20:00 - 16:00

ساعات کاری شنبه تا چهارشنبه

20:00 - 16:00

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا راه های وصول چک را می دانید؟

راه های وصول چک

راهنمای مطالعه این مطلب

چک نوشتهای است كه به موجب آن صادركننده میتواند تمام یا قسمتی از پول خود را كه نزد بانك دارد باز پس گیرد یا به شخص دیگری واگذار كند. در این مقاله بهترین وکیل در تهران بر آن است تا شما را با راه های وصول چک آشنا سازد اگر در این باره سوالی دارید این مقاله مناسب شماست. با ما همراه باشید. ابتدا با مفاهیم اولیه آشنا می شویم و سپس با ورود به بحث اصلی آن را از تمامی جوانب مورد بررسی قرار می دهیم.

وصول و برگشت چک

پیش از ورود به بحث راه های وصول چک می خواهیم با وصول و برگشت چک آشنا شویم. بدین منظور حالاتی را بررسی می کنیم که در آن باید چک را برگشت بزنیمو بالطبع اگر موارد زیر تحقق نیابد، باید به وصول چک متوسل شد. این حالت عبارت اند از:

  • نبودن وجه نقد یا کافی نبودن آن در حساب صادر کننده چک
  • صدور دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک از طرف صاحب حساب
  • تنظیم چک به صورت نادرست از قبیل عدم مطابقت امضا، اختلاف در مندرجات چک، قلم خوردگی و…

بهترین وکیل بانکی در تهران اذعان می دارد امور مربوط به چک های برگشتی، از جمله بیشترین اموری اند که در بانک ها با آن رو به رو ایم.

راههای وصول وجه چک

برای وصول وجه چک سه راه وجود دارد. که با توجه به ویژگی های چک، یا ترجیح دارنده در هر مورد خاص می توان بهترین گزینه را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار بست. راه های قانونی که به واسطه آن ها به عبارتی چک نقد می شود و اعتباری که قصد انتقال آن را به واسطه ی چک داشتیم، منتقل می گردد. یا به عبارت بهتر هدف از صدور چک محقق می گردد.

انواع راه های وصول چک

انواع راه های وصول چک

راه های وصول چک را طبق قانونی که در ایران برای اعتبارات حاکم است می توان به دسته هایی از قرار زیر تقسیم نمود:

  • کیفری
  • حقوقی
  • ثبتی

در نظر بدارید که اگر به صورت حقوقی و ثبتی اقدام به وصول چک نمایید. در هر دو صورت مرجع شما برای مشاوره و راهنمایی وکلای حقوقی اند. در این مجموعه امکاناتی را فراهم آورده ایم. تا بتوانید از مشاوره با بهترین وکلای حقوقی در زمینه های مختلف بهره مند گردید. بر خی از این زمینه ها عبارت اند از امور ملکی و قرارداد ها. اگر با این امور سر و کار دارید به جهت دسترسی به راه های ارتباطی با وکلای مربوطه وارد لینک های زیر شوید:

بهترین وکیل ملکی در تهران

بهترین وکیل قرارداد در تهران

راه های وصول چک از طریق کیفری

بهترین وکیل کیفری در تهران اذعان می دارد که یکی از راه های وصول چک ، به شیوه کیفری است. که از طریق دادگاه کیفری صورت می گیرد . در وصول چک به شیوه کیفری ، دارنده چک باید ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ صدور چک آن را برگشت بزند. از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کند . اگر دارنده در این مدت گواهی را دریافت نکند ، دیگر نمی تواند چک را از طریق کیفری نقد کند . به دلیل متعددی از جمله سرعت روند رسیدگی، کم هزینه بودن و ضمانت اجرای قوی دارندگان چک اغلب طرح شکایت کیفری را برای وصول وجه چک انتخاب می نمایند.

راه های وصول چک از طریق حقوقی

یکی از راه های وصول چک از طریق حقوقی است. این روش شیوه ای است که دارنده در هرصورت می تواند به آن استناد کند . برای وصول چک به شیوه حقوقی دارنده باید به دادگاه حقوقی صالح مراجع کند. با تقدیم دادخواست به دادگاه ، تقاضای رسیدگی کند .

راه های وصول چک از طریق اداره ثبت

همانطور که در توضیح و توصیف چک طبق قانون می خوانیم، چک یک سند لازم الاجرا است . سند لازم الاجرا یعنی سندی که اطراف آن موظف به اجرای آن هستند. یکی از مهمترین این مزایا اینست که دارنده چک برای وصول وجه آن از مراجعه به دادگاههای حقوقی و کیفری بی نیاز می باشد. به عبارتی به عنوان راه های وصول چک فرد در صورت تمایل می تواند اجرای مفاد چک را از اجرای ثبت تقاضا نماید. اجرا ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می كند كه مطابقت امضاء چك با نمونه امضاء صادر كننده در بانك گواهي شده باشد.

موسسه حقوقی عدالت آریایی با بهره گیری از بهترین وکیل کلاهبرداری تهران تا انتهای مسیر حقوقی با شما خواهد بود.

در اینجا می توانید پاسخ سوالات خود و کاربران دیگر را مشاهده کنید:

احساس خود را درباره این مطلب بگویید 0 نظر

1 0
آیا راه های وصول چک را می دانید؟
مونا ترابی

مونا ترابی

وکیل پایه یک دادگستری ، مدیر مؤسسه عدالت آریایی

درخواست مشاوره
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره