعاده حیثیت یکی از اصطلاحاتی است که در قانون اساسی و همچنین دو قانون مهم کیفری یعنی قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری به کار رفته است. اگر از کسی شکایت کنید و نتوانید آن را اثبات کنید، طرف مقابل اعاده‌ی حیثیت می‌کند و شما محکوم می‌شوید این باور غلط است. دادگاه محل تظلم خواهی و رسیدگی به شکایات است. حق شما طرح شکایت و وظیفه‌ دادگاه بررسی آن است. عدم اثبات مسئولیت کیفری برای شما نمی‌آورد‌ مگر در شرایط خاص.

در صورت وجود هرگونه شبهات حقوقی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کلاهبرداری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

منبع: گوگل

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
باور غلط درباره اعاده حیثیت
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. کاش واقعا رسیدگی بشه دادیاری ها خودشون با دکیل همدست هستن ارومیه دادیاری ۱۲ دادیاری ۴ علنن با وکیل همکاری میکنند چه دروغ چه راست حق وحقیقت راحت پایمال میگردد من شاکی هستم طرف مقابل هم شاکی بود به پرونده ایشون رشیدگی شد ولی به پرونده من نه چون وکیل نداشتم دروغ بلد نبودم شاهد نداشتم شاهد بی دین پیدا نکردم کل پرونده کاملا واضح که شاکی واهی وکذب شکایترکرده ولی سفارش روابط حاکم عدالت کاش رسیدگی بشه ارومیه خیلی بد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره