20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا به کارفرما سفته ضمانت کار بدهیم؟

آیا به کارفرما سفته ضمانت کار بدهیم؟

راهنمای مطالعه این مطلب

استخدام در هر شغل و سمتی بسته به نوع کار و محیط آن، شرایط متفاوتی از یکدیگر دارد و فردی استخدام می‌شود که بتواند شرایط مورد مطالبه کارفرما را تا بیشترین حد پاسخ دهد. میزان تحصیلات، سابقه کار و یا تسلط به زبان‌های خارجی در موقعیت‌های شغلی گوناگون یکسان نبوده و تفاوت دارد. اما چیزی که اغلب در مصاحبه کاری با آن مواجه می‌شویم، درخواست کارفرما مبنی بر اخذ سفته ضمانت کار از ماست. خیلی از کارجویان ممکن است با شنیدن این شرایط، دیگر از آن کار استقبال نکنند یا به عبارتی از این شرط بترسند. اما ماهیت واقعی و ضمانت اجرای سفته چیست و آیا واقعا میتواند مشکل ساز باشد؟یک وکیل چک و سفته می‌تواند در کمترین زمان و به درست ترین نحو پول شما را مطالبه کند و به وکالت از شما امور دادگاهی را انجام دهد.

سفته چیه و از لحاظ حقوقی چقدر لازم الاجراست؟

سفته ضمانت کاری - سفته چیه و از لحاظ حقوقی چقدر لازم الاجراست؟

این سند تجاری موجب میشود که امضا کننده آن به پرداخت مبلغی در زمان مقرر یا عندالمطالبه در وجه فرد حقیقی یا حقوقی درج شده در سفته، متعهد شود. به طور کلی دو شخص در صدور این سند تجاری حضور دارند. شخصی که این سند را تعهد میکند صادر کننده و شخصی که سفته در وجه او است دارنده نامیده میشود.

برعکس سند تجاری چک که در صورت عدم وصول ضمانت اجرایی کیفری داشته و با ارائه شکوائیه به دادسرا پیگیری می شود، سفته فاقد ضمانت اجرای کیفری خواهد بود و دارنده در صورت عدم موفقیت حصول وجه از صادر کننده، باید این سند را در ظرف 10 روز واخواست کند. این اقدامات حقوقی اغلب با پیچیدگی همراه است و عموم مردم نیز بیشتر در مورد شرایط وصول چک آگاهی دارند. همین امر نیز موجب ارعاب مردم در خصوص این سند تجاری میشود. اما جای نگرانی نیست. همانطور که وکیل چک بهترین انتخاب در زمان وصول چک است، یک وکیل دادگستری نیز درست ترین فرد برای اخذ کلیه مطالبات افراد است. این تقسیم بندی وکلا به این معنا نیست که یک وکیل کیفری می تواند پرونده شما در مورد سند تجاری را قبول و پول شما را زنده کند، بلکه صرفا افراد متخصص در هر حیطه گزینه های بهتری حتی برای مشاوره با وکیل می باشد. میتوانید از ابتدای نوشتن یا دریافت اسناد تجاری خود با ما مشورت نمایید. تا مرحله مطالبه آن ها در مراجع حقوقی در کنار شما خواهیم بود.

در واقع دعوای ناشی از این سند تجاری، یک دعوای مدنی است و اعتبار یک رسید را دارد. این دعاوی بیشتر در موضوعاتی همچون خیانت در امانت، خسارت و توقیف اموال دیده می‌شود و مبتنی بر آنکه مبلغ درج شده بر روی سند تجاری چقدر بوده و آیا خسارات دیگری نیز وارد شده است یا خیر حکم دادگاه متفاوت خواهد بود و صادرکننده به جبران مبالغ مختلفی محکوم خواهد شد.

نکاتی که در هنگام دادن سفته ضمانت باید رعایت کنید.

سفته ضمانت کاری - نکاتی که در هنگام دادن سفته ضمانت باید رعایت کنید.

 همانطور که گفته شد کارفرمایان و شرکت ها در زمان استخدام نیرو شرایط گوناگونی داشته و خواسته های خود را از کارجویان مطالبه میکنند. اما وجه اشتراک اغلب آنها، اخذ سفته از افراد است. علت این امر ضمانت کار یا ضمانت حسن انجام کار است و اینکه عموم کارگران و کارمندان از  دادن چک به کارفرما به دلایلی اعم از اینکه دسته چک ندارند، پروسه دریافت دسته چک طولانی و مشکل است یا ضامن معتبر برای آن ندارند خودداری میکنند. از این جهت نکاتی در هنگام دادن این سند به کارفرما وجود دارد که دانستن آنها موجب عدم بروز اختلاف و درگیری حقوقی خواهد شد. سفته بدون تاریخ و مهر یا امضا، فاقد سندیت است. اگر تاریخ نداشته باشد، محض رویت آن تاریخ صدور آن محاسبه شده و اگر محل پرداخت قید نشده باشد، محل صدور آن ملاک است. اگر این سند در وجه شخص معینی صادر میشود، باید نامش ذکر شود و الا در وجه حامل خواهد بود. این موارد، از جمله مواردی بود که بر سندیت این برگه تاثیر گذار هستند. اما اگر خود ما صادر کننده باشم، چه مواردی را رعایت کنیم که به کارفرما اجازه سو استفاده ندهد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

دراین گونه موارد می‌توانید با دانستن اینکه بهترین وکیل کیست در زمینه سفته‌ی ضمانت کار اطلاعات کسب کنید.

1-مبلغ سفته باید معقول باشه.

سفته ضمانت کاری - مبلغ سفته باید معقول باشه

دقت داشته باشید که برای چه شغلی استخدام می شوید؟ آیا مبلغی که کارفرما از شما بابت تضمین انتظار دارد منطقی است؟ دلیل کارفرما برای مبلغ پیشنهادی را جویا شوید. نمی توان مشخص کرد که چه مبلغی منطقی است، اما هر کس در شرایطی که حضور دارد امکان سنجیدن مبلغ را خواهد داشت.

2-مبلغ را به صورت دقیق ذکر کنید.

اگر مبلغ ذکر نشود، مانع اقامه دعوا از سمت کارفرما علیه شما نخواهد شد. بلکه در اینصورت نیز دادگاه به دعوا رسیدگی کرده و ممکن است علاوه بر مبلغ خواسته در دادخواست، به پرداخت هزینه های دادرسی نیز محکوم شوید. در نتیجه بهتر است اگر قصد دادن این سند را به کارفرمای خود دارید شرایط و ضوابط آن را به طور کلی رعایت کنید. اگر در صحیح بودن مندرجات شک دارید، از ما مشورت بگیرید چرا که تریدی باقی نخواهد ماند.

3-حواله کرد را کامل کنید.

سفته ضمانت کاری - حواله کرد را کامل کنید.

منظور از حواله کرد در اسناد تجاری این است که این اسناد قابل انتقال به شخص ثالث یا همان ظهر نویسی است. سند تجاری مدنظر ما و چک میتوانند در حواله کرد شخص معین یا در وجه حامل باشد. اگر سفته ضمانت میدهید، بهتر است که نام شرکت یا کارفرما را مشخصا قید کنید تا صرفا همان فرد دارنه باشد و بتوانید در صورت نیاز آن را وصول کند، نه شخص یا اشخاص دیگر.

4-دلیل صدور سفته را حتما قید کنید.

این سند تجاری ، یک سند تعهد به پرداخت است. اما این پرداخت به چه دلیل است؟ دلیل صدور را حتما قید کنید تا از مشکلات احتمالی آتی جلوگیری شود و بدون دلیل از شما مطالبه نشود. چرا که به هر صورت شما این سند را با یک مبلغ مندرج در آن به دارنده سپرده اید.

5-شماره سفته همراه با مبلغ آن باید در قرارداد قید شود.

اگر شماره و مبلغ این سند که بابت ضمانت حسن عمل کار از شما اخذ شده است عینا و دقیق در قرارداد کاری شما ذکر شود، تنها طبق شرایط مندرج در قرارداد قابل مطالبه خواهد بود. بطور کلی این اقدامات برای کسب اطمینان خاطر و کاهش دردسر های احتمالیست. بهتر است موجبات این اقدامات را فراهم آورید. در زندگی روزمره به علت بالا بودن میزان مبادلات و معادلات، همیشه مشورت یا حتی به همراه داشتن و مشاوره با وکیل حرفه ای در رویداد هایی که دارای ضمانت اجرای حقوقی و کیفری است، به نفع موکل خواهد بود.

6-از سفته هایتان کپی بگیرید و در جای امنی حمل کنید.

کپی گرفتن باعث میشود که در صورت بروز هرگونه عدد یا عبارت از اصل سند جلوگیری شود. همچنین بهتر است همیشه از اسناد مهم خود کپی و تصویر داشته باشید.

7-یک نسخه از قرارداد را از کارفرما تحویل بگیرید.

اینکه بدانید مفاد قرارداد چیست و در قبال چه چیزی از شما سند تجاری تحویل گرفته شده است، باعث میشود که از کارفرما یا پیمانکار درخواست یک نسخه از قرارداد تان را بنمایید. هیچ چیزی را نخوانده و شفاف سازی نشده امضا نکنید.

چه کارفرمایی سواستفاده گر است؟ نباید آنجا کار کنید.

سفته ضمانت کاری - چه کارفرمایی سواستفاده گر است؟ نباید آنجا کار کنید.

اگر کارفرمایی از شما طلب سند تجاری با مبلغی غیر معقول کرد یا بدون آنکه با شما قراردادی ببندد از شما تضمینی دریافت کرد بدانید احتمال سوءاستفاده از شما بالاست. چرا که اگر قراردادی نباشد، حقوق شما معین نبوده وتکلیف مسائلی همچو اضافه کاری و غیره نا معلوم خواهد ماند. از طرفی اگر قرارداد و تضمینی برای امنیت شغلی شما وجود ندارد، چرا کارفرما باید تضمینی بابت حسن عمل کار شما داشته باشد اما شما از کمترین حقوقتان نیز محروم بمانید؟ با اصول و ضوابط مندرج، جایگاه شغلی و امنیت روانی خود را به حداکثر برسانید.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
آیا به کارفرما سفته ضمانت کار بدهیم؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره