20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت حضانت و ولی قهری

تفاوت حضانت و ولی قهری

راهنمای مطالعه این مطلب

حضانت:

حضانت، از واژگان حقوق خانواده است و به‌طور خلاصه، به معنای حق یا تکلیف در نگهداری و سرپرستی کودک است. در اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی طفل توسط کسانی که قانون مقرر داشته است . به طور خلاصه، به معنای حق یا تکلیف در نگهداری و سرپرستی کودک است.

ولی قهری

ولی کسی است که به حکم قانون اختیار دیگری یا دیگران را در قسمتی از امور داشته باشد. در ادبیات حقوقی ایران ولایت قهری شامل ولایت قهری خاص و عام می‌شود. ولی قهری خاص، پدر و جد پدری طفل است و هر یک از آنها می‌توانند برای اولاد تحت ولایت خود و برای زمانی که دیگری فوت شده و خود نیز در قید حیات نیست، نماینده‌ای معین کند تا اداره‌ی امور طفل و نگهداری از او را به‌عنوان وصی در اختیار بگیرد. اما هیچ‌یک از پدر یا پدربزرگ پدری نمی‌توانند در صورت زنده بودن دیگری برای طفل وصی تعیین کند. پس به‌عبارتی دیگر، در صورت زنده بودن پدر یا جد پدری، ولایت طفل بر عهده آنهاست. ولی هر کدام از آنها می‌توانند برای بعد از فوت خود به‌ شرط زنده نبودن دیگری، وصی‌ای تعیین کند تا اداره‌ی امور طفل را بر عهده بگیرد. در نتیجه، تا زمان زنده بودن هر کدام از پدر و جد پدری، نوبت به وصی نمی‌رسد.

مثال: امکان دارد حضانت فردی با مادرش باشد ولی ولی قهری همچنان پدر و پدر بزرگ اوست. وظایف مربوط به ولی قهری مربوط به اداره امور حقوقی و مالی طفل است. در حالیکه حضانت به نگه داری و سرپرستی جسمانی طفل مربوط است.

به همین علت است که در مواردی که حضانت با مادر می باشد, پدر همچنان مکلف به پرداخت نفقه فرزند خود است. پس در خصوص اجازه خروج از کشور هم صرف داشتن حضانت کافی نیست و نیاز به رضایت ولی قهری ( پدر یا پدربزرگ) است. ضمنا ولی قهری به هیچ فردی به جز پدر و پدربزرگ منتقل نمی شود.

در صورت وجود هرگونه سوال حقوقی در مورد حضانت فرزند با ما تماس بگیرید.

موسسه حقوقی بین المللی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران تا انتهای مسیر حقوقی همراه شماست.

منبع : گوگل

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 1 نظر

5 1
تفاوت حضانت و ولی قهری
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره